Hallo,
Ik ben Gijsbert, en sinds enkele maanden volg ik nauwlettend dit forum. Ik heb vorig jaar het fietsen en met name de langere en meerdaagse tochten (her)ontdekt.
Vorig jaar heb ik bij de lokale fietsenmaker een, toen in mijn ogen, degelijke kale hybride gekocht van het merk ‘Hekker’. ‘Hekker’ fietsen is een zelfbouwfiets van een kleine fietsenmaker in Voorhout (ZH).
Omdat ik bijzonder tevreden ben met mijn huidige fiets, behalve dat hij wat ouder is ik mezelf een nieuwe fiets wil gunnen, ben ik gaan buurten bij ‘Hekker’ in Voorhout. Behalve dat hier werd bevestigd dat deze fietsen meer in hun mars hebben dan alleen een simpele hybride (er zijn en worden vele fiets reizen naar verre oorden mee gemaakt), werd mij ook het vernieuwde en verder ontwikkelde model van mijn fiets getoond.
Ik ben hier erg weg van en overweeg hem te kopen, ware het niet dat ik een paar minpuntjes zie en een behoorlijk punt waarin ik graag jullie mening lees. Het is nl. zo, deze fiets is enkel leverbaar met een carbon voorvork, omdat de eigenaar volledig overtuigd is van de degelijkheid van dit product.
Enige discussie met de eigenaar leerde mij dat deze vork net zo sterk is als de stalen die ik nu heb, en zeker een beter alternatief is dan aluminium. De vork heeft zich naar ik begrijp al op vele bewuste momenten (tests en proeven) als onbewuste momenten (ongeluk/aanrijdingen) bewezen met in nog geen enkel geval breuk of schade tot gevolg.
Wat verder getoond werd is dat het hier niet om een full-carbon vork gaat zoals vaak in de wielrennerij te vinden. Alle sterke punten zoals vorkbuis, nokken voor spatbord, lowriders en magura-remmen en ook de einder waar de vooras in valt (ken de naam niet, sorry) zijn wel van aluminium of staal en zitten tot ver in de vorkbuizen gelamineerd.
Graag hoor ik jullie mening over beschreven carbon voorvork. Ik lees heel veel negatieve verhalen, maar ook minder negatieve verhalen over carbon. Zeker nu ook mijn vrouw zich oriënteert op een fiets en bij bv. Jan Janssen ook de keuze heeft voor een carbon vork te kiezen.
Is het niet zo dat ook dit een ontwikkeling is, zoals bv. ook de carbon belt bij de beltdrive? Verder is voor mij van belang dat ik de fiets koop voor tochten in de buurt, Benelux en misschien een in het verdere buitenland. Geen verre oorden of maandenlange tochten dus. Verder is de sportiviteit van deze fiets ook een positief argument.
Ik zie jullie reactie met veel belangstelling tegemoet.
Ik ben Gijsbert, en sinds enkele maanden volg ik nauwlettend dit forum. Ik heb vorig jaar het fietsen en met name de langere en meerdaagse tochten (her)ontdekt.
Vorig jaar heb ik bij de lokale fietsenmaker een, toen in mijn ogen, degelijke kale hybride gekocht van het merk ‘Hekker’. ‘Hekker’ fietsen is een zelfbouwfiets van een kleine fietsenmaker in Voorhout (ZH).
Omdat ik bijzonder tevreden ben met mijn huidige fiets, behalve dat hij wat ouder is ik mezelf een nieuwe fiets wil gunnen, ben ik gaan buurten bij ‘Hekker’ in Voorhout. Behalve dat hier werd bevestigd dat deze fietsen meer in hun mars hebben dan alleen een simpele hybride (er zijn en worden vele fiets reizen naar verre oorden mee gemaakt), werd mij ook het vernieuwde en verder ontwikkelde model van mijn fiets getoond.
Ik ben hier erg weg van en overweeg hem te kopen, ware het niet dat ik een paar minpuntjes zie en een behoorlijk punt waarin ik graag jullie mening lees. Het is nl. zo, deze fiets is enkel leverbaar met een carbon voorvork, omdat de eigenaar volledig overtuigd is van de degelijkheid van dit product.
Enige discussie met de eigenaar leerde mij dat deze vork net zo sterk is als de stalen die ik nu heb, en zeker een beter alternatief is dan aluminium. De vork heeft zich naar ik begrijp al op vele bewuste momenten (tests en proeven) als onbewuste momenten (ongeluk/aanrijdingen) bewezen met in nog geen enkel geval breuk of schade tot gevolg.
Wat verder getoond werd is dat het hier niet om een full-carbon vork gaat zoals vaak in de wielrennerij te vinden. Alle sterke punten zoals vorkbuis, nokken voor spatbord, lowriders en magura-remmen en ook de einder waar de vooras in valt (ken de naam niet, sorry) zijn wel van aluminium of staal en zitten tot ver in de vorkbuizen gelamineerd.
Graag hoor ik jullie mening over beschreven carbon voorvork. Ik lees heel veel negatieve verhalen, maar ook minder negatieve verhalen over carbon. Zeker nu ook mijn vrouw zich oriënteert op een fiets en bij bv. Jan Janssen ook de keuze heeft voor een carbon vork te kiezen.
Is het niet zo dat ook dit een ontwikkeling is, zoals bv. ook de carbon belt bij de beltdrive? Verder is voor mij van belang dat ik de fiets koop voor tochten in de buurt, Benelux en misschien een in het verdere buitenland. Geen verre oorden of maandenlange tochten dus. Verder is de sportiviteit van deze fiets ook een positief argument.
Ik zie jullie reactie met veel belangstelling tegemoet.