Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Malaga - Andalusië - Girona (Benjaminse): een paar vragen - Forum Wereldfietser

Malaga - Andalusië - Girona (Benjaminse): een paar vragen

Mits ik vrij krijg, wil ik in (begin) juni - juli van Malaga naar Girona fietsen. De Benjaminse Andalusië route in omgekeerde volgorde. Ik hoop 4 - 4,5 weken de tijd te hebben.
Genoemde route is ongeveer 1700 km en met een gemiddelde van 70 km/dag heb ik voldoende tijd.

Omdat ik vanuit Malaga vertrek lijkt het mij mogelijk en fantastisch om ook nog wat in Oost-Andalusië rond te fietsen. In Benjaminse staat ook een rondje Andalusië. Ik heb het forum al rond gezocht naar tips, maar ondanks dat heb ik nog enkele vragen.

Na aankomst in Malaga zoek ik een camping in de buurt, voor zover ik heb kunnen nagaan is de dichtstbijzijnde in Torremolinos. Is geloof ik niet echt bijzonder, maar ik heb gewoon even tijd nodig om inkopen te doen zoals gas, voeding etc.
Vraag: zijn er alternatieve campings? Is campinggas daar te krijgen (wel in Corte Ingles te Malaga).

De fietsveilige weg vanaf het vliegveld naar Torremolinos schijnt niet makkelijk te vinden zijn.
Vraag: heeft iemand tips/beschrijving/gps (kon ik tot op heden niet zo gauw vinden).

Ik wil vanaf Torremolinos omhoog naar Cartama, Pizarra, El Chorro, Antequera. Vandaaruit dus eventuele extra routes doen en langzaam naar het noorden.
Vraag: welke extra routes/rondjes zijn aan te raden? Rondom Granada zijn 2 varianten. Wat is aan te raden? Ik hou van prachtige/wilde natuur, en als ik moet klimmen heb ik gewoon pech (ik heb ontdekt dat ik geen echte berggeit ben, maar rijd er niet voor om).

Ik wil zoveel mogelijk kamperen, eventueel in het wild.
Vraag: welke campings zijn aan te raden? Bij gebrek aan camping, welke hostels zijn prima?

Langs de route omhoog kom je langs plekken waar wildkamperen goed te doen is.
Vraag: zijn er langs de route (idyllische) plekjes waar jullie gestaan hebben en mij kunnen aanraden?

Zijn er überhaupt nog andere tips/aanraders etc.? Is het slim om een waterzak mee te nemen? Kan natuurlijk al behoorlijk warm zijn in die periode.

Met alvast mijn dank, en groet,

Arno
Beste,

Ik fietste in 2009 in Andalusië met het boekje van Benajminse.

Wij verbleven op de camping van Torremolinos (harde ondergrond! gelukkig konden we een hamer lenen)

Wij hebben toen campinggas gevonden id Decathlon niet zo ver weg.

Van de veilige weg vanaf het vliegveld heb ik een GPS-track. (net als de rest vd reis) De grote baan is waanzin!

Wij hebben niet wildgekampeerd, enkel campings en hotel.

Tussen Cordoba en Granada deden we een alternatieve route.

Het is zeker en vast een aanrader, mooie streek!

Peter
Je kunt de route van Benjaminse inderdaad ook andersom doen. Tussen Cuenca en Teruel moet je wat pittiger klimmen, omdat je dan via de zware kant omhoog gaat. Het is daar wel schitterend. Het plaatsje Albarracín is een van de mooiste dorpen van Spanje. De gemeente noemt het zelfs: el pueblo más bonito de España! Google daar eens naar voor de voorpret.
Er is een camping!

Na een opknapbeurt is de camping van Torremolinos best wel redelijk. Deze camping ligt niet aan zee en op ongeveer 4 km van de luchthaven van Málaga. Er zijn plekken voor kleine tentjes met picknicktafels.

Luc Oteman heeft een route van de luchthaven naar de camping. Die route moet ergens op dit forum staan, of neem contact met Luc op. Voor nog meer routes heeft Luc Oteman een gidsje met routes in Andalusie. http://www.opdefiets.net
Raul Gonzales (een Spanjaard die al jaren in Amsterdam woont) heeft routes op zijn site staan: http://www.fietseninspanje.nl
Blanche heeft een leuke rondje beschreven in het oosten van Andalusie. Dit staat ook ergens op dit forum. Al deze routes kun je doen als variant op Benjaminse.


Het Spaans verkeersbureau heeft een kaart met alle campings dit lid zijn van de federatie.
Catalonie heeft een eigen kaart met campings
Spanje en Catalonie zijn aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs op 9 en 10 februari in de Amsterdam-RAI: http://www.fietsenwandelbeurs.nl
Paul Benjaminse en Luc Oteman zijn daar ook!

De klassieke doorprik-blikjes gas kun je in iedere Spaanse ijzerwinkel (ferretaria) kopen. Niet altijd van het merk Campingaz, maar ze passen allemaal. Let op: de blikjes met ventiel zie je bijna nergens.

Na een aantal grote bosbranden zijn de wildkampeermogelijkheden beperkt.
Op menig voormalige kampeerplek (zona acampada) in nationale parken is het nu ten strengste verboden om een tentje op te zetten.
vraag naar de mogelijkheden in een klein dorpje bij de burgemeester (el señor alcade) in het gemeentehuis (ayuntamiento), de kroegbaas, de winkelier of de pastoor. Vaak weten die wel een leuk plekje aan te wijzen en het is een veilig gevoel dat de mensen weten dat je daar staat. Je hebt kans dat de burgemeester 's avonds nog even langskomt om een praatje te maken.

In ieder wat groter plaatsje vind je wel een hostal of zijn kamers (habitiones) bij particulieren. Deze zijn niet duur en het sanitair is kraakhelder.
Het avondeten wordt in de regel pas na 21:00 uur geserveerd. Ook de restaurants zijn tot die tijd gesloten. Er zijn wel bars die porties (raciones) in de magreton kunnen opwarmen. Met een combinatie van raciones en brood (pan) kun je toch nog een redelijke maaltijd samen stellen, als je maag na aankomst van je fietstocht stevig knort.
Een Spaans ontbijtje stelt vaak weinig voor en is bepaald geen fietsersontbijt. Je moet dan zelf zorgen voor aanvulling. Houd er rekening mee dat de supermarkten en de bakker (panederia) 's morgens pas laat open gaan. Sla dus de avond ervoor in. Winkels in kleinere plaatsen kunnen van buiten moeilijk als dusdanig herkenbaar zijn. Volg de richting van de vrouwen met lege tassen en karretjes en waar de vrouwen met volle tassen en karretjes vandaan komen. Divere bakkers hebben ook volkorenbrood (pan integral).
Van 14:00 - 17:00 uur is het siesta. In Andalusie kan dit zelfs tot 18:00 uur duren.
In Catalonie is de siesta iets vroeger.
De bars zijn wel open tijdens de siesta. Hier kun je een belegd broodje (bocadillo) bestellen. El Corte Ingles en diverse hypermarkten als Carrefour doen niet aan siesta.

De luchthaven van Girona heeft een scan van een meter breed. Hier past een fiets gemakkelijk door. Veel andere Spaans luchthavens hebben een te kleine scan voor een fiets. Andere positieve uitzonderingen zijn: Barcelona, València en Sevilla.

Zie verder mijn gids: Fietsen in Spanje, nu in de uitverkoop. Bespaar portokosten: op de Fiets en Wandelbeurs in de stand van de Wereldfietser.
@Bert: bedankt voor de uitvoerige reactie.
Ik heb via Google Earth gekeken naar de omgeving (en foto's) van Cuenca, Albarracin en Teruel. Ziet er via Google al groots uit. Daar doorheen fietsen zal zeker indrukwekkend zijn. Tenminste: als ik er nog aandacht voor heb. Volgens jou ga ik dan via de 'zware kant' omhoog. Als niet-berggeit ben ik benieuwd aan welke percentages ik moet denken.

Het boekje van Luc Oteman "Fietsen in Andalusië" is uitverkocht en komt voorlopig niet in herdruk. Jouw boekje zal ik zeker aanschaffen in A'dam.

Bedankt ook voor de tip over de gasflesjes. Ik gebruik de Primus Mimer Stove en dus ventielblikjes. Ik moet dus iets verzinnen voor de prikblikjes of een ander systeem aanschaffen.

Voor de rest lijkt het mij een fantastische tocht.

@Peter: bedankt voor je GPS-bestanden met de routes door Andalusië.

Groet,

Arno
Die stijgingspercentages vallen enorm mee. Hou rekening met stukken max 8% kleine utzonderingen daar gelaten, wel soms langere stukken 10-20 km aaneen. Geen stuk is vlak maar bijna alles is prachtig.
Start voor 07.00 uur dan ben je op plaats van bestemming voor de grote hitte en kun je nog lekker laat 's middags mee eten en behoef je niet 's avonds tot 21.30 te wachten.Rob W
Wij hebben de route in mei/juni 2012 gefietst (van Haarlem naar Malaga), in Malaga hebben wij de trein naar het vliegveld genomen. Dat is een ritje van max 20 minuten en scheelt een fietstocht over een drukke weg. In Malaga hebben wij geslapen in een hostal omdat er bijna geen campings in de buurt zijn, vanaf Granada de volgende tips:
- Granada, camping Sierra Nevada (stadscamping , erg rustig, goed toezicht en stadscentrum op loopafstand)
- de route via Guadix is prachtig, laat je niet afschrikken door de beschrijving in het boekje
- Er is geen camping op dit stuk dus een hotel in Guadix genomen
- Wij hebben in 1 dag het traject Cazorla -Guadix gedaan (110 km), de beloning is wel de camping (camping San Isicio), prachtige groene camping beheerd door nederlanders.
- In Siles (104 km) van Cazorla hebben wij gekampeerd op camping rio los molinos. Dit is zeker geen aanrader, keiharde grond, weinig voorzieningen. Er schijnt een camping een paar km verderop te liggen.
- De camping bij alacaron bestaat niet meer, hotels zijn daar erg duur
- Cuenca, camping caravan cuenca. Veel voorzieningen, prima overnachtingscamping
- Albarracin, camping daar is prima. Mooi zicht op de stad.
- Mirambel, Hostal Guimera. Goedkoop en vriendelijk.

Overige overnachtingen hebben wij op campings / in hostals gedaan welke in het boekje staan.

In Spanje kan je in bijna elk dorpje wel ergens water tappen op een pleintje, vriendelijk vragen aan de deur of bij een bar lukt ook goed. Wij hadden 2 liter per persoon aan water mee. Hou er rekening mee dat je vaak na 21:00 uur pas avondeten kan krijgen op veel plekken (kleine dorpjes).

Veel plezier!
alime schreef:Die stijgingspercentages vallen enorm mee. Hou rekening met stukken max 8% kleine utzonderingen daar gelaten, wel soms langere stukken 10-20 km aaneen. Geen stuk is vlak maar bijna alles is prachtig.
Start voor 07.00 uur dan ben je op plaats van bestemming voor de grote hitte en kun je nog lekker laat 's middags mee eten en behoef je niet 's avonds tot 21.30 te wachten.Rob W

Wij hebben in spanje gefietst deze zomer. Het heetste dat ik ooit heb meegemaakt. Bij het klimmen voelde ik de warme lucht zo in mijn longen kruipen. Op bepaalde dagen was het 100meter fietsen tot de schaduw van een boom... 5minuten wachten en terug 100 meter fietsen naar de volgende schaduw...

Een waterzak is niet nodig. Je kan overal bij de mensen thuis je grote drinkfles laten vullen.. De meeste zullen zelf nog wat ijs crushen en proberen in je drinkfles te proppen. Wij dronken 13 liter water gemiddeld per dag...

Wij hebben overal gekampeerd... Niemand die moeilijk doet. Je moet natuurlijk wel geen vuur beginnen te maken. As je echt niets geschikt vind leg je dan gewoon voor het gemeentehuis... Dan krijg je smorgens ook nog meestal een douche aangeboden. De spanjaarden zijn echt heel vriendelijke mensen!

Nog een tip: heef geen geld savonds uit aan eten! Bestel gewoon wat drinken en je zal zien dat de hapjes genoeg zijn om je buik te vullen :-)

Geniet ervan!
@Mathij5: Bedankt voor de campingtips etc. Ik neem deze zeker mee op mijn tocht.

@Bert Cleas: De hoge temperatuur is precies de reden dat ik in juni in Andalusie wil starten en naar het noorden ga. Eind juni/begin juli is het in noord-Spanje nog redelijk te doen. Ik hoop zo de grootste hitte voor te zijn.
In welke maanden zat jij daar op de fiets? Nu ik weet dat ik veel en langdurig moet klimmen en met stukken van 8% :? hoop ik op een beetje redelijke temperatuur. Wel warm, maar niet snik heet.
Begrijp ik goed dat jij elke nacht in de tent sliep? Dus ook in het wild? Voorzichtig met vuur spreekt voor zich, niet alleen in Spanje.

Anderen nog tips (overnachten, niet-te-missen-uitzichten, cultuur, etc.)?

Groet,

Arno
Glika schreef:@Mathij5: Bedankt voor de campingtips etc. Ik neem deze zeker mee op mijn tocht.

@Bert Cleas: De hoge temperatuur is precies de reden dat ik in juni in Andalusie wil starten en naar het noorden ga. Eind juni/begin juli is het in noord-Spanje nog redelijk te doen. Ik hoop zo de grootste hitte voor te zijn.
In welke maanden zat jij daar op de fiets? Nu ik weet dat ik veel en langdurig moet klimmen en met stukken van 8% :? hoop ik op een beetje redelijke temperatuur. Wel warm, maar niet snik heet.
Begrijp ik goed dat jij elke nacht in de tent sliep? Dus ook in het wild? Voorzichtig met vuur spreekt voor zich, niet alleen in Spanje.

Anderen nog tips (overnachten, niet-te-missen-uitzichten, cultuur, etc.)?

Groet,

Arno
Wij waren daar augustus/september... Wij sliepen elke nacht buiten ja... Ik weet niet wat de wet zegt in spanje maar wij hebben enkel positieve reacties van de politie gehad. Als ze zien dat je kampeert komen ze een praatje doen... Warmshowers, dorpsplein, petanquebaan, aanbellen, strand, Bos, stadspark, tennisplein,.. We hebben overal gelegen, zolang het maar gratis was :-)
bert claes schreef: Wij waren daar augustus/september... Wij sliepen elke nacht buiten ja... Ik weet niet wat de wet zegt in spanje maar wij hebben enkel positieve reacties van de politie gehad. Als ze zien dat je kampeert komen ze een praatje doen... Warmshowers, dorpsplein, petanquebaan, aanbellen, strand, Bos, stadspark, tennisplein,.. We hebben overal gelegen, zolang het maar gratis was :-)
Je brengt mij op ideeën :P
(Trouwens mooie foto's van Laos op je blog).

Groet,

Arno
Nog even en ik vertrek naar Malaga om de "Onbegrensd fietsen naar Andalusie" in omgekeerde richting te doen.
Voor hen die deze Benjaminse route willen doen: de uitgave van 2007 begint schaars te worden. Het boekje is al bij enkele winkels uitverkocht. Paul Benjaminse is bezig met een nieuwe uitgave. Ik ontving vanochtend een bericht van hem en daarin gaf hij o.a. aan dat de nieuwe uitgave nog wel eens 3 maanden op zich kon laten wachten. Dus dit in tegenstelling wat hier en daar op het internet wordt vermeld alwaar wordt beweerd dat de nieuwe uitgave juni/juli 2013 wordt verwacht.

Groet,

Arno
Glika schreef:Omdat ik vanuit Malaga vertrek lijkt het mij mogelijk en fantastisch om ook nog wat in Oost-Andalusië rond te fietsen. In Benjaminse staat ook een rondje Andalusië. Arno

Waarom dan niet in Sevilla starten? Heb je ineens je rondje Andalusië. Mooi.
Omgeving van Málaga wel oppassen met dieven. Op de camping in El Chorro is m'n telefoon gejat (2006). Van het verdachte groepje werden wel meer daden vermoed, maar niets kon bewezen worden. Ik kan me zo voorstellen dat zij van camping naar camping trokken.
Sowieso vind ik dat in de omgeving van Málaga er gevaarlijk auto wordt gereden.
oswald schreef:
Glika schreef:Omdat ik vanuit Malaga vertrek lijkt het mij mogelijk en fantastisch om ook nog wat in Oost-Andalusië rond te fietsen. In Benjaminse staat ook een rondje Andalusië. Arno
Waarom dan niet in Sevilla starten? Heb je ineens je rondje Andalusië. Mooi.
Vroegah .... heb ik voor mijn studie een tijdje in Malaga gewoond, ook in dorpen tussen Malaga en Sevilla. Ik maak dus een eigen rondje onder Sevilla door en via Granada verlaat ik dan de streek naar omhoog. Met de hoop zo veel te zien van de plekken waar ik als student heb gezeten.

Groet,

Arno