Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede fiets voor woonwerk verkeer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Goede fiets voor woonwerk verkeer

Zelf rij ik jaarlijks 8.000 woonwerk kms. Sinds een jaar op een cross fiets, dergelijk type fiets heeft veel voordelen en is daardoor mijn "beste keus":
- racestuur met triathlon bovenstuurje, beide handig bij tegenwind en vermoeide polsen.
- lichte alu fiets, lichter dan bvb. trekking- en stadsfietsen (ca. 9.5kg kaal). Dus snel.
- bredere voorvork en kader, dus in de zomer 28mm en in de winter 45mm banden.
- derailleur, lichter, pion vrij te kiezen naar smaak en voorkeur en.... zeker nu zeer belangrijk, laat toe om makkelijk een 2de set wielen te installeren, bvb. met spikes-banden. Zelf heb ik deze spike-set wielen standby staan naargelang het weer. Met een (Rohlof)-naaf ligt dit al moeilijker. Ook bevriest een derailleur niet.
- spatborden zijn altijd te monteren, ook zonder oogjes, met tiewraps kan alles.
- achter aan het zadel een Carradice Camper zadeltas, plaats zat en geen (tubus) rek nodig.
- bij voorkeur een B&M naafdynamo met B&M voorlicht. Achter een powerled, doe al de ganse winter met hetzelfde setje AAAs, dus doortrekken dynamobekabling niet nodig, ik heb trouwens mijn voorlicht liefst op volle kracht (donkere polder).
- dergelijke fiets is ook multi-inzetbaar, je kan deze namelijk ook gemakkelijk in je fiets-vakantie gebruiken. Zelf heb ik er al verschillende keren de Mt Ventoux mee opgereden.

Dus overweeg zeker een cross fiets, nieuw of 2dehands.
Martinb schreef:Het gaat mij niet zozeer om veel versnellingen maar wel om de afstand tussen de versnellingen. Ik moet ivm mijn linker knieschijf niet te zwaar fietsen omdat ik anders heel snel irritatie in de knie krijg. Daarom vindt ik wat meer versnellingen die wat dichter bij elkaar liggen heel fijn om optimaler een versnelling te kunnen kiezen. Ik was in de veronderstelling dat de Alfine 11 het voordeel biedt van én een onderhoudsvrij systeem én kortere versnellingen dan bijvoorbeeld de 8 variant en de Nexus naaf. Klopt dat?
wat ik ook probeer, de editor blijft de tabel verknallen door spaties in te slikken, in quote modus is het denk ik wel duidelijker

versn alfine 8 alfine11 sprong 8 sprong 11
1 0.527 0.527 - -
2 0.644 0.681 1.22 1.29
3 0.748 0.77 1.16 1.13
4 0.851 0.878 1.14 1.14
5 1 0.995 1.18 1.13
6 1.223 1.134 1.22 1.14
7 1.419 1.292 1.16 1.14
8 1.615 1.462 1.14 1.13
9 - 1.667 - 1.14
10 - 1.888 - 1.13
11 - 2.153 - 1.14
Ik heb geen ervaring met dit soort getallen, maar als ik het als leek bekijk dan zijn beide naven vergelijkbaar in de stapgrootte of niet? Nou ja vandaag of morgen stap ik er zelf even op om te proberen.

Bedankt voor al jullie input in ieder geval!
Zelfde soort info op een andere manier weergegeven: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 75&start=0
hallo
Als je een goede fiets zoekt voor een prima prijs zou ik eens op de site van
Kalkhoff.de kijken ik heb zelf een endeavour met rohloff prima fiets ik heb er al 14000
km opzitten geen centje pijn. ik weet niet waar je woont maar er zijn verschillende
dealers in nederland . en zeer scherp geprijsd heb in het verleden een koga en batavus gehad maar wil niet meer terug.

gr.Adriaan
Martin_123 schreef:Zelfde soort info op een andere manier weergegeven: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 75&start=0
De Alfine 11 is een prima 12-versnellingsnaaf waarvan de 2 ontbreekt. De stap tussen de eerste en de tweede versnelling van de Alfine is nl. opvallend precies twee keer zo zwaar als de andere stappen.
In vergelijking met een Rohloff mis je de 1, 3 en 14 of met een ander achterkransje de 1, 2 en 4.
Leon
En dezelfde info als tabel van Marten maar op een andere manier weergegeven:

Code: Selecteer alles

Alfine 8	1	2		3		4		5		6		7		8
Verschil (%)	22,2	16,1	13,8	17,5	22,3	16,0	13,8

Alfine 11	1	2		3		4		5		6		7		8		9		10		11
Verschil (%)	29,2	13,0	14,0	13,3	14,0	14,0	13,1	14,0	13,2	14,0

Rohloff	1	2		3		4		5		6		7		8		9		10		11		12		13		14
Verschil (%)	13,3	14,0	13,6	13,4	13,8	13,6	13,7	13,5	13,8	13,5	13,5	13,8	13,5

Percentages zijn op 1 cijfer achter de komma afgerond.
Beste mensen,

Ik ben er uit! Het is de Ghost TR7600 Alfine geworden. Hij fietst heerlijk en net iets comfortabeler dan de VSF. De naaf is mij erg goed bevallen bij de proefrit.

Bedankt voor al jullie adviezen en extra informatie, het heeft mij goed geholpen.

Nu proberen om mijn Jakima te verkopen met dit weer :-).....
Wim schreef:Iemand vertelde hier laatst dat hij voor iets van 1800 euro een T400 Rohloff had gekocht. Dat was nu eens een echt koopje. Als je flink wat versnellingen nodig hebt op een woonwerk fiets dan is het misschien slimmer te kijken of je zo'n heel goedkope Rohloff fiets kunt vinden. 1500 euro is eigenlijk onnodig veel geld voor een forensenfiets, maar net te weinig voor een Rohloff fiets.
Zelf fiets ik naar mijn werk op een nauwelijks gebruikte klassieke stalen Koga stadfiets uit 1988 die ik laatst voor 50 euro gekocht heb. Met moderne snelle bandjes rijdt dat super.
Wim
Foto? Incl. brede panaracer?