Dat zal zeker één van de oorzaken van ongevallen zijn. En mensen (fietsers, voetgangers, automobilisten, ...) leggen de oorzaak van een ongeval al snel bij de ander (ik kon je niet zien (te laag, geen licht, ...), je reed ook zo snel, ...) ook in die gevallen dat de oorzaak bij henzelf ligt (niet gekeken, zelf te snel gereden, ...).Matthie9000 schreef:denk ik dat de ongelukken vooral komen omdat automobilisten niet anticiperen op een fiets met een hoge snelheid, deels ook eigen verantwoordelijkheid om niet met 40km/h door de stad te razen op zo'n ding.
Kunnen gezien worden (zichtbaar zijn) en gezien worden zijn twee verschillende zaken. Doordat doorsnee ligfietsen lager zijn dan doorsnee bukfietsen, zijn er meer situaties dan ze niet gezien kunnen worden. Maar dan nog blijven die situaties relatief zeldzaam en heeft het niet gezien worden eerder te maken met:Matthie9000 schreef:Het viel mij ook op dat ik juist ontzettend opviel op een ligfiets, uitzonderingen daargelaten (wanneer het geheel achter een heg oid verdwijnt)
- dat men zaken die niet passen binnen het normale beeld, sneller over het hoofd gezien worden;
- hogere snelheden (wat vaker voorkomt bij ligfietsers) ook maakt dat men vaker niet (tijdig) gezien wordt.
Als ligfietsen wel echt waargenomen worden, dan trekken ze vaak ook sterker de aandacht doordat ze afwijken van het normale beeld. (Dat wordt door sommige ligfietsers dan weer vertaald als 'ik val echt wel op en iedereen ziet mij.)
Ik ben voorlopig toch geneigd er vanuit te gaan dat vanuit zichtbaarheidsoogpunt (dus niet enkel de reële zichtbaarheid, maar ook het gezien worden) ligfietsen slechter scoren dan standaard fietsen. Wat niet betekent dat ligfietsen gevaarlijk is, omdat er andere factoren in het voordeel van de ligfiets spelen (lagere valhoogte, kleinere kans op hoofdletsel, bij frontale botsingen een soort 'kreukelzone', ...) en de nadelen ook te compenseren zijn door bewuster rijgedrag.
Het is maar de vraag of het op dit ogenblik mogelijk is om wetenschappelijk onderbouwde uitspraken te doen over de algemene veiligheid van de ligfiets versus de bukfiets. Er spelen immers veel factoren mee en men zal dus al een behoorlijk aantal ligfietsers en bukfietsers moeten onderzoeken om betrouwbare vergelijkingen te kunnen maken.
Renaat