Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 48x36x26 naar 44x32x22 & LX-HG61 11-28 naar ULTEGRA 12-27 - Forum Wereldfietser

48x36x26 naar 44x32x22 & LX-HG61 11-28 naar ULTEGRA 12-27

Hallo,

Ik heb een Koga Lightspeed uit 2007, opgebouwd op een 2008 frame nadat het eerste een barst vertoonde.
Ik ben helemaal géén "straffe/snelle" fietser. Fiets wordt zowel dagelijks in het stadverkeer als tijdens de zomervakantie (Zwitserland) gebruikt.

Dit werd in 2007 verkocht met een crankset Octalink 48x36x26T en een cassette HG50 9 speed (12-13-14-15-17-19-21-23-25T).
Voor zover ik mee ben in de Shimano terminologie zijn dit "LX" onderdelen.

Vanaf 2008 werd dit verkocht met een crankset 44x32x22.
Omdat ik bergop te kort schoot hebben ze dit na 2,5 jaar vervangen door een HG61 (11-12-13-14-16-18-21-24-28).

Eerlijk gezegd heb ik het grootste tandwiel vooraan amper gebruikt. Het middenblad heb ik eens vervangen omdat er een tand scheefgetrokken was na een kettingbreuk. Het kleinste tandwiel vooraan is nu versleten.
Daarom zou ik alles laten vervangen; kwestie van geen problemen te hebben onderweg deze zomer.

1) Kan ik er de 44x32x22 op laten zetten met behoud van de voorderailleur?
2) Kan ik als cassette gaan voor de "12-13-14-16-17-19-21-24-27". Dit zit bij de Shimano Site niet onder "LX", maar onder "ULTEGRA"


ULTEGRA => http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 611831.pdf
LX => http://bike.shimano.com.sg/media/techdo ... 646641.pdf

https://docs.google.com/file/d/0B51GIvw ... VWb2c/edit

https://docs.google.com/file/d/0B51GIvw ... pHTW8/edit

(sorry als ik ergens verkeerde terminologie gebruik of een domme vraag stel!)

mvg, Bart
Volgens mij heeft je voor derailleur een klemband? En zit deze niet aan je frame vast met 1 schroef?

Als je een klemband hebt is het naar mijn inziens prima mogelijk. Wel moet je de voorderailleur naar beneden plaatsen omdat hij anders te hoog staat om te schakelen. Maar dat is een eitje om zelf te doen :)
Het crankstel is een 4 poot, je kunt de drie bladen vervangen door de kleinere set en de voorderailleur iets lager afstellen.

9 speed cassette is een 9 speed cassette, die kun je bij Shimano allemaal door elkaar gebruiken. Enige criterium is de achterderailleur, die moet voldoende capaciteit hebben. Als het nu werkt zal het met de 27 ook wel lukken
22-32-44 is geen probleem (zelfde capaciteit) maar waarom zet je er niet gelijk een 12-34 casette oid op (mits de achterderailleur dat aan kan) ? (12-27 lukt sowieso want dat verschil is kleiner dan de huidige casette).
Mijn Koga Randonneur had vooraan:
48x36x26T (geen Octalink maar buitenboordlager, maar doet niets ter zake ivm verzet)
Gewijzigd naar:
44/3/26

Cassette:
de gekende 11/32
heb ik gewijzigd:
14/15/16/17/18 en verder origineel dus oplopend naar 32.

Jongens heerlijk gewoon nu! Op het vlakke mooi gelijmatig op/aflopend verzet.
Van buitenblad naar middenblad als de wind plots tegenzit zonder "dubbbel schakelen".

MAAR:
Voorderrie kan niet lager worden afgesteld!
Als ik de derrie afstel, paar mm boven het 44T buitenblad dan duwt de binnenkant van derrie (die lager zit dan het buitendeel) tegen het middenblad, dat niet is gewijzigd. (volgen jullie nog?)

Ik heb de derrie terug in oude positie moeten afstellen, met als gevolg dat er een redelijke afstand is tussen buitenblad-derrie.
Hierdoor verloopt het schakelen van midden naar buitenblad niet altijd even vlekkeloos.
Wellicht is de oorzaak te wijten aan het tandverschil tussen buitenblad en binnen blad:
-eerst 12T: 48-36
-nu: 8T 44-36?

Dan maar compromis-verzet: de 48 terug plaatsen, zodat het schakelen vooraan terug vlekkeloos verloopt?
Mvg
Shimano mtb voorderailleurs moeten (behalve de heel goedkope) liefst 12t verschil hebben tussen buitenblad en middenblad. Dus een kleiner middenblad lijkt de aangewezen weg.
Wim
benie schreef:Mijn Koga Randonneur had vooraan:
48x36x26T (geen Octalink maar buitenboordlager, maar doet niets ter zake ivm verzet)
Gewijzigd naar:
44/3/26

Cassette:
de gekende 11/32
heb ik gewijzigd:
14/15/16/17/18 en verder origineel dus oplopend naar 32.

Jongens heerlijk gewoon nu! Op het vlakke mooi gelijmatig op/aflopend verzet.
Van buitenblad naar middenblad als de wind plots tegenzit zonder "dubbbel schakelen".

MAAR:
Voorderrie kan niet lager worden afgesteld!
Als ik de derrie afstel, paar mm boven het 44T buitenblad dan duwt de binnenkant van derrie (die lager zit dan het buitendeel) tegen het middenblad, dat niet is gewijzigd. (volgen jullie nog?)

Ik heb de derrie terug in oude positie moeten afstellen, met als gevolg dat er een redelijke afstand is tussen buitenblad-derrie.
Hierdoor verloopt het schakelen van midden naar buitenblad niet altijd even vlekkeloos.
Wellicht is de oorzaak te wijten aan het tandverschil tussen buitenblad en binnen blad:
-eerst 12T: 48-36
-nu: 8T 44-36?

Dan maar compromis-verzet: de 48 terug plaatsen, zodat het schakelen vooraan terug vlekkeloos verloopt?
Mvg
Shimano MTB derailleurs zijn nogal eenkennig, als je wat anders monteert dan 10-12 tanden verschil loop je al gauw tegen problemen aan. Of de bulten zitten op de verkeerde hoogte, of (zoals hier) de binnenrand komt in conflict.

maar je bent niet de enige:
http://fahrradzukunft.de/2/halfstep/
En om te checken wat het nu precies met de overbrenging doet:

http://sheldonbrown.com/gears/
M276 , m-gineering, bedankt voor jullie antwoord.
Matthie9000 schreef:22-32-44 is geen probleem (zelfde capaciteit) maar waarom zet je er niet gelijk een 12-34 casette oid op (mits de achterderailleur dat aan kan) ?
Ik dacht aan een 12-27 omdat die gelijkmatigere verschillen heeft.
Ik begrijp ook niet zo goed hoe benie aan de 11-32 zo veel heeft kunnen kiezen. Ik dacht dat het stuk "14-16-18-21" & "24-28-32" daar niet meer te kiezen was?

mvg, Bart
basp schreef:M276 , m-gineering, bedankt voor jullie antwoord.
Matthie9000 schreef:22-32-44 is geen probleem (zelfde capaciteit) maar waarom zet je er niet gelijk een 12-34 casette oid op (mits de achterderailleur dat aan kan) ?
Ik dacht aan een 12-27 omdat die gelijkmatigere verschillen heeft.
Ik begrijp ook niet zo goed hoe benie aan de 11-32 zo veel heeft kunnen kiezen. Ik dacht dat het stuk "14-16-18-21" & "24-28-32" daar niet meer te kiezen was?

mvg, Bart

Alle goedkope 9sp cassettes kunnen uit elkaar, en met wat volharding kun je toch wel combinaties maken die ze in Japan net hebben verzonnen. Zeker aan de einden van de cassette kun je er wel een tandwiel naast zetten zonder het schakelspoor erg storend te verzieken

IPV een 12 -27 zou je uit een 13-25 ook een 14 15 16 17 19 21 23 25 28 kunnen maken
Hoi,

Ik heb de geklinkte kopjes van de pennen die door de cassette gaan afgevijld en deze pinnen verwijderd.
De cassette kan dan helemaal los en ik heb losse 9-sp kroontjes gehaald om de cassette te maken die ik wou.

Ik snap nog altijd niet hoe men een 48/11 kan plaatsen op een vrij zware fiets als een Randonneur (of andere dergelijke fietsen).
Mijn dunne beentjes krijgen dat niet deftig rondgedraaid, en bovendien zit je dan met te grote sprongen zodat het ene tegenwind te licht en het volgende te zwaar uitvalt.
Nu dat alles voor het vlakke per één tandje verspringt is het veel plezieriger rijden.

Maar:
De voorderrie heeft wat roet in het eten gegooid ivm het gewijzigde tandverschil tussen buiten -en middenblad.

De voorderrie staat nu ongev 10mm van het buitenblad af, en dit geeft soms schakelplroblemen.
Dus 48 terugplaatsen dan maar?
Of derrie losmaken en de binnenrand afslijpen zodat het kleinere tandverschil kan worden geschakeld.

mvg
benie schreef:Ik snap nog altijd niet hoe men een 48/11 kan plaatsen op een vrij zware fiets als een Randonneur (of andere dergelijke fietsen).
* Je moet toch wat als je 9 kransjes hebt?
* Bereik verkoopt. (Of het gebruikt wordt is vanuit de fabrikant irrelevant.)
* Bij snelle fietsen met kleine wielen zoals ligfietsen is een 11 nog een beetje verdedigbaar. Vervolgens is het one setje kransjes fits all bicycles.
* Het kan. (Of het ook lekker draait is na de verkoop irrelevant)
* Het slijt lekker.
* De grote jongens rijden er ook mee.

Kan je voorderailleur niet meer omlaag?

Leon
48 11 is prima in de afdaling, je kunt op een vakantiefiets echt ook prima zonder;

het is heel logisch om wat kleinere stapjes te willen maar voor je klimbereik is het (zoals m-gineering al zegt) handig om vooral ook naar je grootste krans achter te kijken, bij compact is wat meer spreiding achter weer handig
Kan je voorderailleur niet meer omlaag?
jawel, maar als ik die correct boven het kleinere buitenblad plaats dan kan ik niet meer schakelen naar binnen!
De binnenkant van de voorderrie zit dantegen het middenblad.
Die binnenkant van de derrie komt flink lager om het 12T verschil tussen de 48 en de 36 mogelijk te maken.
Nu echter is er maar verschil meer van 8T: 44-36.

Kleiner middenblad, zou dan een 32 moeten zijn ivm het 12T verschil die nodig blijkt om vooraan te kunnen goed schakelen.:
in combinatie met de grotere kransjes worden dat wel erg lichte verzetten.

Een goeie foto zegt meer dan duizend woorden, ik zal er eens een paar plaatsen.

Tot en met de 18 is de cassette gewijzigd, aan de klimverzetten heb ik niet geraakt.

aan de starter van dit topic:
het is blijkbaar eenvoudiger om je cassette onder handen te nemen dan de voorbladen.

Op mijn vroegere WT had ik 44/11, dit kon slechts (door mij toch) vlot worden rondgedraaid vanaf 30km/u!
De Rando die quasi evenweel weegt heeft een 48 als buitenblad, pfff niets voor mij.

mvg en bedankt voor de reacties.
Voorderailleurs zijn altijd lastig.
Je zou een wegderailleur kunnen proberen met een slanke kooi. Maar die houden niet zo van drie standen sti dus dat levert dan weer extra problemen.
Je zou ook de voorderailleur kooi langs de bandschuurmachine kunnen houden, maar als het niet werkt kost het je de derailleur
ik fiets zelf al jaren met voor 44-36-26 en achter een racecassette 12-28(of 25?)
Mijn voorderailleur staat afgesteld als zijnde 48-36-26 en het schakelt zonder problemen.
Ik zou niet anders meer willen. De stapjes zijn lekker klein en voor het vlakke land geweldig.
Wellicht een andere voorderailleur kopen? Ik heb een tiagra voorderailleur (FD-4503-F) en die schakelt 24-36-48 voorbladen (14 tanden verschil dus) zonder enig probleem met een buiscommandeur.
Matthie9000 schreef:Wellicht een andere voorderailleur kopen? Ik heb een tiagra voorderailleur (FD-4503-F) en die schakelt 24-36-48 voorbladen (14 tanden verschil dus) zonder enig probleem met een buiscommandeur.

hoe kom je aan die 14? Nog geen koffie gehad?
Meer tanden verschil dan ontworpen op de buitenbladen is een heel ander verhaal dan minder. Bij fors minder (8) zit het middenblad veel hoger ten opzichte van de omtrek van het buitenblad. Als de ketting op het buitenblad loopt staat de binnenrand van de kooi boven het middelste blad. Dat lukt met deze combi dan alleen als de buitenrand veel te hoog staat
benie schreef:Kleiner middenblad, zou dan een 32 moeten zijn ivm het 12T verschil die nodig blijkt om vooraan te kunnen goed schakelen.:
in combinatie met de grotere kransjes worden dat wel erg lichte verzetten.
Ik ken niemand die met bagage in heuvelachtige buitenlanden fietste die achteraf klaagde over te lichte verzetten.
Leon
Leon schreef:
benie schreef:Kleiner middenblad, zou dan een 32 moeten zijn ivm het 12T verschil die nodig blijkt om vooraan te kunnen goed schakelen.:
in combinatie met de grotere kransjes worden dat wel erg lichte verzetten.
Ik ken niemand die met bagage in heuvelachtige buitenlanden fietste die achteraf klaagde over te lichte verzetten.
Leon

De klacht hier is meer van praktische aard. Met een 32 zit je veelvuldig uiterst rechts op de cassette en moet je vaak toch weer de sprong naar het buitenblad nemen, met een iets groter middenblad heb je minder slijtage en minder schakelwerk