door
HansB » ma 28 jan, 2013 20:21
Robbert10 schreef:Het orakel uit Windeveer heeft gesproken.
De toon van deze dialoog komt niet heel prettig over.
Ik ken Marten niet maar uit wat ik opmaak uit dit forum en van zijn website is dat hij een kundig man is en niets opschrijft waar hij aan twijfelt.
Ik ben zelf werktuigbouwkundig ingenieur en heb toevallig bij een grote nederlandse fietsfabrikant aan de ontwikkeling van een koolstofcomposiet frame gewerkt.
Om wat duidelijkheid te scheppen. Wanneer een dergelijke voorvork blijvend vervormd is hij kapot, heel erg kapot. Er zijn dan namelijk vezels gebroken. Deze vezels kunnen enkel in hun lengterichting worden belast (als een touwtje).
Doordat 99,9% van de 'carbon' producten uit galamineerd prepreg materiaal bestaat (voorgefabriceerde matjes die uitharden wanneer ze uit de koelkast worden gehaald), is het risico op 'delaminatie' bij een impact groot. Je hoeft dit niet meteen te zien aan het oppervlak maar het component is wel blijvend beschadigd. Dit kan eenvoudig gebeuren door een steen, het vallen tegen een stoeprand of impact van een hard object. Hierdoor laten de laagjes lokaal van elkaar los doordat de vezels niet door de lagen heen lopen maar op elkaar liggen.
De huidige betaalbare koolstofcomposiet componenten raad ik niet aan voor gebruik in een vakantiefiets. Voor mij staat robuustheid bovenop en daar versta ik ook onder, de mate waarin een beschadiging te herstellen is. Voor wedstrijd doeleinden en 1001 andere toepassingen is het een schitterend materiaal.
Nog een paar jaar wachten dan komt er een betaalbaar alternatief waar je waarschijnlijk wél mee kunt reizen...