Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kamperen bij boer en opladen - Forum Wereldfietser

kamperen bij boer en opladen

hallo,

ik ben een fietsvakantie aan het plannen, maar loop tegen een paar dingen aan die ik dan hier maar eens op het forum gooi. :D

tot nu toe ben ik erg tevreden over de antwoorden.

ik vroeg me af hoe de boeren in NL zijn als je als vakantiefietser aanbelt en vraagt of je in het weiland mag staan. heeft iemand hier ervaring mee?

ook vroeg ik me af hoe men zijn elektrische apparaten op laad. ik (eigenlijk wij) zitten met 4 apparaten: gps (AA (baterijen), gopro (3 accu's) en 2 smartphones (om bereikbaar te zijn voor mams :wink: ).

we willen namelijk zo min mogelijk gebruik maken van (betaalde) elektriciteit op een camping. ik kwam zelf een zonnelader tegen maar ik heb geen idee of dat wat is. http://www.pixmania.nl/nl/nl/10265751/a ... r-acc.html

hartelijk dank voor het meedenken

gr,
Wottie
Wild kamperen mag in Nederland niet, en ik denk niet dat er veel boeren mee zullen werken. Als je je telefoon uitzet en slechts af en toe aan kun je er heel lang mee doen. Onderweg even opladen in een cafe is ook niet moeilijk. Voor je gps zijn er twee mogelijkheden: een naafdynamo met lader, of gewoon 230v lader voor oplaadbare baterijen die je 's avonds in het toiletgebouw legt. Die laatste oplossing is veruit het goedkoopste. Zonnecellen werken onvoldoende. Wat die Gopro nodig heeft weet ik niet. Je zou ook kunnen overwegen wat electronica thuis te laten.
Wim
Ik doe het zo : http://www.shanecycles.com/powering-gps-with-e-werk/

Half dag om het dag en blijft mijn samsung opladen, half dag om het dag 2x AA opladen via usb, heb ik stroom voor mijn zaklamp/gps.

De rest van de tijd voer ik mijn Gps via de naaf waardoor de 2xAA best lang vol houden....

Andere tips : als je even ergens binnen gaat voor koffie, ijsje, eten, vraag of je even je spullen in de stop contact mag doen :wink:

Ik ben een paar weken geleden mij gps kwijt geraakr tijdens wandelen, dus nu is het helmaal makkelijk, half dag mobiel, half dag 2xAA voor mijn zaklamp of ipod 8)
hoi,

slechts 1 keer heb ik een boer gevraagd om op zijn land te mogen kamperen en dat was in Nederland. Zijn antwoord was: be my guest.

Ik heb er heerlijk geslapen, helaas fietsten er 's morgens de typisch Nederlandse? jeugd langs die stenen op de tent gingen gooien en schreeuwden dat ik moest vertrekken, maar dan met minder vriendelijke woorden. De les die ik heb geleerd is om de tent dan niet te dicht bij het fietspad te zetten, hoe rustig het die avond daarvoor ook uitziet...
het kamperen bij een boer geeft weer hoop, is denk ik ook wel een ervaring apart.

ik ben vergeten te vertellen dat ik met een mtb + yak ga dus ik hbe geen naafdynamo tot mijn beschikking. (volgens mij heb ik die nodig als ik bovenstaande oplossingen wil uitvoeren)

wottie
Hoi,

ik denk dat je alleen moet gaan kamperen bij een boer als je de ervaring leuk lijkt. In dat geval zou ik gewoon eens een weekend proefrijden om te ondervinden hoe gastvrij de boeren zijn. Ik vermoed dat als je het netjes vraagt dat veel boeren wel een plekje voor je hebben, hoewel ik slechts 1 ervaring heb.
dat idee had ik zelf ook wel. fietsers staan niet bekend als de meest agressieve mensen. (nooit politie bij grote toertochten :D )

en als plan B moeten we gewoon een camping achter de hand houden.

ik denk dat we dat gaan doen. als het bevalt zullen we het misschien wel elke keer doen, ook omdat het gewoon een stuk goedkoper is dan met z'n tweeën op een camping staan.

wottie
wottie schreef:ik denk dat we dat gaan doen. als het bevalt zullen we het misschien wel elke keer doen, ook omdat het gewoon een stuk goedkoper is dan met z'n tweeën op een camping staan.
Misschien zegt iedere boer wel, bij m'n buurman kan je goedkoop kamperen,
gezien het aantal boeren dat bij de SVR en VEKABO is aangesloten 8)
Reken er maar op dat het verboden is om zomaar je tentje bij de boer op te zetten. Dat wil zeggen, voor die boer is het verboden. Hij moet daar een vergunning voor hebben (ook als je niet hoeft te betalen, al die smoezen zijn al voorbij gekomen bij de bestuursrechter). Een omgevingsvergunning of recreatievergunning of iets dergelijks. Wat niet wegneemt dat je het altijd kunt proberen natuurlijk. Maar je kunt een boer niet klakkeloos van ongastvrijheid betichten als hij het niet goed vindt dat je in zijn weiland of hooiberg kampeert.
Hallo,

wij hebben enkel een gsm die we om de zoveel dagen opladen, meestal doen we dat in het sanitair gebouw van de camping, het valt op dat veel mensen dat doen, als het geen al te grote, drukke camping is, kan je er zelfs je gsm een hele nacht laten opladen zonder dat hij 's morgens weg is,

@jeroen, je hebt veel geluk gehad met die stenengooiende jeugd, ik meen me te herinneren dat er hier aan de Belgische kust enkele jaren terug iemand gedood is in de tent, omdat er onverlaten het leuk vonden een zware kei op de tent te gooien.

Frank en Diane
peter de rijk schreef:Reken er maar op dat het verboden is om zomaar je tentje bij de boer op te zetten. Dat wil zeggen, voor die boer is het verboden. Hij moet daar een vergunning voor hebben (ook als je niet hoeft te betalen, al die smoezen zijn al voorbij gekomen bij de bestuursrechter). Een omgevingsvergunning of recreatievergunning of iets dergelijks. Wat niet wegneemt dat je het altijd kunt proberen natuurlijk. Maar je kunt een boer niet klakkeloos van ongastvrijheid betichten als hij het niet goed vindt dat je in zijn weiland of hooiberg kampeert.

ik denk niet dat er erg moeilijk wordt gedaan als er twee onschuldige jongetjes van 16/17 jaar bij een boer kaeren. :D
Het lijkt me een mooi experiment om een dag voor uit te trekken. (wat minder fietsen en eens langs een paar boeren gaan)

De SVR en VEKABO is inderdaad ook wel een goed idee, ik neem aan dat er wel ergens een lijst is te vinden van aangesloten boeren.

Wottie

Toch maar. een houten hut meenemen ipv tent? In geval van stenen.
Het moet toch niet gekker worden?
Hoi,

Ik ben afgelopen zomer in Belgie, frankrijk, spanje en portugal zo ontzettend veel keer gaan aankloppen. Bijna nooit de deur dicht zien gaan. Doen zou ik zeggen! Ze komen sowieso een praatje maken met jou. dan is het aan jou om je charmes boven te halen om wat elektriciteit en gratis eten te versieren :D

Als ik terugdenk waren dit de leukste avonden.
wottie schreef:hallo,

ook vroeg ik me af hoe men zijn elektrische apparaten op laad. ik (eigenlijk wij) zitten met 4 apparaten: gps (AA (baterijen), gopro (3 accu's) en 2 smartphones (om bereikbaar te zijn voor mams :wink: ).

we willen namelijk zo min mogelijk gebruik maken van (betaalde) elektriciteit op een camping. ik kwam zelf een zonnelader tegen maar ik heb geen idee of dat wat is. http://www.pixmania.nl/nl/nl/10265751/a ... r-acc.html

hartelijk dank voor het meedenken

gr,
Wottie

Zelf gebruik ik steeds een Power Bank:
http://www.amazon.de/Taschenlampe-unive ... 092&sr=8-1

Met deze van 20.000mAh kan je een iPhone bvb 12x volledig terug opladen en een GPS (Garmin Edge 800 bvb) zelfs 20x.
Met uw 4 apparaten ben je hiermee dus gemakkelijk een dikke week zoet zonder een stopcontact tegen te komen.
Het hangt er af van waar je wilt gaan kamperen bij een boer. Ik heb zelf voor een jongerennatuurvereniging menigmaal bij een boer aangebeld of we daar een 10 daags zomerkamp mochten houden, over het algemeen was dit geen probleem. In het westen is het over het algemeen genomen moeilijker dan er buiten. Zelf heb ik het ook een paar keer gedaan en dit was geen enkel probleem, ik mocht soms ook gewoon binnen slapen of in de hooiberg.

Wildkamperen is niet toegestaan in NL, maar zodra je op iemands priveterrein kampeert mag het wel, mits je toestemming van diegene hebt. Op priveterreinen mogen maximaal 15 tenten staan (zonder vergunning aan te vragen) of het moet anders zijn aangegeven in de regels van de gemeente. Mogelijk dat er nog ergens wat haken en ogen zitten, maar zo ken ik de regels.

Oftewel ik zou adviseren om het gewoon lekker te proberen en boeren zijn soms nors maar als je het vriendelijk vraagt dan zijn ze erg gastvrij.
Geef aan dat je wel een kleine vergoeding wil betalen voor het overnachten (het gebaar is vaak belangrijk), dit zal dan vaak worden weggezwaaid.