Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vouwwagen voor achter de fiets - Forum Wereldfietser

Vouwwagen voor achter de fiets

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een vouwwagen voor achter de fiets.
In aluminium blijft deze net onder de 20 kilo, zonder de tent mee gerekend.
Hij moet er in verschillende uitvoeringen komen, in aluminium, maar ook polyester en kunststof behoren tot de mogelijkheden.
Hij komt er in een zeer eenvoudige eenpersoonsversie, maar het is straks zelfs mogelijk om met twee volwassenen en twee kinderen er in te kamperen.
Graag zou ik jullie mening hierover hebben.
Waar zou zoiets aan moeten voldoen wil je over de aanschaf nadenken. En misschien nog belangrijker: wat mag er zeker niet op zitten.

Ik hoor graag jullie mening hierover.

Rinus
Het spijt me, maar ik zou zoiets niet willen hebben. Twintig kilo plus het gewicht van de tent is heel veel. Vergelijk dat met een lichtgewicht tent: van 1-2 kg voor een eenpersoons tent en rond de vijf kilo voor een vierpersoons Hilleberg Keron 4 GT. Moderne tunneltenten zijn ook heel makkelijk op te zetten. Kortom, ik zie alleen maar nadelen.
Wim
Ik zeg niet dat er totaal geen markt voor is. Er zijn in ieder geval mensen die al eerder met zo iets hebben geëxperimenteerd. Maar of de markt groot genoeg is om rendabel te zijn?

Zelf zegt het me ook niets. Veel te veel extra gewicht en weinig meerwaarde.

Renaat
Revanho schreef:Ik zeg niet dat er totaal geen markt voor is.
Ik wel, eerdere pogingen zijn ook allemaal op niets uitgelopen en zeg nou zelf: Wie gaat er nou met zo'n ding rondrijden ?? 8)

Afbeelding
Michael W schreef:
Revanho schreef:Ik zeg niet dat er totaal geen markt voor is.
Ik wel, eerdere pogingen zijn ook allemaal op niets uitgelopen en zeg nou zelf: Wie gaat er nou met zo'n ding rondrijden ?? 8)

Afbeelding
Misschien dat dit iets is dat kan meeliften op de ontwikkelingen van de e-bikes... als die wat krachtiger worden, kan dit zomaar losgaan:)!
Travelmaster schreef: Misschien dat dit iets is dat kan meeliften op de ontwikkelingen van de e-bikes... als die wat krachtiger worden, kan dit zomaar losgaan:)!

Aldi benzine generator in de aanhanger om de accu bij te laden en de wereld ligt aan je voeten :roll:
Hmmm, lastig.
Afgelopen zomer zijn we op vakantie geweest met een fietskar waar onze zoon in zat. Kar + kind + bagage = 12 + 18 + 3(?) = ca. 33kg. En dat was best zwaar moet ik zeggen. Als jouw kar leeg al bijna 20 kg is, zal je uiteindelijk op een ongeveer zelfde gewicht uitkomen. Is volgens mij niet wenselijk om dat als uitgangspunt te hebben.
Ik weet niet hoe breed je je kar maakt, maar ik vind over het algemeen een twee persoons fietskar eigenlijk te breed, zeker op fietspaden. Daarom verkoop ik de twee persoons fietskar binnenkort ook en ga voor de kleine die op komst is een één persoons fietskar aanschaffen!
Eerlijk gezegd hou ik ook erg rekening met de E bikes. Die dingen gaan als warme broodjes op dit moment.
De breedte is wel een aandachtspunt. Er komt een versie die net geen meter breed is, die we adviseren voor mensen met kinderen(het is zelfs mogelijk om met twee volwassenen en twee kinderen op pad te gaan en dat met 1 vouwwagen).
De andere versie wordt 75 cm.
Kan iemand mij trouwens vertellen waarom je wel een aanhanger van 100 cm breed achter je fiets mag hebben, maar de paden zijn er vaak niet op ingericht.
Dit moet toch ook voor de bakfietsen gevolgen hebben?
Persoonlijk vind ik de mijne mooier.
:wink:
Travelmaster schreef:
Michael W schreef:
Revanho schreef:Ik zeg niet dat er totaal geen markt voor is.
Ik wel, eerdere pogingen zijn ook allemaal op niets uitgelopen en zeg nou zelf: Wie gaat er nou met zo'n ding rondrijden ?? 8)

Afbeelding
Misschien dat dit iets is dat kan meeliften op de ontwikkelingen van de e-bikes... als die wat krachtiger worden, kan dit zomaar losgaan:)!
(Tweepersoons) kinderkarren zijn ook wel flink breder dan tweewieler bagagekarren, en dat merk je zeker. Wij hebben toen de kinderen klein waren jaren gereden met achter de tandem een tweewieler bagagekar (voorloper van de Radical Cyclone) met 35-40 kg. Dat was heel zwaar klimmen, en stelde echt grenzen aan de routes die je kon rijden. Inmiddels rij ik nu de kinderen zelf fietsen meestal met een kleine 15 kg in twee achtertassen en een stuurtas, en dat is veel fijner. Kortom, wat is het overweldigende voordeel van 20 kg ballast? Moderne tunneltenten zijn zo makkelijk op te zetten.
Wim
fievowo schreef:Kan iemand mij trouwens vertellen waarom je wel een aanhanger van 100 cm breed achter je fiets mag hebben, maar de paden zijn er vaak niet op ingericht.
Dit moet toch ook voor de bakfietsen gevolgen hebben?
Heeft te maken met plaats op de weg. Artikel 5 lid 4 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.

De "bredere" fietser wordt bevoorrecht. Heeft keuze tussen fietspad of rijbaan. Kan dus de fietspaden mijden. Geen last van smalle paden, hinderlijke paaltjes of andere obstakels.

Piet.
PietV schreef: Heeft te maken met plaats op de weg. Artikel 5 lid 4 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.

De "bredere" fietser wordt bevoorrecht. Heeft keuze tussen fietspad of rijbaan. Kan dus de fietspaden mijden. Geen last van smalle paden, hinderlijke paaltjes of andere obstakels.
De Nederlandse wetgeving geldt natuurlijk niet over heel de wereld. In België moet je wel netjes op het fietspad met een tweewielige fiets (meer wielen = rijwiel), hoe breed je kar ook is.

En of je overal waar er een (smal) fietspad is, ook effectief op de baan wil rijden?

Renaat
Als gewicht geen rol speelt en met een kleine aanpassing aan de trekhaak
is dit karretje wellicht ideaal. :)
Afbeelding
Hoi onderstaande mail is het antwoord wat ik voor fietskoeriers bedrijf kreeg van de Verkeerscoordinator politie NHN.


Het valt vies tegen wat er over een fiets met aanhangwagen is bepaald in de wetgeving. We praten dan over de permanente eisen in het Voertuigreglement, dan wel over bepalingen

in het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens ( beiden onderdeel van de Wegenverkeerswet 1994).

Volgens artikel 5 lid 4 van het RVV mag een fiets met aanhangwagen, die breder is dan 75 centimeter gebruik maken van de rijbaan. (dat is dus de plaatsbepaling op de weg)

De eisen van omvang/ gewicht ed. staan in het Voertuigreglement.
Uiteraard moet een fiets met aanhangwagen een deugdelijke bevestiging hebben achter de fiets. Voldoende stijfheid/ geen scheuren/ geen roestvorming van de trekstang.

Verder een goedwerkende rem op de fiets en vanwege de aanhangwagen op beide wielen.
Verlichting op de fiets en ook op de aanhangwagen.

Artikel 5.18.29 van dat Voertuigreglement zegt: De breedte van een aanhangwagen mag (inclusief de lading) niet meer bedragen dan 1.00 meter.

Het vreemde is dat er verder over maten en gewichten weinig tot niets is bepaald, als het gaat over fietsen met aanhangwagen.

Dat houdt in dat een hoogte- en lengtebeperking, alsmede een gewichtssbeperking niet is aangegeven.

In principe mag een lading max. 4 meter hoog zijn (dat is nl de uiterste hoogte voor vrachtauto's).
Het spreekt vanzelf dat een lading niet zodanig hoog mag zijn, dat de hele zaak instabiel wordt en dreigt om te vallen.

Hetzelfde is aan de hand met de lengte en het gewicht. Je moet echter op je fiets ook nog de kar met lading kunnen voortbewegen.

Een aanhangwagen met 250 kilogram zal niet makkelijk te trekken zijn. Een fiets met een aanhangwagen van in totaal 6 meter zal niet zo makkelijk de bocht om gaan.

Het komt dus eigenlijk neer op gezond verstand en mede daarom op redelijke maatvoeringen.



Pas als het instabiel wordt, of vwb uitzicht grote beperkingen, of andere wijze gevaar of hinder oplevert, dan komt strafbaarheid voor artikel 5 van de Wegenverkeerswet om de hoek kijken.


Verkeerscoordinator politie NHN
werkgebied NKL

Dit geldt alleen voor Nederland! Let op: in het buitenland gelden andere eisen.
Wellicht nog interessant voor TS: een oud draadje van dit forum. HIER nog een review van dat model en in de aanbieding/uitverkoop bij Koga-Miyata USA.
robert-hart schreef:Hoi onderstaande mail is het antwoord wat ik voor fietskoeriers bedrijf kreeg van de Verkeerscoordinator politie NHN.

Het valt vies tegen wat er over een fiets met aanhangwagen is bepaald in de wetgeving. We praten dan over de permanente eisen in het Voertuigreglement.

Het vreemde is dat er verder over maten en gewichten weinig tot niets is bepaald, als het gaat over fietsen met aanhangwagen.

Dat houdt in dat een hoogte- en lengtebeperking, alsmede een gewichtssbeperking niet is aangegeven.
Het komt dus eigenlijk neer op gezond verstand en mede daarom op redelijke maatvoeringen.
Pas als het instabiel wordt, of vwb uitzicht grote beperkingen, of andere wijze gevaar of hinder oplevert, dan komt strafbaarheid voor artikel 5 van de Wegenverkeerswet om de hoek kijken.

Dit geldt alleen voor Nederland! Let op: in het buitenland gelden andere eisen.
Allereerst is het Voertuigreglement per 1 mei 2009 vervallen verklaard. Vanaf die datum geldt nu de Regeling voertuigen. Een Regeling die voortvloeit uit een EG verdrag. Dus vrij Europees.

Er is redelijk wat wetgeving te vinden over de permanente eisen van fietsen, aanhanwagens achter fietsen en de gebruikseisen van fietsen inclusief lading, aanhangwagens achter fietsen inclusief lading en de combinatie van fiets met aanhangwagen.
Alles te lezen via de bron: http://wetten.overheid.nl/zoeken/

De meeste regels hieronder vermeld:

Permanente eisen voor aanhangwagens achter fietsen.

Afmetingen en massa’s
Artikel 5.16.6 regeling voertuigen
Aanhangwagens achter fietsen mogen niet breder zijn dan 1,00 m.

Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.16.51 Regeling voertuigen

Aanhangwagens achter fietsen moeten zijn voorzien van:
a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig, en
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen.

Artikel 5.16.54 Regeling voertuigen

1. De rode retroreflector moet zijn aangebracht uiterst links aan de achterzijde van het voertuig, op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.
2. De witte of gele retroreflectoren moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van de aanhangwagen zichtbaar zijn.

Artikel 5.16.57 Regeling voertuigen

1. Aanhangwagens achter fietsen MOGEN zijn voorzien van:
a. twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
b. één of twee achterlichten die zijn voorzien van een goedkeuringsmerk. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 151, van toepassing;
c. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 125 en 126, van toepassing, en
d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.

2. Aanhangwagens achter fietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Algemeen voor alle categorieën voertuigen:

Artikel 5.18.3
De bestuurder mag bij het besturen van het voertuig niet door passagiers, lading of op andere wijze worden gehinderd.

Artikel 5.18.6
1. De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen.
2. Losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen, moet deugdelijk zijn afgedekt.

Gebruikseisen voor samenstel van fiets en aanhangwagen of zijspanwagen

Fietsen en daardoor voortbewogen aanhangwagens

Artikel 5.18.28 Regeling voertuigen
1. Fietsen op twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 0,75 m.
2. Fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspanwagen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,50 m.

Artikel 5.18.29 Regeling voertuigen
1. Aanhangwagens achter tweewielige fietsen mogen in aangekoppelde toestand met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,00 m.
2. Aanhangwagens achter fietsen op meer dan twee wielen mogen in aangekoppelde toestand met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,50 m.

D. Samenstellen van fiets en aanhangwagen

Artikel 5.18.45 Regeling voertuigen
Een aanhangwagen achter een fiets moet goed met de fiets zijn verbonden.

Aanhangwagens achter fietsen op twee wielen

Artikel 5.18.46 Regeling voertuigen
Aanhangwagens achter fietsen die bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, worden gebruikt, dienen te zijn voorzien van een achterlicht.

Artikel, 5.18.47 Regeling voertuigen
1. Het achterlicht dient goed te werken.
2. Het verlichtingsarmatuur en de onderdelen daarvan dienen deugdelijk aan het voertuig te zijn bevestigd.
3. Het glas van de verlichtingsarmatuur mag niet zodanig zijn beschadigd,gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst dan wel de functie nadelig wordt beïnvloed;
4. Het achterlicht mag niet zijn afgeschermd.

Artikel 5.18.48 Regeling voertuigen
Het achterlicht mag niet anders dan rood stralen.

Artikel 5.18.49 Regeling voertuigen
Het achterlicht dient uiterst links aan de achterzijde van het voertuig te zijn aangebracht op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,20 m boven het wegdek.

Samenstellen van fiets en aanhangwagen

Artikel 5.18.59 Regeling voertuigen
Een aanhangwagen achter een fiets moet goed met de fiets zijn verbonden.

Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 komt pas om de hoek kijken als iemand zich zodanig gedraagt, dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
De dader kan dit verbod naast een weg overtreden, als hij of zij gevaar op de weg gevaar veroorzaakt of het verkeer hindert. Bijvoorbeeld vanuit een woning.
Van artikel 5 WVW 1994 kan geen ontheffing worden verleend. Ook niet voor politie, brandweer en ambulance.

Piet.
Bedank voor de info Piet. Desalniet te min is er geen hoogte- en lengtebeperking, alsmede een gewichtssbeperking aangegeven.

Gr
Dat lengte, hoogte en maximum toelaatbare massa van de aanhangwagen achter de fiets niet is opgenomen in de wet is een logische gevolg van de beperkingen als fietser.
De fietser legt zichzelf een beperking op wat hij of zij achter de fiets kan verplaatsen. In massa bij hellingen en in grootte bij luchtweerstand.
Door de regels in artikel 5.18.3 en 5.18.6 van de Regeling voertuigen voor wat betreft de stabiliteit en bestuurbaarheid van de combinatie. Vallen is vervelend en door je eigen aanhangwagen worden overreden een extra straf.

Vele fietskarren zijn eigenlijk opleggers en geen middenas-aanhangwagens. Maak eens een noodstop met een beladen kar van 40 kg achter je fiets. De lichtste fietskar weegt circa 5 kg en mag 35 kg laden.

http://www.oppad.nl/wp-content/uploads/ ... rtikel.pdf

Piet.
Deze topic komt volgens mij precies 2 maanden te vroeg :twisted:
fievowo schreef:Eerlijk gezegd hou ik ook erg rekening met de E bikes. Die dingen gaan als warme broodjes op dit moment.
Warme broodjes valt ook wel weer mee. Maar de vraag vraag is of dit de juiste doelgroep is en in welk segment de groei van e-bikes momenteel zit.

Als antwoord op de 2e vraag: de groei zit hem in het "goedkopere" segment. Dit zijn de fietsen met de mindere actieradius (afstand te rijden met ondersteuning) en een rotatiesensor. De rotatiesensor reageert dus NIET op méér of minder krachtzetten van de berijder. Deze types lijken mij niet geschikt om een kar achter te hangen. Hoe dan ook ben ik geen fan van deze "neppers" (note: met neppers bedoel ik de rotatiesensor types, omdat die niet het fietsgevoel geven)