Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn tips en ideeën over fietsvakanties op een rijtje - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Mijn tips en ideeën over fietsvakanties op een rijtje

Matthie9000 schreef:denk ik dat de ongelukken vooral komen omdat automobilisten niet anticiperen op een fiets met een hoge snelheid, deels ook eigen verantwoordelijkheid om niet met 40km/h door de stad te razen op zo'n ding.
Dat zal zeker één van de oorzaken van ongevallen zijn. En mensen (fietsers, voetgangers, automobilisten, ...) leggen de oorzaak van een ongeval al snel bij de ander (ik kon je niet zien (te laag, geen licht, ...), je reed ook zo snel, ...) ook in die gevallen dat de oorzaak bij henzelf ligt (niet gekeken, zelf te snel gereden, ...).
Matthie9000 schreef:Het viel mij ook op dat ik juist ontzettend opviel op een ligfiets, uitzonderingen daargelaten (wanneer het geheel achter een heg oid verdwijnt)
Kunnen gezien worden (zichtbaar zijn) en gezien worden zijn twee verschillende zaken. Doordat doorsnee ligfietsen lager zijn dan doorsnee bukfietsen, zijn er meer situaties dan ze niet gezien kunnen worden. Maar dan nog blijven die situaties relatief zeldzaam en heeft het niet gezien worden eerder te maken met:
- dat men zaken die niet passen binnen het normale beeld, sneller over het hoofd gezien worden;
- hogere snelheden (wat vaker voorkomt bij ligfietsers) ook maakt dat men vaker niet (tijdig) gezien wordt.
Als ligfietsen wel echt waargenomen worden, dan trekken ze vaak ook sterker de aandacht doordat ze afwijken van het normale beeld. (Dat wordt door sommige ligfietsers dan weer vertaald als 'ik val echt wel op en iedereen ziet mij.)

Ik ben voorlopig toch geneigd er vanuit te gaan dat vanuit zichtbaarheidsoogpunt (dus niet enkel de reële zichtbaarheid, maar ook het gezien worden) ligfietsen slechter scoren dan standaard fietsen. Wat niet betekent dat ligfietsen gevaarlijk is, omdat er andere factoren in het voordeel van de ligfiets spelen (lagere valhoogte, kleinere kans op hoofdletsel, bij frontale botsingen een soort 'kreukelzone', ...) en de nadelen ook te compenseren zijn door bewuster rijgedrag.

Het is maar de vraag of het op dit ogenblik mogelijk is om wetenschappelijk onderbouwde uitspraken te doen over de algemene veiligheid van de ligfiets versus de bukfiets. Er spelen immers veel factoren mee en men zal dus al een behoorlijk aantal ligfietsers en bukfietsers moeten onderzoeken om betrouwbare vergelijkingen te kunnen maken.

Renaat
waltertje schreef:
Revanho schreef:In ieder geval vind ik de bewering dat je op een ligfiets beter gezien wordt dan op een stadsfiets niet bepaald geloofwaardig en eerder een typisch voorbeeld van het verkrampt verdedigen van de ligfiets als een fiets met alleen maar voordelen.
Ik word hier zo moe van. Ik heb 35 jaar ervaring op traditionele fietsen en 10 jaar op ligfietsen. Maar mijn ervaring telt niet want ik ben bevooroordeeld en verkrampt. Alleen zonder ervaring heb je recht van spreken.

Walter
Walter, je moet niet zo in een slachtofferrol kruipen.
Ook ik heb voldoende ervaring met traditionele fietsen en ligfietsen (niet zoveel kilometers als jou, maar mijn 25000 ligfietskilometers (schatting) tellen toch al mee hoop ik om daar ook iets over te mogen zeggen.

Ik heb nergens gezegd dat iemand bevooroordeeld of verkrampt is omdat hij/zij van de ligfiets gebruik maakt of dat enkel mensen zonder ervaring het recht van spreken hebben. Integendeel, als je mijn eerdere berichten hebt gelezen, dan weet je ook dat ik me net erger aan al die mensen die met hun visie klaar staan, zonder enige ervaring of kennis. Maar het is niet omdat jij een ervaren ligfietser bent, dat je het grote gelijke aan de kant hebt en de rest maar onzin uitbraakt. Dat je er vanuit gaat dat ik geen ervaring heb, zegt misschien vooral iets over jou en is misschien wel een bewijs van die verkramptheid?

Ik heb wel gezegd dat je bewering ('ik word beter gezien op de ligfiets want smidsy's maak ik hoofdzakelijk mee op de bukfiets en Motobecane') geen sterk argument is en dus in mijn ogen (in combinatie met wat je op je website schreef) inderdaad riekt naar een verkrampt verdedigen van de ligfiets.

Ik ben geen 'ligfietsvijand', integendeel. Ik verdedig in discussies regelmatig het ligfietsen tegen mensen die zonder kennis van zaken hun oordeel klaar hebben. (Je kan ze niet zien, ze rijden veel te snel, ligfietsen zijn gevaarlijk, ...)
Maar ik ken het wereldje van ligfietsers ook voldoende om te weten dat wat Marten schreef:
Als sommige ligfietsers er niet zo'n enge sekte van maakten zou zo'n fiets best populair kunnen worden
spijtig genoeg best wel eens een stevig grond van waarheid zou kunnen bevatten.

Renaat
In het kader van veiligheid nog één om rekening mee te houden. Het gros van de fietsende natie doet dat op een "buk"-fiets, logisch dan dat daar de meeste ongelukken zich voordoen. Het merendeel van de ligfietsers heeft bewust de keuze gemaakt om over te stappen, alle plussen en minnen afwegend. Als gevolg hiervan lijkt het me niet meer dan logisch dat ze ook bewuster met het verkeer omgaan. Of Walter verkrampt is, ik dacht het niet, hij houdt er hier en op Twitter een aardig(e) eigen mening op na en zet mensen tot nadenken, niet alleen op fietskeuze gebied.

Peter, een (ligt)-gebukte fietser
Pman schreef:Het merendeel van de ligfietsers heeft bewust de keuze gemaakt om over te stappen, ...
Bewust, bewust? Ik heb zelf het idee dat 3/4 van de ligfietsers zijn gedwongen te gaan ligfietsen vanwege fysieke ongemakken zoals rugklachten ed. Dat verklaart gelijk grotendeels het verkrampte Calimero-gedoe 8)
Maar ja, misschien zie ik dat wel verkeerd :wink:
Michael W schreef:
Pman schreef:Het merendeel van de ligfietsers heeft bewust de keuze gemaakt om over te stappen, ...
Bewust, bewust? Ik heb zelf het idee dat 3/4 van de ligfietsers zijn gedwongen te gaan ligfietsen vanwege fysieke ongemakken zoals rugklachten ed. Dat verklaart gelijk grotendeels het verkrampte Calimero-gedoe 8)
Maar ja, misschien zie ik dat wel verkeerd :wink:
Een bewuste keuze voor een fiets waar je die ongemakken niet ervaart dus? :lol:
Zo, ik geloof dat ik mijn punt gemaakt heb en dat de reacties het onderbouwen:
de site is goed en de kritiek gaat over de ligfiets.
Niks slechts over de ligfiets hoor, maar dit is wel een enorme drogredenering.
Ooit van de stijlfiguur 'humor' gehoord?
Ik moet bekennen dat ik als ligfietser ik alle tegen argumenten al zo vaak gehoord heb. Ik hoor/lees steeds het zelfde. De tegen argumenten komen van mensen die zelfs niet overwegen om op een ligfiets te stappen, maar de argumenten alleen onderbouwen met het herhalen van het zelfde argument. (gevaarlijk, duur, etc.)
Ik vind dat die argumenten niet kloppen, maar dan moet je dat uit ervaring weten en niet in de blinde met weer dezelfde argumenten beginnen aan te komen.
Ik ben mijn vakanties op een gewone fiets begonnen en doe ze niet anders meer dan op de ligfiets. Het meeste WW verkeer doe ik op een ligfiets.
De ligfiets is niet gevaarlijk; de automobilist die je niet ziet is gevaarlijk. Ze kijken gewoon niet genoeg uit want ze zitten veilig in het blik en alleen een groter blik kan een bedreiging zijn.
De ligfiets is niet duur; voor €999,- koop je een gloed nieuwe ligfiets waar wat materiaal betreft niks mis mee is en je ondersteund de plaatselijke industrie ook nog eens. Tenslotte worden ze niet in Sjanghai of Zuid Korea in elkaar gestampt.
Ga eens kijken op marktplaats naar de prijzen van tweede hands ligfietsen of randonneurs van Santos of Idworx en dan praten we verder over wat er duur is.

Met vriendelijke groet
Erik
erikheijn schreef:Zo, ik geloof dat ik mijn punt gemaakt heb en dat de reacties het onderbouwen:
de site is goed en de kritiek gaat over de ligfiets.
Niks slechts over de ligfiets hoor, maar dit is wel een enorme drogredenering.
Ooit van de stijlfiguur 'humor' gehoord?
Humoristisch bedoeld of niet, het blijft een drogredenering (en een slechte grap, maar dat lijkt me een kwestie van smaak wellicht). Ik kan me heel goed voorstellen dat ligfietsen veilig zijn, maar de veiligheid van auto's is daarvoor niet relevant.
De ligfiets is niet gevaarlijk; de automobilist die je niet ziet is gevaarlijk. Ze kijken gewoon niet genoeg uit want ze zitten veilig in het blik en alleen een groter blik kan een bedreiging zijn.
Weer een grap? Het maakt niet uit of automobilisten eigenlijk beter zouden moeten uitkijken; de vraag blijft of een ligfiets zelf de kans op een ongeluk vergroot of verkleint ten opzichte van een gewone fiets. Ik zie bij niemand hier de neiging om "de verantwoordelijkheid" van slecht rijgedrag of onoplettendheid van automobilisten bij ligfietsers te leggen. Sommigen maken de inschatting dat zo'n lagere fiets minder snel wordt gezien. Misschien is dat zo, misschien ook niet, het lijkt me heel moeilijk te staven.

Tenslotte staat het iedereen vrij om de ligfiets om welke reden dan ook af te wijzen. Ik denk dat je je wat te veel aangesproken voelt door de bezwaren die mensen aandragen om te rechtvaardigen dat ze liever bij hun vertrouwde fiets blijven. Net zoals de website van OP niet bedoeld is om de gewone fiets naar de schroothoop te verwijzen voor fietsvakanties, zijn de bezwaren tegen de ligfiets ook niet bedoeld om een superrationele afgewogen keuze te maken. "Te duur" lijkt bijvoorbeeld een rationeel argument, maar waar je bereid bent veel geld voor neer te tellen is sterk emotioneel bepaald. Misschien kopen sommigen wel liever zo'n dure idworx omdat ze die fiets de prijs waard vinden en een ligfiets niet - die is dan te duur zelfs als hij half zo veel geld kost.
Ooooooooooooh jongens, wat is dit zinloos. Weet je wat: jullie hebben gelijk. Zo ik ga weer ligfietsen.
En Walter: de site blijft goed. Dat was tenslotte het vertrek punt.
Boeien

Aanvulling:
Sorry, met "boeien" doel ik niet op de reactie van mijn voorganger (erik). Ik vind het juist wel boeiend om te lezen. Ik dreig alleen af te haken zodra de toon verwijtend wordt.
willem.m schreef:Boeien
Daar zijn andere sites voor. :shock: :? :roll: :wink:
Boeien
Zeer wel doordachte reactie van het eerder aangegeven niveau
Als moderator wil ik jullie vragen om bij het topic te blijven. Waltertje heeft een mooie opening gegeven, er is een leuke discussie uit ontstaan en het zou mooi zijn als we bij het onderwerp kunnen blijven zonder kwetsend te worden naar anderen.
Als je niks te melden hebt in de discussie doe dat dan ook niet.

Bedankt.
Leuk verhaal! Heb het helemaal gelezen, en het gaat niet alleen maar over die stomme ligfietsen. :lol:

Wel grappig dat je opnoemt dat je met kleinere wielen minder tegenwind hebt. Dat was mij ook al opgevallen toen ik van 28 naar 26 inch overschakelde.

Ben het voor de rest niet altijd met je eens, maar ik ben ook een andere type fietser. Mijn fiets gebruik ik voor de meest uiteenlopende dingen. De off-road stukken in Afrika komen vaker in Europa voor dan jij denkt. Maar niet iedereen zoekt ze op, dat is ook weer zo.

Dat veel fietsers een Santos of een Koga kopen vind ik best wel te begrijpen. De fiets gaat lang mee, is betrouwbaar en is een goede investering. Ik ben ook begonnen met een Koga en had daar geen spijt van.

De meesten hier zijn geen recordjagers en met al die mooie spulletjes wordt het wel een dure hoby zo. Niet iedereen heeft dat er voor over.
Zeg Walter,
Nog een vraag, waarvan ik met even snel zoeken op je site geen antwoord op kan vinden:
Zou je bij een vergelijkbare route maar dan zonder alle poortjes en hekjes langs de kust, ook voor een tweewieler kiezen? Of zou een driewieler zoals de ICE Vortex dan je voorkeur hebben?
DeFietsreiziger schreef:Wel grappig dat je opnoemt dat je met kleinere wielen minder tegenwind hebt. Dat was mij ook al opgevallen toen ik van 28 naar 26 inch overschakelde.
Hoe verklaar je dat, anders dan dat de wielen iets kleiner zijn (maar de banden meestal een stuk dikker)?
N.b.: Je zit even hoog op je fiets want die hoogte wordt bepaald door de brackethoogte. Die wordt bepaald door de hoek waarmee je door de bocht wilt kunnen zonder met de pedalen de grond te raken en staat los van de wielmaat.
Leon
Leon schreef:
DeFietsreiziger schreef:Wel grappig dat je opnoemt dat je met kleinere wielen minder tegenwind hebt. Dat was mij ook al opgevallen toen ik van 28 naar 26 inch overschakelde.
Hoe verklaar je dat, anders dan dat de wielen iets kleiner zijn (maar de banden meestal een stuk dikker)?
N.b.: Je zit even hoog op je fiets want die hoogte wordt bepaald door de brackethoogte. Die wordt bepaald door de hoek waarmee je door de bocht wilt kunnen zonder met de pedalen de grond te raken en staat los van de wielmaat.
Leon
Mijn opmerking ging over het verschil tussen een hoge racer en een semi-lage racer. Die laatste heeft echt veel minder last van tegenwind, maar de prijs die je daarvoor betaalt is een klein voorwiel.

Bij een traditionele fiets zal het verschil veel kleiner zijn. Het is natuurlijk wel zo dat wielen veel meer luchtweerstand geven dan je puur op basis van frontaal oppervlak zou verwachten.

Grtjs,

Walter
Robertjan schreef:Zeg Walter,
Nog een vraag, waarvan ik met even snel zoeken op je site geen antwoord op kan vinden:
Zou je bij een vergelijkbare route maar dan zonder alle poortjes en hekjes langs de kust, ook voor een tweewieler kiezen? Of zou een driewieler zoals de ICE Vortex dan je voorkeur hebben?
Goede vraag. Persoonlijk zou ik niet snel voor een open trike gaan. Het is zwaarder, langzamer, en ik heb er gewoon niks mee. Een gesloten driewieler oftewel velomobiel vind ik zinvoller, vanwege de lage luchtweerstand, de bagageruimte en bescherming tegen weer en wind. Ik heb ook zo'n ding, maar ik vind het meer iets voor woonwerkverkeer. Het is heel praktisch, maar lang niet zo leuk als een open tweewieler en je hebt er weinig mee te zoeken in de bergen.

Peter (ook op dit forum) is daarentegen heel gelukkig met zijn Challenge trike, en heeft daar mooie reizen mee gemaakt.

Groetjes,

Walter
waltertje schreef:Peter (ook op dit forum) is daarentegen heel gelukkig met zijn Challenge trike, en heeft daar mooie reizen mee gemaakt.

Groetjes,

Walter
Inderdaad, en toch ga ik het dit jaar gezien de opgedane ervaringen toch weer op de bukker proberen. Dit heeft oa te maken met de problemen die tegenkwam met transport in de trein en doordat je 3 sporen trekt ben je wel afhankelijk van behoorlijk asfalt of goede bospaden wil je een beetje op kunnen schieten. Bergop viel ook vies tegen af en toe, slechts 1 keer moeten afstappen, dat was dan ook een helling van 20% bestaande uit los zand, gezien de gewichtsverdeling van de trike is er van de achterwielaandrijving dan niets meer te verwachten. Bergaf daarentegen tot aan 85km per uur (goed asfalt en een mooie weg zonder gekke bochten). Gemiddelde snelheid lag zonder al te veel stijgen en dalen rond de 20, het jaar ervoor met meer gewicht rond de 17 (de fiets zelf weegt leeg 23kg) de bagage nam af in volume en gewicht met 5 kilo. Wind mee of tegen merk je op een trike overigens echt wel, ik merk dit vooral in het dagelijkse ww-ritje 's middags meestal wind mee en zit dan waar het kan op een gemiddelde van 25, 's ochtends is dat toch wel wat lager zo rond de 21, het kan ook met het feit te maken hebben dat ik dan nog niet wakker ben en naar het werk toe ga in plaats van naar huis. :wink:

Peter
Aha, dus voor een leuke beleving en goed bergop fietsen blijft een open tweewieler de voorkeur voor het fietsreizen. Dan weet ik waarvoor ik kan gaan sparen. :wink:
Het voordeel van een open driewieler is wel dat je bergop niet af hoeft te stappen bij stijgingen tussen de 10 en 15%, ook met 3 km/u kun je gewoon blijven zitten.
Afhankelijk van wat je verwacht van je beleving is een driewieler fantastisch, als je zoals ik ook van off-road en minder goed onderhouden wegen houdt, wordt het toch een ander verhaal.