Het wordt augustus dit jaar, de vakantie. Drie weken (uit te rekken tot 3,5). Het plan is eigenlijk Ierland (te starten vanuit IJmuiden en dan door de UK naar Belfast, om dan het rondje naar Dublin te doen). Maar ik ben eigenlijk wel weer eens toe aan een wat 'exotischere' bestemming. En dan doel ik niet perse op het weer, maar op een wat minder Europese setting. Heeft er iemand tips voor een tochtje van drie weken, ergens? We stellen het erg op prijs als er wat bergachtige omgevingen bij zitten en als we kunnen kamperen. Vanwege de korte periode is het fijn als het een beetje overzichtelijk is. Is er een mooie tocht ergens in Rusland aan te raden? Kirgizie misschien? Iemand tips?
Ierland klinkt goed!
Wat betreft Kyrgizië is er bruikbare informatie te vinden op de site van Marijcke en Dennis (http://toko-op-fietsvakantie.nl/2009-fi ... yzstan.php) (kijk ook eens naar hun video-montage) en van Travellingtwo (http://travellingtwo.com/resources/kyrg ... n-de-groot). Aan de hand van de informatie daar zou je kunnen bekijken of het je wat lijkt. Ik zou zelf overigens zeggen dat het een erg dure en lastige bestemming is als je er echt maximaal drie en een halve week kunt verblijven (maar waarom niet!). Op Bishkek vliegen is onhandig (overstappen) en op Almaty (Kazachstan) toch zeker niet goedkoop (denk aan 900 euro inclusief fiets). De visa zijn ook niet goedkoop.
Voor een tocht van drie weken kun je daarom ook kijken naar exotische bestemmingen binnen Europa. Je kunt dan denken aan Bulgarije of Roemenië bijvoorbeeld. Ook andere landen in "die hoek" zoals Macedonie en Albanië schijnen echt prachtig te zijn. Zelf heb ik in Roemenië gereisd, en het klinkt misschien niet heel sexy als bestemming, maar ik kan je verzekeren dat het exotisch is (in de zin van totaal niet west europees gevoel), bergachtig (niet zo sterk al Kyrgizië uiteraard), er de mooiste natuur is, en de vriendelijkste mensen. Ik heb er overigens niet gefietst, maar het staat nog op mijn (onuitputtend) lijstje.
Maar die hoek valt dus te overwegen! Grote voordeel is dat de lowbudget maatschappijen op een aantal van die landen vliegt.