Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mongolië - tips gevraagd - Forum Wereldfietser

Mongolië - tips gevraagd

Deze zomer willen we minimaal een maand in Mongolië gaan fietsen.
In de landen wiki staan ervaringen van alweer een aantal jaren geleden. Is er nog iemand recent in Mongolië geweest die fiets- tips wil delen?

Ook zijn we benieuwd naar de ervaringen van mensen die vanuit Mongolië naar Binnen Mongolië in China zijn gereisd. Op de fiets - of met OV? Hoe zit het met de drukte in het verkeer in Binnen Mongolië? enz..

Alvast bedankt voor de hulp!
Blanche,

Ik heb in sep 2011 in Binnen-Mongolie (China) gefietst van Huinong naar Fengzhen (richting Taiyuan/Beijing). De route was over de nationale autoweg G110. In de buurt van de grote steden Batou en Hohhot fietste ik langs een enorme fileverkeer aan vrachtwagens en landbouwverkeer. Filelengtes van en naar deze steden op de nationale autowegen en snelwegen bedroegen soms meer dan 20 km. Wel is de chinese overheid begonnen met aanleg van extra rijbanen/wegen rondom deze steden. Sommige regionale wegen in binnen mongolie kunnen ook druk zijn met vrachtverkeer en niet alle wegen zijn goed onderhouden. Houdt rekening met het vrachtverkeer, als je vanuit het noorden of westen in Binnen-mongolie naar de grote steden Beijing, Taiyuan, Tianjin of Xi'an fietst.

Ik raad je af over de nationale autoweg G110 te fietsen, als je naar het westen van Binnen-Mongolie wil gaan. Neem dan de de noordelijk gelegen regionale wegen. Ga je naar het zuiden of oosten van Binnen-Mongolie overweeg dan te eindigen in de provincie Shanxi, veel historische bezienswaardigheden, kraamkamer van de chinese beschaving. Treinstations en luchthavens van Datong & Taiyan hebben goede verbindingen met Beijing.

Heb je nog vragen over Binnen-Mongolie, ik sta zondag 10 februari op de fiets & wandelbeurs.

Meer info zie mijn blog:

http://the-lonely-push-biker.blogspot.n ... innen.html

http://the-lonely-push-biker.blogspot.n ... hanxi.html
Bedankt Lonely Push-Biker! Ben jij die jongen met die houten fiets?

Vooral ook omdat je ingaat op de verkeersdrukte in Binnen Mongolië, China.
Nee helaas een van mijn films is wel op de beurs maar ikzelf niet. :wink:

Het grove plan nu is na Mongolië en Binnen Mongolië richting het zuiden via de provincie Shanxi, Sichuan en Yunnan te fietsen. Wellicht skippen we Binnen Mongolië grotendeels omdat we dan toch al in het rustigere authentiekere en autovrije Mongolië zijn geweest. We reizen dan van Ulaan Bataar (Mongolië) met de trein naar HotHot (China) en in Datong nemen we weer de fiets.

Ik ga je zeker via de PB nog wat vragen stellen. Eerst eens je info lezen.
Voor mensen met Mongolië plannen - hier een grandioze diepte docu voor de voorbereiding.

Bron
In mei/juni 2012 hebben we door Mongolië gefietst.
3 weken, grofweg Erdenet-Tsetserleg-Ulaanbatar.
Veelal binnendoor, dus niet over de asfalt wegen.
Alleen van Erdenesant (niet te verwarren met Erdenet) tot Lun over de grote weg.
Dat is nog wel te doen, maar hoe dichter bij UB hoe minder dat wordt.
Bovendien is de omgeving van UB het minst interessant.

Tsja wat wil je weten?
De mensen zijn nogal op zichzelf en niet super communicatief.
De wegen zijn tracks, maar wel te doen, soms wat zacht zand.
Eigenlijk best wel ok, maar wel echt onverharde tracks, dus lekker bumpy en zo.

Grootste "probleem" is het water.
Eind mei, begin juni, bevatten alleen de grote rivieren nog water, maar dat is eigenlijk ook niet bruikbaar ivm veel vee.
Dus je zult al je water mee moeten slepen vanuit de dorpen.
Even bij een ger halen is niet altijd even makkelijk, soms zijn ze er niet of staan ze 2 km van de hoofdroute (vaak heuvelop).

Al met al een prima land als je voor de rust en natuur komt.
Laat maar weten als je nog iets wilt weten.
Bedankt voor jullie antwoord Mark en Mandy!
Ik stuur jullie een PB!