Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (hoofd) lampje - Forum Wereldfietser

(hoofd) lampje

M'n hoofdlampje is alweer wat ouder, deze zou ik willen vervangen.
I.v.m. de grammenjacht mag 'ie ook wel iets kleiner dan het traditionele lampje ter grote van een mandarijn. Moet volgens mij ook wel kunnen, met hedendaags led en knoopcelbatterijen.
Het lampje wordt sporadisch gebruikt, 's nachts naar het toiletgebouw of om in het donker bij nood iets aan de tent moeten doen. Voor lezen heb ik geen lampje nodig, maar ik vind wel dat als je kampeert er een lichtje moet kunnen zijn.
Het lijkt me ook handig dit lampje als voorlicht te kunnen gebruiken als er bij hele hoge uitzondering in het donker gefietst moet worden tijdens de vakantie. (ik denk dan echt in noodgevallen, doktersbezoek ofzo)

Ik heb al wat rondgekeken op www, maar kan niet echt iets vinden. Aan de afbeeldingen te zien lijken lampen wel weer groter te worden, met een extra stevige hoofdconstructie.

Wat hebben jullie voor kleine verlichting mee, combineren jullie het ook met fietsverlichting?
We hebben gewoon een Petzl, die zijn klein en licht. Genoeg lichtopbrengst vind ik en afgelopen vakantie in China ook een keer mee gefietst. Oke, daar is íe eigenlijk niet voor bedoeld, maar in nood voldeed de lamp prima.

Kijk even op de site, daar staat genoeg info: http://www.petzl.com/en/outdoor/headlamps/all-headlamps
Ik heb begin 2012 ook een petzl gekocht. Versies vergeleken. Er zijn er van 15, 30, 45, 60 etc. euro. Elke volgende versie had weer net iets meer, iets beter, een ditje, een datje. Na een tijdje was de conclusie simpel: wie houd ik voor de gek? Het is die van 15 euro geworden. Hoef ik er ook niet voorzichtig voor te zijn. Ik gebruik hem thuis ook wel eens als ik in een donker hoekje moet klussen, iets in de tuin pakken als het donker is etc. De batterijen nog steeds niet vervangen.
Leon
Eens met Ellen en Leon. Petzl is het wat je 'moet' hebben. Ik had een petzl Tikka maar helaas ben ik die ergens kwijt geraakt. Wilde weer een Petzl en net als leon zou ik voor de goedkoopste gaan, maar toen niet op voorraad en ben voor de Tikka plus 2 gegaan. Prima lamp met veel licht opbrengst. Maar er zit ook een rode lamp op, wellicht handig voor sommigen, maar overbodig voor mij.
Dus voor in en om de tent zal de simpelste versie zeker voldoen!

Kennissen van mij hebben ook wel es een Aldi of Lidl-versie van zo'n lamp gehad, maar dat was het toch niet helemaal. Kwaliteit in navenant de prijs zeg maar.
Ze zijn inmiddels ook overgestapt op petzl.
Ik vind rood licht juist heel fijn icm. Een ebook, probeer het maar eens.
Onze slaapkamer ziet er dan ook elke avond uit als een h03r3nkeet maar dat is niet zo hoor :?

En die petzel is inderdaad fijn!
Zelf altijd goede ervaringen met fa. Petzl..

Momenteel gebruik ik meestal een Tikka xp 2. Voel je bijna niet zitten, itt de 'zoom' uit het verleden..

Overigens mag je voor zwerfkei ieder ander bs-zaak invullen. Was eerste linkje in m'n zoekresultaten.. :P


Die rommel die men bij de Aldi enzo aanbiedt zou ik zelf lekker laten voor wat het is..
Vreet batterijen namelijk.
Ik ben al jarenlang enthousiast over de Pretzl Zipka. In plaats van een gewone hoofdband heeft die een touwtje met een soort oprolmechanisme. Is klein, zit prima op je hoofd, en maakt het ook mogelijk om het lampje direct aan je stuur of frame te bevestigen.
Robert
Ik heb de Spot van Black Diamond en die bevalt erg goed; rood licht, dimmen/versterken tot waar je zelf wilt (dus niet drie standen bijvoorbeeld), en twee verschillende lichtbundels; gebundeld voor bijvoorbeeld op de fiets of breed voor lezen/koken.

succes!
Ik heb zo'n Petzl Tikka. Leuk fancy ontwerp, maar het transparante zorgt ervoor dat het licht lekt, wat voor mijn wat oudere ogen echt niet leuk is. Plak ik dus af met zwart tape.

Ik gebruik een hoofdlampje soms als bijverlichting bij het fietsen, op zoek naar een wildkampeerplek bv. Ik wel wel eens een lampje gehad dat bij een goede stand voor het fietsen het puntje van mijn wipneus aanlichte. Ook niet leuk.
Kijk ook eens hiernaar: http://www.fenix-nederland.nl/fenix-led ... /hl21.aspx

Zelf ben ik (ook) officieel Fenix-verdeler, gegroeid uit grote interesse voor krachtige zaklampen (sorry voor de reclame - ik zal trachten niet te overdrijven - er zijn hier ook andere mensen met interessante commerciële activiteiten actief, telkens vermeld in hun handtekening), maar dit product is toch wel goed vind ik, werkt op 1x AA-batterij, alkaline of oplaadbaar NiMH.
Net eens op de weegschaal gelegd: 88g met diffusor (is inclusief in levering) en batterij.

Wie geïnteresseerd is (vnl. dan de Belgen, voor NL zal de verzending beginnen doorwegen in de prijs vrees ik) kan mij een PB sturen. Voor de courante types kan ik tot 10% korting geven.

Tot daar deze commerciële insteek. Het fietsen is een hobby van mij waarbij ik niet de bedoeling heb dit beroepsmatig uit te buiten. Als de moderator deze post ongeoorloofd vindt, verwijder dan maar gerust.
Dit is wel een interessante lamp. Ik zie twee voordelen, afgezien van de mooie kwaliteit. Deze lamp is inclusief batterij 20 gram lichter dan de Petzl Tikkina (mijn huidige favoriet), en gebruikt een gewone AA batterij. Dat laatste is iets waar ik al lang op heb zitten wachten. Wat ik minder vind is dat twee van de drie standen eigenlijk meer licht geven dan ik fijn vind voor gebruik rond de tent, en dat de zwakste stand wel weer erg donker lijkt (ik zou het willen uitproberen). In de felle standen gaat de batterij ook niet erg lang mee. De lamp is bovendien gereguleerd, wat beteklent dat hij een mooi constante lichtopbrengst heeft, maar dat de lamp als de baterij (bijna) leeg is ook erg snel helemaal wegvalt. Het belangrijkste nadeel is de ongetwijfeld hogere prijs. :(
Wim
Mijn Petxl Tikkina weegt toch maar 80 g Wim.
Waar m.i. flinke buitensportmarkt voor is, is een echt lichte stupid-simple versie die op één AAA-batterij werkt, ideaal voor op zomervakantie. Schakelaar, electronica en led in één vorm gegoten voor de stevigheid. Twee standen: normaal en zuinig. Verder geen liflafjes.
Of eentje die op een AA-batterij werkt en die je niet alleen op de hoofdband kunt dragen maar ook op je fiets kunt klikken.
Leon
Ja totaal iets van 60 gram ipv 80 gram is niet wereldschokkend, al is het wel een kwart (win bij alles een kwart voor dezelfde gebruikskwaliteit en je hebt wel een echt verschil). Het zullen echter erg dure grammen zijn. Het voordeel van een enkele AA boven drie AAA's vind ik wel interessant. Dat is makkelijker te krijgen, en goedkoper in het gebruik.
Wim
Volgens mij kan het nog veel lichter. Als er een kapje van 2 cm rondom de led zit kan dat heel veel kleiner. Laatst ben ik in een lampenwinkel geweest. Daar verkopen ze stripjes met leds met hoge lichtopbrengst. Ze kosten ontstellend weinig. Zo'n ledje meet nog geen 2 x 2 x 2 mm, eerder 1 x 1,5 x 1,5 mm. Dat veel fabrikanten daar een kap omheen bouwen die 1000 keer zo groot is (1 x 1,5 x 1,5 cm is 1000 keer zo groot), is volgens mij een soort hang naar het verleden, toen lampen afmetingen hadden. Laat die idee-fixe varen en maak gebruik van de mogelijkheden. Met een goed vormgegeven plastic lensje van 5 x 5 x 5 mm voor het ledje kun je de lichtstraal goed genoeg regelen voor een kampeervakantie. Dat dat 100 euro zou kosten lijkt me absurd. Voor dat geld krijg je een topmerk foto/HD-filmcamera mét echt glazen zoomlens, een Li-Ion-accu, lader en een prachtig display.
Leon
Wim schreef:Ja totaal iets van 60 gram ipv 80 gram is niet wereldschokkend, al is het wel een kwart (win bij alles een kwart voor dezelfde gebruikskwaliteit en je hebt wel een echt verschil). Het zullen echter erg dure grammen zijn. Het voordeel van een enkele AA boven drie AAA's vind ik wel interessant. Dat is makkelijker te krijgen, en goedkoper in het gebruik.
Wim
Er bestaat een (core) accu voor de petzl lampen, die is via usb op te laden (thuis, in een internet café, aan een zonnelader, (naafdynamo) acculader etc.etc); ik heb zo'n ding icm een tikka plus 2 (rood licht kan ideaal zijn) en dat bevalt erg goed!

Als die lui van Petzl slim zijn maken ze trouwens een houder voor op een fietsstuur.
Als het minimalistisch, stevig en licht moet zijn zou ik zeker ook naar Zebralight kijken.

Bij sporadisch gebruik kan ik trouwens herlaadbare batterijen aanbevelen van het Low Self Discharge (LSD) NiMH type, zoals bv de Sanyo Eneloop of GP Recyko+. Knoopcellen lijken me vrij absurd wegens veel duurder en vervelend omdat je steeds naar een winkel moet om nieuwe te halen...
Lasse schreef:Als het minimalistisch, stevig en licht moet zijn zou ik zeker ook naar Zebralight kijken.
Kijk, dat heeft er al wat van weg :D
Maar kan wel simpeler, lichter, eenvoudiger etc.
Leon
grundig schreef:Zelf altijd goede ervaringen met fa. Petzl..

Momenteel gebruik ik meestal een Tikka xp 2. Voel je bijna niet zitten, itt de 'zoom' uit het verleden..

Overigens mag je voor zwerfkei ieder ander bs-zaak invullen. Was eerste linkje in m'n zoekresultaten.. :P


Die rommel die men bij de Aldi enzo aanbiedt zou ik zelf lekker laten voor wat het is..
Vreet batterijen namelijk.

Ik heb hem zojuist gekocht. Omdat ik ook rood licht wil op vakantie net als thuis.
Zeer goed ding!
Had ik nog niet vermeld: dit lampje kost bij mij 31,50 EUR (BTW incl, verzending excl.)
Ook is het slechts leverbaar in de zwartkleurige uitvoering, dus zonder het geel op het lamplichaam zoals op de foto op die website.
Wim schreef:De lamp is bovendien gereguleerd, wat betekent dat hij een mooi constante lichtopbrengst heeft, maar dat de lamp als de baterij (bijna) leeg is ook erg snel helemaal wegvalt. Het belangrijkste nadeel is de ongetwijfeld hogere prijs. :(
Wim
Je hebt daar inderdaad gelijk in: de lamp blijft zijn lichtopbrengst geven zolang dit mogelijk is. Is dat niet meer mogelijk omdat de batterij leeg raakt, wordt overgeschakeld naar een minder heldere stand. Doordat dan wat minder stroom getrokken wordt zal de batterijspanning licht stijgen (wegens minder verlies over de inwendige weerstand vna de batterij) waardoor je nog een tijdje (heel erg afhankelijk van je batterij, temperatuur, e.d. dus moeilijk een getal op te plakken) wat licht hebt.

Nog iets over AA tgo AAA: Je zult met een AAA 17g besparen (12,2g tgo 29,2g voor AA), maar je hebt maar grofweg een derde van de energie-inhoud, eigenlijk minder omdat de inwendige weerstand van de AAA-cellen groter is dan van de AA's en er zo wat meer energie verloren gaat (afhankelijk van de licht/stroomstrerkte). Die ledlampjes vragen op hun sterkste stand wel een serieuze stroom. We kunnen dan wel vinden dat fietskampeerders niet die grote felheid vereisen, maar ik vind dat toch wel mooi meegenomen, net zoals het gros van de ledlamp-gebruikers, die er dan ook vele andere toepassingen voor heeft.

Men (=de algemene ledlampklant) wil dus fellere lampjes. Dan kan de ontwerper ofwel meer licht genereren (zwaarder-vermogen led steken die meer verbruikt met alle gevolgen vandien), ofwel het in vele richtingen uitgestraald licht goed bundelen. Daar heb je toch wel iets van reflector voor nodig om het licht in dezelfde richting te krijgen. Hoe groter de reflector, hoe smaller de te bereiken lichtstraal. Vandaar dus het compromis tussen felheid (gebundeldheid) en kleine reflector.
Aangezien het lichtgenererend oppervlakte bij leds kleiner is en beter te voorspellen qua ruimtlijke positie, dan bij de gloeilampen van indertijd, zijn de reflectoren nu ook al een stuk kleiner en wordt een veel egaler werkveld bereikt.

Voor in de tent hebben we liever geen lichtbundeling (tenzij we lezen bvb). Daarvoor worden er weer diffusors bijgeleverd (2g, reeds inclusief in de eerder vermelde 80g). Dus eigenlijk heeft Leon wel een punt dat voor de kampeerder de reflector zou kunnen kleiner uitgevoerd worden. Maar ja, kampeerders zullen waarschijnlijk maar een klein deel uitmaken van het klantenbestand. Als je dan hetzelfde lampje wil gebruiken om je weg te verlichten ben je dan weer gezien natuurlijk: dan heb je te weinig licht...

Voor de geïnteresseerden zijn er ook nog andere lampen in het gamma (van hoofdlampjes enkel nog straffere :P ), waaronder eentje met ook rood licht. Allemaal te vinden via de eerder vermelde website.
Wat ik wel en aardige vergelijking vond: http://www.salon.com/2012/06/19/best_headlamp/ (onderaan een praktijkvergelijking van ander hoodlampjes met mijn favoriet).