Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsband - Forum Wereldfietser

Fietsband

Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn fiets heeft lange tijd stil gestaan waardoor mijn binnenband licht is verteerd. Wat raden jullie aan alleen de binnenband vervangen of is het ook nodig om de buitenband te vervangen.

Het Bas
Ik zou hem eerst oppompen als ik jou was voordat je er mee gaat rijden. :wink:
Wat is lang?
Wat voor merk/type staat er op, zegt niet alles maar soms wel wat.
Ik heb banden, van een hier als goed bekend staand merk, gehad die na 2 jaar helemaal craqueleé waren en ik heb er, van een hier als verdacht bekend merk, gehad die na 25 (!!!) jaar nog mooi soepel waren. Ze stonden allebei op dezelfde plaats geparkeerd.
De sterkte van een band wordt gelukig niet voor het grootste deel bepaald door de toplaag, maar door het karkas, al moet dat karkas wel bij elkaar gehouden worden.
Leon
Het zijn continentale banden. De fiets heeft twee jaar stil gestaan voor dat ik de fiets kocht bij de fietsenmaker. De binnenband is hierdoor wat verpulverd. Vandaar ook mijn vraag of ik alleen de binnenband moet vervangen of ook de buitenband.

Bas
Hm, je kunt het natuurlijk altijd even proberen, maar als de scheuren echt tot op het karkas zitten, zou ik gewoon vervangen.
Twee jaar is niet heel lang, tenzij de fiets naast de verwarming heeft gestaan of in de zon.
Wim
Wim schreef:Twee jaar is niet heel lang, tenzij de fiets naast de verwarming heeft gestaan of in de zon.
Wim
Zeg maar gerust helemaal niet lang.
Even onze fietsbanden:
fiets nr. 1: 0,75 jaar
- nr. 2: 2 jaar
- nr. 3: 1 resp. ±10 jaar
- nr. 4: 4 jaar
- nr. 5: 7 jaar
- nr. 6: 8 jaar
Alleen die van plm 8 jaar is tamelijk beschadigd.
Conclusie: ik zou nog wat te doen hebben....

Die binnenband is overigens ook wel van het allerbrakste type geweest. De binnenbanden van onze fiets nr. 4, 5 en 6 zijn even oud als de buitenbanden, en het gaat zeker niet om dure types.

Leon
Voor onder de 7€ had je er al een nieuwe onder zitten in minder tijd dan je hier op het forum hebt door gebracht.
Dat zou ik doen.
Of de band nog goed is hangt van heel veel factoren af en kan slechts beoordeeld worden door de band te bekijken. Enkele foto's (waarbij men de band ook 'plat drukt') maken en goede inschatting mogelijk. Maar het kan zijn dat de binnenband slecht is en er niets mis is met de buitenband.
Wimmert schreef:Voor onder de 7€ had je er al een nieuwe onder zitten in minder tijd dan je hier op het forum hebt door gebracht.
Dat zou ik doen.
Voor 7 euro een degelijke buitenband?

Iets vervangen niettegenstaande het misschien nog goed is, is een werkwerpmentaliteit die enkel in bij 'rijke mensen' als normaal wordt beschouwd. De vraag of iets nog bruikbaar is voor men het vervangt, lijkt me niet meer dan logisch.

Renaat
Binnenband licht verteerd?
Lijkt mij wisselen voor die paar centen.
Maar goed ik zal mij er niet meer mee bemoeien.
Want zonder foto's kan je niets maar dan ook niets zinnigs over de buiten band zeggen. Wellicht is het al een tien jaar oude. Je weet het niet.

Succes!
Wimmert schreef:Binnenband licht verteerd?
Lijkt mij wisselen voor die paar centen.
Natuurlijk, maar daar twijfelde de vraagsteller ook niet aan. Hij twijfelde over het vervangen van de buitenband.

Renaat
Inderdaad de vraag ging niet over het vervangen van de binnenband.
De buitenband ziet er op het oog nog goed uit is ook maar 200 km mee gefiets(Idem met de binnenband) alleen de buitenband vertoonde wel een verkleuring.

Grt Bas
Bas.nl schreef: De buitenband ziet er op het oog nog goed uit is ook maar 200 km mee gefiets(Idem met de binnenband) alleen de buitenband vertoonde wel een verkleuring.
Verkleuring zou ik me geen zorgen over maken, zolang er geen te diepe scheurtjes in zitten en het materiaal niet 'bros' is. Als het wel bros is en je fiets er nog mee, dan zullen die scheurtjes niet lang op zich laten wachten.

Renaat
Precies, gewoon oppompen en fietsen er mee. Zo lang er geen zichtbare schade is (je kan het canvas zien of zo) vervang ik geen band. Of je moet natuurlijk in een yuppen buurt wonen waar een verkleurde band echt niet kan. :lol:

Ik heb nog steeds een 51cm beeldbuis tv en vervang deze pas als hij kapot is om een ander voorbeeld op te noemen. :twisted:
DeFietsreiziger schreef: Ik heb nog steeds een 51cm beeldbuis tv en vervang deze pas als hij kapot is om een ander voorbeeld op te noemen. :twisted:
Ha ben ik toch niet de enige die nog elke avond naar z'n beeldbuis van 1998 kijkt :lol:
laagvlieger schreef:
DeFietsreiziger schreef: Ik heb nog steeds een 51cm beeldbuis tv en vervang deze pas als hij kapot is om een ander voorbeeld op te noemen. :twisted:
Ha ben ik toch niet de enige die nog elke avond naar z'n beeldbuis van 1998 kijkt :lol:
+ 1 8)

... en Conti's kunnen best wel een paar jaar ongebruikt worden en toch goed blijven, dus gewoon uitproberen :wink:
Wat ik in alle adviezen nog mis, is: wat ga je op korte termijn met de fiets doen? Misschien zo voor de hand liggend dat de andere antwoorders het over het hoofd zien... Het advies 'als de band niet onder je wegcraqueleert, lekker laten zitten' gaat natuurlijk alleen op als je voorlopig alleen wat in de buurt rondrijdt. Ga je morgen op vakantie, dan vervang je de buitenbanden uiteraard! De oude kun je dan nog bewaren om later op te rijden.

Groetjes,

Carl