Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede fiets voor woonwerk verkeer - Forum Wereldfietser

Goede fiets voor woonwerk verkeer

Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum, heb het forum gevonden toen ik wat nadere informatie aan het zoeken was over een aantal fietsen.

Ik fiets dagelijks 25 km (woonwerk) waarbij ik een deel door het bos fiets (gravel/zand) fietspad. Naast het fietsen van en naar mijn werk gebruik ik natuurlijk de fiets ook veel dagelijks gebruik zoals boodschappen.

Ik heb nu een batavus Jakima met derailleur maar wil toch weer naar een fiets met naafversnelling ivm onderhoud. Mede daarom heb ik bij de VSF navraag gedaan over het aanbrengen van een chainglider.

Ik zoek een fiets van maximaal 1500 euro. Ik heb een aantal fietsen bekeken en heb nu een volgende shortlist:
  • Ghost TR7600 Alfine,
    VSF T-600 Alfine 11 (met als extra een chainglider),
    en de Koga CuboOcho met Nexus 8 premium
De Alfine lijkt mij een fijne naaf omdat de versnellingen wat dichter bij elkaar zitten, een Rohloff lijkt mij een beetje duur voor het gebruik wat ik maak van de fiets. De eerste twee fietsen hebben daarom ook mijn voorkeur.

Wat vinden jullie van mijn shortlist? Zijn dit gezien mijn wensen goede opties of hebben jullie eventueel een andere fiets die ik zeker zou moeten overwegen?
Ik heb zelf geen ervaring met naafversnelling, maar ik er wel mijn mening over geven :lol:

Ik heb zelf met veel plezier op een VSF 3000km gefiets, en het is dat ik hem niet op mijn krappe studentenkamertje kan stallen anders had ik al mijn vervoer erop gedaan. Heerlijk apparaat.

Aangezien je door het bos moet fietsen kan het ivm regen/modder/stof/ander vuil handig zijn een chainglider eromheen te gooien zodat je nog minder onderhoud hebt aan je ketting :D
Is dit niks?
1850 euro, maar dan heb je ook wat. ;-)
Iemand vertelde hier laatst dat hij voor iets van 1800 euro een T400 Rohloff had gekocht. Dat was nu eens een echt koopje. Als je flink wat versnellingen nodig hebt op een woonwerk fiets dan is het misschien slimmer te kijken of je zo'n heel goedkope Rohloff fiets kunt vinden. 1500 euro is eigenlijk onnodig veel geld voor een forensenfiets, maar net te weinig voor een Rohloff fiets.
Zelf fiets ik naar mijn werk op een nauwelijks gebruikte klassieke stalen Koga stadfiets uit 1988 die ik laatst voor 50 euro gekocht heb. Met moderne snelle bandjes rijdt dat super.
Wim
Die iemand was ik, €1899,- voor een vsf tx400 rohloff. Welliswaar in Duitsland, de winkel heet Rad en sport in Meckenheim. Wellicht hebben ze nog modellen van 2012 in de uitverkoop! Ze hadden toen ook andere modellen met rohloff welke geschikter zij als woon/werkfiets met flinke korting!

http://www.14-gang.de/Artikel_14-Gang_V ... ellen.html
Mathij5 schreef:Die iemand was ik, €1899,- voor een vsf tx400 rohloff. Welliswaar in Duitsland, de winkel heet Rad en sport in Meckenheim. Wellicht hebben ze nog modellen van 2012 in de uitverkoop! Ze hadden toen ook andere modellen met rohloff welke geschikter zij als woon/werkfiets met flinke korting!

http://www.14-gang.de/Artikel_14-Gang_V ... ellen.html
ik denk dat het aan de Rohloff ligt, want mijn 2011 model derailleur tx400 was 1199..

kan dit kloppen?
aapje99 schreef:
Mathij5 schreef:Die iemand was ik, €1899,- voor een vsf tx400 rohloff. Welliswaar in Duitsland, de winkel heet Rad en sport in Meckenheim. Wellicht hebben ze nog modellen van 2012 in de uitverkoop! Ze hadden toen ook andere modellen met rohloff welke geschikter zij als woon/werkfiets met flinke korting!

http://www.14-gang.de/Artikel_14-Gang_V ... ellen.html
ik denk dat het aan de Rohloff ligt, want mijn 2011 model derailleur tx400 was 1199..

kan dit kloppen?
Zeker, een rohloff naaf kost volgens mij al €900,- dat is dan exclusief de shifter en kabels etc. Ook plaatst VSF een excentrische bracketas op rohloff fietsen wat ook weer duurder is.
Bedankt voor jullie reacties. Kunnen jullie misschien nog wat argumenten geven m.b.t. de Ghost en de Koga?

Ik kan de fiets via het fietsplan op ons werk aanschaffen, dus dat scheelt weer wat. Ik heb graag wat meer geld over voor een goede fiets, ik kies een fiets om jarenlang plezier van te hebben en een hobby mag toch wel geld kosten ;-). Daarnaast verkoop ik mijn huidige fiets die net 3 jaar oud is en dat kan ook in de pot, ik heb een 65 cm frame en ben altijd zuinig op mijn fietsen dus een net bedrag is daar wel mogelijk.

Een collega van mij, die een fervent fietser is, wees mij nog op het risico van roestvorming bij een stalen frame wanneer er beschadigingen op komen, is dat iets wat jullie kunnen beamen?

Ik denk dat het moeilijk wordt om in mijn prijsklasse (of net daarboven) een Rohloff te vinden, maar ik zal eens gaan zoeken. Duitsland is denk ik geen optie want dan zit ik met mijn fietsplan. Ik ga dit weekend de Ghost proberen en de Koga. Ik heb vanuit de specificaties nu een voorkeur voor de Ghost, maar eerst maar eens kijken hoe die zit!

Iemand hier op het forum misschien ervaring met een Cube met Alfine naaf? Die tip kreeg ik ook nog namelijk.
Staal of alu. Kun je een lang verhaal over maken wat slecht of goed is.
Iedereen zijn eigen ervaring.

+- punten van beide materialen.

Staal:

+
Staal is in het algemeen wat sterker dan alu.
Gaat veel langer mee.
absorbeert trillingen.
Kan het maken ALS het breekt.
-

Minder stijf. Maar dit vind ik zelf geen nadeel.
Roesten? Ah een alu frame corrodeert sneller dan een stalen frame roest. [mijn ervaring] bv. Als er gaten in je frame zitten [kabels erdoor] of stalen onderdelen met pekel in aanraking komen gaat alu sneller corroderen.

Aluminium

+

Goedkoper....?
Stijver. Kan een stabieler gevoel geven.
Het roest niet..... tja net als hierboven staat,
Sommige merken zie je makkelijk weg rotten en alles loopt vast.
Sommige merken weer niet...

-

Slapper dan staal.
Meeste merken geven minder lang garantie op lak en frame.
Kan makkelijk corroderen. [Als bepaalde onderdelen [stalen] in aanraking komen met alu pekel en water]

In dit geval geeft VSF 10 jaar garantie op frame en lak
Je zou eens moeten informeren of Duitsland wel of geen optie is, het scheelt een hoop €€
Martinb schreef:Daarnaast verkoop ik mijn huidige fiets die net 3 jaar oud is en dat kan ook in de pot, ik heb een 65 cm frame en ben altijd zuinig op mijn fietsen dus een net bedrag is daar wel mogelijk.
Overschat niet de prijs die tweedehandsfietsen opbrengen. Het hangt natuurlijk van veel factoren af (vooral de soort fiets) en je kan geluk hebben, maar over het algemeen is de tweedehandsfietsmarkt behoorlijk oververzadigd en brengen tweedehandsfietsen dus relatief weinig op.

Renaat
Er zijn sinds er een echte importeur is inmiddels in Nederland diverse Fahrradmanufaktur dealers die ook meedoen met het fietsenplan. Dan heb je wel meer waar voor je geld dan bij Koga. Ik geef de voorkeur aan staal vanwege de wat mij betreft superieure rijeigenschappen.
Wim
Ik heb een VSF dealer om de hoek die ook nog Ghost fietsen verkoopt :-) Daar ga ik dit weekend ook nog even proefrit maken op de Ghost. Heb de T600 al geprobeerd, reed mooi. Ook nog even een VSF met riem en Nexus Premium geprobeerd, maar hecht toch meer waarde aan Alfine 11 naaf dan aan een riem...

Is het goedkoper om deze fietsen in Duitsland zelf te kopen?
Laat die riem maar zitten, en 8 versnellingen is eigenlijk ook meer dan genoeg zolang je er niet mee op vakantie gaat. Als je dat laatste wilt is ook 11 niet genoeg en zit je echt vast aan een Rohloff (of derailleurs). Ja de fahrradmanufaktur fietsen zijn iets goedkoper in Duitsland, maar dan kun je ze niet via het fietsplan kopen.
Wim
Het gaat mij niet zozeer om veel versnellingen maar wel om de afstand tussen de versnellingen. Ik moet ivm mijn linker knieschijf niet te zwaar fietsen omdat ik anders heel snel irritatie in de knie krijg. Daarom vindt ik wat meer versnellingen die wat dichter bij elkaar liggen heel fijn om optimaler een versnelling te kunnen kiezen. Ik was in de veronderstelling dat de Alfine 11 het voordeel biedt van én een onderhoudsvrij systeem én kortere versnellingen dan bijvoorbeeld de 8 variant en de Nexus naaf. Klopt dat?
Weet ik zo niet. Bij de Rohloff naaf zitten ze netjes dicht bij elkaar, dat weet ik wel. Als je een knieporleem hebt moet je ook letten op de cranklengte. Als je voor je beenlengte wat te lange cranks gebruikt ga je vanzelf een zwaarder verzet rijden, en dat is inderdaad slecht. Dus misschien eerder 170 mm dan 175 mm. Als je kleiner dan gemiddeld bent zijn nog kortere cranks wellicht aan te bevelen, afhankelijk van je lengte.
Wim
Ik ben 1.94 meter :-)

Een collega heeft een Alfine 8, zal bij hem ook even navragen hoe de versnellingen liggen. Had op bikeandtrekking een test van de Ghost TR 5200 gezien. Die heeft een Alfine 8 en daar werd dus aangegeven dat er vrij grote en tamelijk onregelmatige stappen tussen de versnellingen zitten. Maar weet niet of dat nog type afhankelijk is. Cranklengte zal ik nog even nakijken, daar heb ik nog niet bij stilgestaan!
Bij die lichaamslengte is ook 175 mm geen probleem voor je knie.
Wim
Martinb schreef:Die heeft een Alfine 8 en daar werd dus aangegeven dat er vrij grote en tamelijk onregelmatige stappen tussen de versnellingen zitten.
Ook die informatie is heel eenvoudig terug te vinden:

http://bike.shimano.com/publish/content ... type-.html

http://bike.shimano.com/publish/content ... ype-..html

Renaat
Heel illustratief plaatje:
http://www.hubstripping.com/review/gear ... up%20c.jpg
Helaas te groot om rechtstreeks op dit forum te zien.
Leon