Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Xt naaf 40 gaats - Forum Wereldfietser

Xt naaf 40 gaats

Hallo, allemaal. Ik kan een nieuw 26 inch achterwiel kopen met 40 spaken, met een xt naaf. Nu vertelde die verkoper mij dat die naaf 135 mm is. Ik dacht echter dat als je 40 spaken neemt je dan altijd een temdem naaf moet krijgen, die dus breder is. Hij vertelde mij van niet. Als ik het wiel koopt heb ik dan meer kans dat die naaf gaat in of uitscheuren :(
Is het ook mogelijk om een bredere xt naaf in je achtervork te plaatsen. IK heb een 63 cm frame.

Mario

Hoi Mario,

De shimano xt naaf is er in 40 gaats tandem uitvoering (dus breed) ?n in een "normale" xt-uitvoering.
Voordeel van de tandemnaaf is dat het wiel niet paraplu gespaakt is en in principe dus sterker is. Het nadeel is dat de hele as breder is en alleen in het midden gelagerd is. Dat kan doorbuigen veroorzaken.
Voordeel van de gewone naaf is dat onderdelen makkelijker te krijgen zijn.
Een brede naaf kan niet zonder aanpassingen van je frame geplaatst worden. Of je achtervork wel of niet breder gemaakt kan worden is afhankelijk van het mariaal van je frame. Bij alu zou ik oppassen om zonder meer je vork uit te buigen.
We hebben met beide 40-gaats naven gefietst. Met beiden geen grote problemen gehad al moet je de naaf w?l goed onderhouden (soms nieuw vet erin, soms nieuwe kogeltjes, enz).

Groet,
Marco

Graag enige aandacht bij het kiezen van de juiste categorie voor het plaatsen van je bericht.

Shimano XT tandemnaven zijn er niet alleen in 140, 145 en 160 mm breed, maar ook (zonder schroefdraad voor een sleeprem) in 135 mm. Ze zijn veel duurder dan een gewone XT met 40 spaakgaten, maar ook veel sterker (vooral de flenzen). Het is dus zaak te weten wat je koopt.
Daarnaast levert ook Phil Wood voor veel geld speciale en zeer goede (de allerbeste dus) 135 mm brede touringnaven voor 40 of 48 spaken.
Wim

Willem Jongman schreef:Shimano XT tandemnaven zijn er niet alleen in 140, 145 en 160 mm breed, maar ook (zonder schroefdraad voor een sleeprem) in 135 mm. Ze zijn veel duurder dan een gewone XT met 40 spaakgaten, maar ook veel sterker (vooral de flenzen). Het is dus zaak te weten wat je koopt.
Daarnaast levert ook Phil Wood voor veel geld speciale en zeer goede (de allerbeste dus) 135 mm brede touringnaven voor 40 of 48 spaken.
Wim
Als je toch geld uitgeeft, vergeet dan de Chris King naven niet. Wij rijden sinds 1998 met een CK naaf in de tandem (ook off-road) en die dingen blijven gewoon heel. Daarvoor hebben we twee keer een WTB-naaf kapot gereden, die overigens beide keren keurig door de leverancier is gereviseerd. Na de diepte-investering in de CK naaf hebben we geen problemen meer gehad. En het is naar onze mening heel wat geld waard dat je niet midden in een fietsvakantie opeens zonder achternaaf zit. Vooral niet met een tandem, want je kunt dan niet 'eventjes' een gewoon achterwiel kopen en verder rijden. Het is dan gewoon einde oefening ......