Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginners weekend - Forum Wereldfietser

Beginners weekend

In 2013 organiseert de Wereldfietser een beginners weekend.

Denk je erover voor het eerst op fietsvakantie te gaan omdat het geld even op is, of omdat het je gewoon heel leuk lijkt? Maar ben je wat onzeker omdat je het nog nooit gedaan hebt, en je niet weet of je fiets en tent wel bruikbaar zijn (maar je misschien niet gelijk veel geld wilt uitgeven)? Dan kun je van 19-21 april onder begeleiding van twee ervaren vakantiefietsers een weekend fietsen en kamperen op de Veluwe, je spullen uitproberen, en luisteren naar lezingen over kampeermateriaal, fietsen, banden plakken en andere kleine reparaties, of leuke routes.

We verzamelen vrijdagmiddag 19 april op camping de Larik’s Hoeve in Leusden waar je eventueel je auto kunt stallen. Je kunt ook met de trein naar Amersfoort komen en de laatste 7 km fietsen. Later die middag en avond zijn er lezingen.

De volgende ochtend breken we op en maken we een mooie tocht naar een andere camping, zetten de tenten weer op, en luisteren na het avondeten weer naar een lezing.

Op zondag fietsen we weer terug naar het vertrekpunt. Een speciale fiets heb je niet nodig, en evenmin een dure lichtgewicht tent. Breng vooral mee wat je al hebt. Na dit weekend zul je vermoedelijk veel beter weten of je nog iets nieuws nodig hebt – of niet.

Aanmelden via activiteiten@wereldfietser.nl.

Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering.
Hoi,

Ik heb zeker interesse en wacht de verdere informatie met belangstelling af.

Gr
Ik heb ook zeker intresse, maar dit is het werkweekend van Mrs. JanW en de kinderen zijn nog niet oud genoeg om alleen te blijven.
Ik was al van plan om een nachtje/weekend weg te gaan om alles uit te testen, daar is dit natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid voor.
Ik heb ook belangstelling, maar omdat ik even met de gezondheid tob, is het nog onzeker. Ik volg het wel en zal me aanmelden zodra ik zeker weet dat ik kan.
robert-hart schreef:Hoi,

Ik heb zeker interesse en wacht de verdere informatie met belangstelling af.

Gr
Wat voor informatie verwacht je nog meer? Wacht niet te lang met aanmelden, het aantal deelnemers is beperkt.

Ronald van der Perk
Ik vind het een leuk initiatief en overweeg mee te gaan, maar het weekend valt samen met een 200k Euraudax 'rondje Veluwe' waar ik ook wel oren naar heb. Ik denk er nog even over na...
Ook vind dit als oriënterend/beginnend vakantiefietser een geweldig initiatief en overweeg mee te gaan. Ik wacht verdere info dan ook nauwlettend af!
Ronald van der Perk schreef:
robert-hart schreef:Hoi,

Ik heb zeker interesse en wacht de verdere informatie met belangstelling af.

Gr
Wat voor informatie verwacht je nog meer? Wacht niet te lang met aanmelden, het aantal deelnemers is beperkt.

Ronald van der Perk
Hoi,

Hoe laat het begint vrijdag, kun je ook later komen ivm werk?

Gr
Het idee is om na de lunch te arriveren, om uiterlijk 4 uur de tentjes te hebben staan, en dan te beginnen met een eerste lezing. Waar moet je vandaan komen, en hoe? Voor de meeste mensen zou het met alleen een middag vrij nemen moeten kunnen.
Wim
Ik ben serieus aan het kijken of ik hieraan, samen met m'n vriendin, kan deelnemen! We talk the talk, but do we walk the walk? Als wij definitief deelnemen, post ik het hier.

Lijkt me mooie test voor het het gebruik van m'n materiaal.
Er komen nogal wat reacties van meer ervaren fietsers binnen die ook wel zin hebben in een weekend fietsen op de Veluwe. We willen dit weekend toch echt richten op beginners. We houden een bovengrens aan van 10 tentjes en dus iets van 15 deelnemers. Daarmee kunnen we iedereen persoonlijke aandacht geven en blijft het overzichtelijk. Het programma is er inhoudelijk ook helemaal op toegespitst.
Kortom, dit is dus echt iets anders dan de normale wereldfietser weekends. Mocht het zo zijn dat er op het eind nog enkele plekjes over zijn dan komen we hier wel op terug, maar eigenlijk is onze opzet dan mislukt. :(
Wim
Wim schreef:Er komen nogal wat reacties van meer ervaren fietsers binnen die ook wel zin hebben in een weekend fietsen op de Veluwe. We willen dit weekend toch echt richten op beginners. We houden een bovengrens aan van 10 tentjes en dus iets van 15 deelnemers. Daarmee kunnen we iedereen persoonlijke aandacht geven en blijft het overzichtelijk. Het programma is er inhoudelijk ook helemaal op toegespitst.
Kortom, dit is dus echt iets anders dan de normale wereldfietser weekends. Mocht het zo zijn dat er op het eind nog enkele plekjes over zijn dan komen we hier wel op terug, maar eigenlijk is onze opzet dan mislukt. :(
Wim
Hoi Wim,

Ik heb redelijk wat kampeerervaring, en aardig wat fietservaring. De combi van die twee ga ik deze zomer uitproberen... op de St. Columbaroute. Misschien behoor ik niet helemaal tot de doelgroep, ik hou me een beetje op de achtergrond maar zal het topic wel in de gaten houden.
Wij hebben nu iets meer dan een jaar echte kampeer-ietservaring. Twee weken met stadsfiets en te grote tent door NL, een paar weekenden met beter materiaal door België en NL, en een week langs Duitse rivieren.

Ik acht mezelf beginnend vakantiefietser, zeker als ik het vergelijk met wat hier op het forum langskomt. ;-)

Jammer, echt heel jammer, dat het nu juist dat ene weekend is dat we echt niet kunnen veranderen. :-(
Polling schreef:Wij hebben nu iets meer dan een jaar echte kampeer-ietservaring. Twee weken met stadsfiets en te grote tent door NL, een paar weekenden met beter materiaal door België en NL, en een week langs Duitse rivieren.

Ik acht mezelf beginnend vakantiefietser, zeker als ik het vergelijk met wat hier op het forum langskomt. ;-)

Jammer, echt heel jammer, dat het nu juist dat ene weekend is dat we echt niet kunnen veranderen. :-(

Zat andere WF weekendjes om te praten en fietsen met andere ervaren fietsers, toch? Zie de kalender! :idea:
Weten we, maar juist dit beginnersweekend trok ons aan!
Polling schreef:Weten we, maar juist dit beginnersweekend trok ons aan!
Wat let je? Meldt je bij de activiteiten-commissie van de Wereldfietser met een voorstel voor een weekend voor beginners en half-gevorderden.

Concept:
*ingaan op allerlei materialen;
*grammenjagen of toch maar extra kleding en materialen meenemen;
*een zo licht mogelijke of een ruime tent;
*praktische voorbereiding;
*Goretex, of voldoet andere regenkleding ook;
*Wat voor type route past bij mij;
*slimme tips;
*een stukkie fietsen in de praktijk;
*workshop koken op de camping;
*gezellig met elkaar eten;
*een leuke lezing met ook veel praktische infomatie;
*workshop kampvuur maken;
*gezellig rond het kampvuur;
*de volgende ochtend, hoe maak ik m'n tent snel droog;
*waar zet ik mijn tent om de eerste zonnestralen te vangen?

Je zoekt een leuke camping bij jou in de buurt met een dagverblijf of schuur, die graag een groepje wereldfietsers wil ontvangen.
Er is vast wel iemand die de worrkshops wil leiden.
Je kent jou omgeving natuurlijk goed en je kunt aan de hand van de knooppunten op de routeplanner een leuke route uitzetten. De nummers van de knooppunten zet je op stukjes papier die je uitdeelt.
Veel boer'ncampings bieden een schuur. In het voorseizoen hebben ze weinig andere kampeerders.
Let op: ten noorden van Heusden aan de Maas heb je kans dat een pontje op zondag niet vaart.

Er is grote belangsstelling voor weekenden. Er staan nog genoeg weekenden open.
Dat is eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee. Even afwachten wat voor belangstelling en uitwerking van het beginnersweekend, en dan kan het na de zomer, ergens in september, best een leuk idee zijn!
Als je een datum prikt is er altijd iemand die niet kan. Dat is het noodlot. Tegelijk is dit een nieuw initiatief waarvan we niet weten hoe groot de belangstelling is, en of dit de juiste formule is. Als er genoeg belangstelling is komen er vast meer gelegenheden. Wat ons betreft nu eerst maar eens proberen. We gaan het aankondigen op de Fiets en wandelbeurs en op de WF beurs.
Wim
[moderator modus]
Wegens diverse offtopic berichten is hier, geheel tegen de internet-ethiek in, aardig gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot verwijderen van berichten. Dit is een onderwerp over het Beginnersweekend. Mocht info onduidelijk zijn, dan kun je (zoals hierboven ook gebeurd is) vragen stellen.
Mocht je je afvragen wat het nut is van sommige onderdelen van het weekend, gelieve die dingen dan in een apart topic te vragen. De organisatoren van het weekend zijn doorgewinterde vakantiefietsers die de onderwerpen met achterliggende ideeën kunnen onderbouwen. Dat gebeurt niet in dit topic, maar tijdens het weekend.

Alvast dank.
[/moderator modus]
Ik ga mee , lijkt me leuk. (regel even wat zon)