Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevigheid ligstuur - Forum Wereldfietser

Stevigheid ligstuur

Ik ben bezig met het maken van een onderdelenlijst voor een zelfbouw-LHT. Nu wil ik daar graag een ligstuur opzetten, en ivm budget zou het fijn zijn om mijn huidige ligstuur over te zetten. Dat is zo'n generiek nogal lomp ding, maar hij rijdt wel erg fijn.

Zojuist ben ik bij de fietsenmaker geweest, ze had zelf helaas geen oplossing hiervoor, en raadde mij ook aan om daar erg voorzichtig mee te zijn, in verband met de stevigheid. Blijkbaar wil de bevestiging van zo'n bovenstuur nog wel een zwak punt zijn, bv. als de fiets omvalt. Ik ben van plan om een lange tocht met waarschijnlijk ook stukken onverhard (zoals gravelwegen e.d.) te maken, dus dat is wel erg belangrijk!

Mijn vraag is: is stuurbreuk inderdaad een reëel gevaar, en zouden jullie het aandurven om met een stuur van 25mm diameter een grote reis te maken? Ik vind een licht gebogen stuur wel fijn rijden, en het enige dat ik kon vinden in de vorm die ik wil is dit: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-stuur ... /aid:26848 maar dat is zo te zien wel echt een B-merk.

Ter informatie wat dimensies: de bevestigingsklem van mijn ligstuur heeft een diameter van 25mm, de bevestigingsklemmen staan 73mm uit elkaar en zijn elk 18mm breed zodat de hele bevestiging een breedte van 109mm heeft.
gijsvs schreef:Mijn vraag is: is stuurbreuk inderdaad een reëel gevaar, en zouden jullie het aandurven om met een stuur van 25mm diameter een grote reis te maken? Ik vind een licht gebogen stuur wel fijn rijden, en het enige dat ik kon vinden in de vorm die ik wil is dit: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-stuur ... /aid:26848 maar dat is zo te zien wel echt een B-merk.
Ik heb meerdere fietsen gehad met een 'dun' stuur en die zijn aan vanalles overleden, maar niet aan dat stuur.
Als je wat weegt en er zwaar op leunt door je houding moet je uiteraard geen extra light versie kopen, dat geldt voor een OS stuur ook.
Misschien is dat stuur van xtreme wel een A-merk stuur met een B-merk sticker. Dat was de Xtreme velg die ik laatst bestelde ook: Xtreme sticker maar Exal gravering.
Leon
Leon schreef:
gijsvs schreef:Mijn vraag is: is stuurbreuk inderdaad een reëel gevaar, en zouden jullie het aandurven om met een stuur van 25mm diameter een grote reis te maken? Ik vind een licht gebogen stuur wel fijn rijden, en het enige dat ik kon vinden in de vorm die ik wil is dit: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-stuur ... /aid:26848 maar dat is zo te zien wel echt een B-merk.
Ik heb meerdere fietsen gehad met een 'dun' stuur en die zijn aan vanalles overleden, maar niet aan dat stuur.
Als je wat weegt en er zwaar op leunt door je houding moet je uiteraard geen extra light versie kopen, dat geldt voor een OS stuur ook.
Misschien is dat stuur van xtreme wel een A-merk stuur met een B-merk sticker. Dat was de Xtreme velg die ik laatst bestelde ook: Xtreme sticker maar Exal gravering.
Leon
Er spelen hier zo te zien een paar vragen door elkaar:
1) blijft een niet-oversize stuur heel? Zou ik me geen zorgen over maken, een stuur oppompen naar de oversizemaat is juist veel kritischer. Van een iets minder hoogwaardig stuur zou ik bovendien verwachten dat kleine beschadigingen minder kritisch zijn
2) blijft het stuur heel als je er een lomp ligstuur op klemt? Ligstuurklemmen zijn voor ieder stuur slecht, als je er op staat zo'n ding te monteren zorg dan dat de klemrandjes afgebraamd zijn, dat het stuur lekker zwaar=dik is, dat de klemmen vast genoeg zitten dat het ligstuur niet draait en groeven maakt, en de klemmen niet zo vast zitten dat je het stuur blijvend vervormd
3) Moet ik een Amerk stuur monteren? Voor een vakantiefiets is een goed B-merk (zoals Exal, alleen maken die geen sturen ;) ) vaak beter dan een A-merk. Een B-merk hoeft niet in de bladen te komen met weer een paar gram eraf en kan zich concentreren op bewezen spullen.