Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Installatie vorkconus - Forum Wereldfietser

Installatie vorkconus

Ik heb al vaker een vork geïnstalleerd, en tot nu toe liep de verdikking bij de kroon v/d vork altijd taps toe. Hierdoor was het eenvoudig om de vorkconus ("crown race") te installeren.
Nu wil ik een Surly 1x1 vork installeren, maar bij deze vork loopt de verdikking niet taps toe, de vorkbuis is gewoon in één keer een stukje dikker. Met wat moeite is dat op deze afbeelding te zien: http://www.singlespeed.nl/catalog/images/FK0003.jpg
Moet hier nog iets speciaals mee gebeuren of kan ik de conus hier direct op monteren? De conus hier op tikken met een pvc-buis, zoals ik het normaal zou doen, lijkt mij niet zo makkelijk te gaan.
Vijlen helpt prima.

Sommige balhoofden hebben een conus met een spleetje.
Dit zou zeker moeten gaan, maar z'n balhoofd heb je niet zo te horen.
De vork met een vijl onder handen nemen? Ik weet dat Park Tools erg duur gereedschap maken om de vorkkroon optimaal te maken, dan is een vijl en een donkere zondagmiddag een goedkoop alternatief. Aan de andere kant zouden volgens Surly (http://surlybikes.com/info_hole/spew/sp ... teel_frame) --als ik het goed begrijp-- zulke drastische maatregelen niet noodzakelijk zijn. Als de conus er zo niet op te krijgen is, waarom wordt de vork dan zo afgeleverd?

Mijn balhoofd is van het semi-geïntegreerde type, dus cupjes die in het frame geperst zijn met daarin cartridge-lagers. Mijn conus heeft geen sleufje, echter op andere fora lees ik wel verhalen van mensen die een sleuf in de conus zagen. Dat zijn zelfs vaak mtb'ers, waar het ding dus veel te verduren krijgt, en schijnbaar gaat dat goed. Ik zie ook niet zo snel waarom niet: de conus is hier enkel het contactoppervlak tussen de vorkkroon en de lager, plus de lager is al afgedicht tegen vuil. Toch ga ik weer twijfelen, want als het zo makkelijk is, waarom worden de conussen dan niet standaard van een sleufje voorzien?
Sjondetrage schreef:De vork met een vijl onder handen nemen? Ik weet dat Park Tools erg duur gereedschap maken om de vorkkroon optimaal te maken, dan is een vijl en een donkere zondagmiddag een goedkoop alternatief. Aan de andere kant zouden volgens Surly (http://surlybikes.com/info_hole/spew/sp ... teel_frame) --als ik het goed begrijp-- zulke drastische maatregelen niet noodzakelijk zijn. Als de conus er zo niet op te krijgen is, waarom wordt de vork dan zo afgeleverd?

Mijn balhoofd is van het semi-geïntegreerde type, dus cupjes die in het frame geperst zijn met daarin cartridge-lagers. Mijn conus heeft geen sleufje, echter op andere fora lees ik wel verhalen van mensen die een sleuf in de conus zagen. Dat zijn zelfs vaak mtb'ers, waar het ding dus veel te verduren krijgt, en schijnbaar gaat dat goed. Ik zie ook niet zo snel waarom niet: de conus is hier enkel het contactoppervlak tussen de vorkkroon en de lager, plus de lager is al afgedicht tegen vuil. Toch ga ik weer twijfelen, want als het zo makkelijk is, waarom worden de conussen dan niet standaard van een sleufje voorzien?
De onderste conus heeft een perspassing. Als de conus en de vork de juiste maten hebben tik je hem er met een slagpijp op (de conus heeft doorgaans wel een aanschuining). De onderste zitting met een vijl te grazen nemen is broddelwerk.