Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kamperen zonder binnentent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kamperen zonder binnentent

En condens in een nylon enkeldaks is niet leuk.
Kon deuren tegen elkaar open zetten dus in mijn geval viel het allemaal reuze mee.
Pakvolume van een ultralichtgewicht dubbellaags tentje stelt niks voor (bijv vaude power tokee ul), maar mocht het nog minder pakvolume moeten hebben dan zou ik vanwege eerder genoemde redenen voor een bivakzak gaan, kun je gelijk je matje en slaapzak erin meerollen (wel eens een nacht in doorgebracht, maar dan spartaans zonder matje :? ).
grundig schreef:
En condens in een nylon enkeldaks is niet leuk.
Kon deuren tegen elkaar open zetten dus in mijn geval viel het allemaal reuze mee.
Nooit echt last gehad van teveel condens in mijn enkeldaks tent.
Wim schreef:Hilleberg heeft stokhouders om de buitentent zonder binnentent op te zetten.
Wim
Het is precies andersom: bij de Hilleberg tunnels kun je sowieso de buitentent los opzetten.
In de regen kun je dan de binnentent droog inhangen, of eerst opbergen voor je de buitentent afbreekt.
De stokhouders gebruik je juist om de binnentent los op te kunnen zetten.
Dan heb je inderdaad nog wel iets nodig om de tent omhoog te houden, dus een scheerlijntje aan de voor en achterkant.
De waarheid gebiedt mij te vertellen dat we al jaren die stokhouders meenemen, maar ze nog nooit gebruikt hebben, dus hoe goed dat werkt?

groetjes
Jurjan
Ik snap echt het nut niet. Andersom kan ik me het nog wel voorstellen: tijdens warme nachten alleen een binnentent als beschermingen tegen zoemend, kriebelend, bijtend en stekend ongedierte!
Jurjan, je hebt helemaal gelijk - ik zat te suffen.
Wim
Rutger schreef:Eh topic was begonnen met: de halve kilogram interesseert me niet, maar wel het pakvolume??? Ik zou zeggen gewoon meenemen die binnentent. Je kan toch altijd iets op je tassen binden?
Idee is om geen fietstassen mee te nemen en me te redden met alleen een frametas + dry bag en dan twee dagen lekker veel km's weg te malen. Geen binnentent is halvering van pakvolume van de tent die waardevolle ruimte oplevert. En onder een tarp heb je toch ook last van kruipend en stekend ongedierte? Niet dat ik jullie bezwaren nu wegwuif, ik stelde mijn vraag juist om dat soort dingen te achterhalen.

@Bert: Ik snap het als sommige mensen het niet snappen. Is gewoon iets dat ik in mijn kop heb: über-UL bepakking en twee dagen lange uren maken.
Pedalero schreef:
Rutger schreef:Eh topic was begonnen met: de halve kilogram interesseert me niet, maar wel het pakvolume??? Ik zou zeggen gewoon meenemen die binnentent. Je kan toch altijd iets op je tassen binden?
Idee is om geen fietstassen mee te nemen en me te redden met alleen een frametas + dry bag en dan twee dagen lekker veel km's weg te malen. Geen binnentent is halvering van pakvolume van de tent die waardevolle ruimte oplevert. En onder een tarp heb je toch ook last van kruipend en stekend ongedierte? Niet dat ik jullie bezwaren nu wegwuif, ik stelde mijn vraag juist om dat soort dingen te achterhalen.

@Bert: Ik snap het als sommige mensen het niet snappen. Is gewoon iets dat ik in mijn kop heb: über-UL bepakking en twee dagen lange uren maken.
Eén vraag heb je volgens mij nog niet beantwoord (nou ja, indirect wel): wil je je tassen in de tent hebben? Zo nee: dan gaat er een wereldje open, denk ik. Bivakzak, bijvoorbeeld. Maar die drybag zal wel niet op je fiets blijven zitten, denk ik.
Pedalero schreef:

Tip, ga in Zwitserland fietsen, daar kun je 's morgens je bagage met de postbus vooruit laten sturen.
Travelmaster schreef: Eén vraag heb je volgens mij nog niet beantwoord (nou ja, indirect wel): wil je je tassen in de tent hebben? Zo nee: dan gaat er een wereldje open, denk ik. Bivakzak, bijvoorbeeld. Maar die drybag zal wel niet op je fiets blijven zitten, denk ik.
Maakt me niet zoveel uit, wel of niet in tent. Eerst proberen met alleen de buitentent leek me ook wel minimalistisch voor het uitgavenpatroon. :wink:
Pedalero schreef:
Travelmaster schreef: Eén vraag heb je volgens mij nog niet beantwoord (nou ja, indirect wel): wil je je tassen in de tent hebben? Zo nee: dan gaat er een wereldje open, denk ik. Bivakzak, bijvoorbeeld. Maar die drybag zal wel niet op je fiets blijven zitten, denk ik.
Maakt me niet zoveel uit, wel of niet in tent. Eerst proberen met alleen de buitentent leek me ook wel minimalistisch voor het uitgavenpatroon. :wink:
Dan zit er niets anders op dan het gewoon te gaan proberen! :P
Pedalero schreef:

Paar jaar geleden bij de WF offroad tocht dachten ook enkelen dat een tarp een leuk idee was. Niet in een hoosbui dus ;)
Mijn kleinste binnentent is 1.5 liter
Als het spartaans moet: op het eind van de dag een lap bouwfolie kopen, daar met een touw tussen twee bomen en wasknijpers een tunneltent van maken en die de volgende dag milieuverantwoord achterlaten
dachten ook enkelen dat een tarp een leuk idee was. Niet in een hoosbui dus ;)
Vanzelfsprekend neem je één die èn groot genoeg :idea: is en daarbij waterdicht.
Dat ding wat ik zelf gebruik meet 3x4 en is gemaakt van zelfde materiaal als waar fa. Hilleberg z'n tenten van maakt..
grundig schreef:
dachten ook enkelen dat een tarp een leuk idee was. Niet in een hoosbui dus ;)
Vanzelfsprekend neem je één die èn groot genoeg :idea: is en daarbij waterdicht.
Dat ding wat ik zelf gebruik meet 3x4 en is gemaakt van zelfde materiaal als waar fa. Hilleberg z'n tenten van maakt..

Ik lag een half uur op mijn knieen terwijl het water onder het grondzeil doorgolfde, degene op de plee is maar blijven zitten, en de mensen in de recreatieruimte vermaakten zich met alles wat langs kwam varen. Alles onder een van boven waterdicht zeiltje was doorweekt
degene op de plee is maar blijven zitten
:lol: :lol:
Beetje laat, maar omdat wij zowel met tent als tarp behoorlijk wat ervaring hebben toch een reactie.
m-gineering schreef:Alles onder een van boven waterdicht zeiltje was doorweekt
Dat gevoel ken ik. :?

Toch vinden wij met een tarp op stap gaan leuk: Je hebt vrij uitzicht rondom, veel meer plaats als in een tent en veel lichter. De onze weegt ongeveer een pond. Geen stokken die kapot kunnen, want je gebruikt wat je onderweg vindt (in de woestijn op tijd beginnen met rondkijken). Maar wel thuis oefenen in het opzetten: onder andere altijd rekening houden met de wind. Genoeg ventilatie om geen condens te krijgen, maar geen tocht. Dat kun je regelen door 'm hoger of lager te zetten. Minimale temperatuur die we doorstaan hebben in een tarp was ongeveer -8 C. Hij was stijf bevroren. Maar wij hadden niks in de gaten tot we wakker werden. :D

Nadelen zijn al genoemd: beestjes, daarvoor nemen we altijd een afgeknipte klamboe mee die opgehangen wordt zodat het bovenste stuk van de slaapzakken en dus de hoofden muskieten- en mierenvrij blijven. Maar we gebruiken dat bijna nooit.
En regen. Daarom gebruiken we hem bijna alleen als we gaan wildkamperen: dan kun je meestal een plekje uitzoeken wat iets hoger ligt dan de omgeving. Maar dit is wel erg hoog:

Afbeelding

We hebben hem ook wel eens op een tentplatform gezet:

Afbeelding

Als we weten dat we op campings terecht gaan komen gaat de tent mee. Hiermee kun je ook 'fastpacken', dus de binnentent thuis laten en een los grondzeil meenemen. Redelijk zinloos volgens ons. De gewichtsbesparing is minimaal omdat je toch de stokken mee moet nemen en je hebt bijna altijd condens aan de binnenkant vanwege de te beperkte ventilatie.

Er zijn trouwens ook combinaties, ik heb de laatste jaren (met name in de US) nogal wat 'tarptents' gezien: enkelwandige tenten met mesh zijkanten en een grondzeil: bijvoorbeeld de MSR Fast Stash Tarptent.

Just my 5 cents. 8)