Sterker nog. 'Ketting' valt uiteen in drie mogelijkheden:frank bueters schreef:niet als je een vergelijking wilt maken tussen ketting en riem.Leon schreef:Dan moet je het veelgekozen pakketje ketting + naaf ook meenemen.waltertje schreef: Ik vind daarom dat je naar het totale pakketje moet kijken: de efficiëntie van riem + naafversnelling versus de efficiëntie van ketting + derailleurversnelling.
Leon
* Derailleurfiets: ketting wordt 80% van de tijd flink schuin gebruikt. Ketting wordt afwisselend gebruikt op meer en minder versleten tanden.
* Naaf met derailleurvormige spanner: ketting blijft recht maar spanner laat naar boven kuipen op tanden toe. Spannerwieltjes geven zelf wrijving.
* Naaf met Excentrische trapas: ketting blijft recht, geen extra derailleurwieltjes maar overtollige lengte wordt wel periodiek groter.
Ik heb overigens geen idee of dat laatste beperkt ongunstig of flink ongunstig is voor wrijving en/of slijtage.
Leon