Additionally, paste this code immediately after the opening tag: versnelingen ombouwen - Forum Wereldfietser

versnelingen ombouwen

Ik rij dagdagelijks met mijn fiets naar mijn werk.
Nu ben ik begonnen om mijn fiets te "optimaliseren".
Ik gebruik dus bijna nooit mijn buitenste voorblad.
maar mijn voorderailleur moet ik wel constant
verzetten zodat die niet sleept.
Nu dacht ik eraan om het voorste grootste blad en
de voorderailleur eraf te zwieren.
En mijn schakelverstellers er ook af te zwieren op
het moment dat de rechtse stuk gaat (shimano ultegra 10speed)
en enkel nog te werken met een draaischakelaar
op het uiteinde van mijn racestuur. Dus zoals
Santos vroeger deed op hun Race Lite maar dan voor
Rohloff.
iemand daar ervaring mee?
eenzame schreef:Ik rij dagdagelijks met mijn fiets naar mijn werk.
Nu ben ik begonnen om mijn fiets te "optimaliseren". Ik gebruik dus bijna nooit mijn buitenste voorblad maar mijn voorderailleur moet ik wel constant verzetten zodat die niet sleept.
Nu dacht ik eraan om het voorste grootste blad en de voorderailleur eraf te zwieren. En mijn schakelverstellers er ook af te zwieren op het moment dat de rechtse stuk gaat (shimano ultegra 10speed) en enkel nog te werken met een draaischakelaar op het uiteinde van mijn racestuur. Dus zoals Santos vroeger deed op hun Race Lite maar dan voor Rohloff.
iemand daar ervaring mee?
Als je een enkel voorblad hebt zonder verdere kettinggeleiding en een veerbelaste kettingspanner zal de ketting er op hobbels makkelijk aflopen

Zijn er 10sp Shimano race compatibele draaigrepen?
m-gineering schreef:
Als je een enkel voorblad hebt zonder verdere kettinggeleiding en een veerbelaste kettingspanner zal de ketting er op hobbels makkelijk aflopen
De achterderailleur spant toch de ketting?
m-gineering schreef:
Zijn er 10sp Shimano race compatibele draaigrepen?
Dat moet ik nog uitzoeken, maar ik kan ook nog veranderen naar 9 speed.
eenzame schreef:
m-gineering schreef:
Als je een enkel voorblad hebt zonder verdere kettinggeleiding en een veerbelaste kettingspanner zal de ketting er op hobbels makkelijk aflopen
De achterderailleur spant toch de ketting?

[
met een veer!
einddoel:

42 16 fixed . meteen van een hoop gedoe af. prima nederlands woon werkverzet.
lennart schreef: nederlands
Ik ben vlaming :)
lennart schreef:
42 16 fixed .
Voor mij niet te doen, te ver, te heuvelachtig, te veel wind op kop en te slechte knieen .........
Ideaal zou een rohloff zijn met een 8 a 10 versnellingen met een asbreedte
van 130mm.
Maar deze zal er waarschijnlijk nooit komen.
jammer,
Ik \at niet op te letten.
hier zij de knieen nog goed, plat, de afstand mwa, enn te vaak wing tegen :)

rohloff 7 zou nog te begrijpen zijn gezien de rohloff bouw.
Ik denk echter niet dat ze daar iets mee gaan doen.

veel plezier met alleen een achter derailleur.
"Ideaal zou een rohloff zijn met een 8 a 10 versnellingen met een asbreedte
van 130mm."


Wellicht dat een Shimano Alfine 11 een optie is?
victorrinia schreef: Wellicht dat een Shimano Alfine 11 een optie is?
Die heeft een asbreedte 135mm............
victorrinia schreef:"Ideaal zou een rohloff zijn met een 8 a 10 versnellingen met een asbreedte
van 130mm."


Wellicht dat een Shimano Alfine 11 een optie is?
De fiets is er al. Dan kost een Alfine 11 het equivalent van 40.000 km aan kettingen en cassettes, zonder dat de fiets fijner gaat rijden
staal of alu frame?
Staal krijg je wel 5 mm naar buiten.
lennart schreef:staal of alu frame?
Staal krijg je wel 5 mm naar buiten.
Titanium 8)
En de achterbrug verplooien doe ik niet.
Een 130mm as of geen.
Het zal dus geen naaf zijn zolang rohloff niets uitbrengt in 130mm.
En dan moet die nog te betalen zijn ook (minder dan een 500€ dus)
achterbrug verplooijen.
prachtig.
Mijn stalen achterbrug is 132.5 mm. Die gaat atlijd iets naar binnen of buiten:).
eenzame schreef:...maar mijn voorderailleur moet ik wel constant
verzetten zodat die niet sleept.....
Is het dan niet een idee om ervoor te zorgen dat je voorderailleur weer goed werkt? Of zeg ik dan iets heel raars?

Maarten
Maarten & Line schreef:
eenzame schreef:...maar mijn voorderailleur moet ik wel constant
verzetten zodat die niet sleept.....
Is het dan niet een idee om ervoor te zorgen dat je voorderailleur weer goed werkt? Of zeg ik dan iets heel raars?

Maarten
De linker shifter heeft niet voor niets een trimstand: als je de cassette volledig van links naar rechts gebruikt zal de ketting altijd een keer gaan aanlopen als je de kooi niet een keer verzet . Je zou er natuulijk een electrische Di2 set op kunnen zetten, dan trimt de voorderailleur automatisch
Maar waarom loopt de kooi van de voorderailleur aan? Rij je alleen op het middelste blad, maar gebruik je dan wel het grootste en kleinste achtertandwiel? Als dat zo is zou ik gewoon iets meer schakelen met de voorderailleur. Tenzij ik het niet goed begrijp.
Wim
Wim schreef:
Is het dan niet een idee om ervoor te zorgen dat je voorderailleur weer goed werkt? Of zeg ik dan iets heel raars?

Maarten
Die werkt goed én is goed afgeregeld

m-gineering schreef: De linker shifter heeft niet voor niets een trimstand
Dat weet ik, maar ik vergeet het altijd hem te verzetten, rij met koptelefoon en hoor het dus niet slepen, waardoor er een slijtspoor ontstaat in de derailleur
En elektronich...... nee merci
Schreef ik niet. Ik vroeg of je bij het middenblad de uiterste tandwielen van de cassette gebruikt, dus grootste en kleinste achtertandwiel. Dan komt de ketting redelijk schuin te staan, zeker als je liggende achtervork kort is.
Wim
Wim schreef:Schreef ik niet. Ik vroeg of je bij het middenblad de uiterste tandwielen van de cassette gebruikt, dus grootste en kleinste achtertandwiel. Dan komt de ketting redelijk schuin te staan, zeker als je liggende achtervork kort is.
Wim
k heb geen middenste blad, ik rij compact...
En de gehele breedte van de casette wordt gebruikt, daar het een route is met constand kleine beklimmingen
Had het een tripple geweest had ik er geen last van gehad wand dan gebruikte ik enkel het middenblad.