Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bromtpon in the remake wielen.. - Forum Wereldfietser

bromtpon in the remake wielen..

Hallo,

heb deze week mijn brompton opgehaald bij anibel, en moet zeggen, prachtig gelakt.
het ding heb ik al een jaar of zo in mijn bezit, maar nu pas ga ik verder met bouwen...

ik vraag me af of het mogelijk is om de 16" wielen te vervangen. Ik denk er aan om ze te verkopen en er andere in de plaats te steken.

Origineel zit er een Son naaf op vooraan en achteraan een sram 3 binnen en twee versnellingen buiten.

ik zou graag die buitenversnelling laten voor wat het is, dat wil zeggen vervangen door een nexus 8 of zo. om wat geld te sparen zou ik dan de son voorwiel verkopen en een shimano voorwiel in steken .

Hier mijn vragen
1)bestaat er een 16" velg met 36 gaten ? ik ben niet van de lichtste...
2)wat zou het kosten om deze twee wielen met nieuwe spaken, velg en shimano naven te maken? ik weet dat er een aantal bouwers zijn hier op het forum, dus shoot maar.

3)aan welke eisen moeten die naven van brompton eigenlijk voldoen, wat betreft breedte enzo... iets wat ik nog niet gevonden heb.

alvast heel erg bedankt
groetjes
fillemon schreef:Hallo,

heb deze week mijn brompton opgehaald bij anibel, en moet zeggen, prachtig gelakt.
het ding heb ik al een jaar of zo in mijn bezit, maar nu pas ga ik verder met bouwen...

ik vraag me af of het mogelijk is om de 16" wielen te vervangen. Ik denk er aan om ze te verkopen en er andere in de plaats te steken.

Origineel zit er een Son naaf op vooraan en achteraan een sram 3 binnen en twee versnellingen buiten.

ik zou graag die buitenversnelling laten voor wat het is, dat wil zeggen vervangen door een nexus 8 of zo. om wat geld te sparen zou ik dan de son voorwiel verkopen en een shimano voorwiel in steken .

Hier mijn vragen
1)bestaat er een 16" velg met 36 gaten ? ik ben niet van de lichtste...
2)wat zou het kosten om deze twee wielen met nieuwe spaken, velg en shimano naven te maken? ik weet dat er een aantal bouwers zijn hier op het forum, dus shoot maar.

3)aan welke eisen moeten die naven van brompton eigenlijk voldoen, wat betreft breedte enzo... iets wat ik nog niet gevonden heb.

alvast heel erg bedankt
groetjes
Zet er nou maar gewoon de originele wielen (of althans naven) in, dat loopt al gauw beter af als wilde plannen zonder sjoege.

Die Son naaf is echt vele malen beter als wat Shimano levert
Als je echt een Nexus 8 in de Brompton wil had je dat moeten verzinnen voor de lakbeurt, want ruimte maken voor een te brede naaf is niet triviaal.
Er is niks mis met de Brompton derailleur, want die kettingspanner moet toch blijven.
Die 28 spaken staan al zo dicht op elkaar dat je er nauwelijks een spaaksleutel tussendoor krijgt, met 36 spaken worden die wielen echt niet beter
Wat is je overweging om een andere voorwiel in te zetten?

Ik wil juist als ik weer werk heb de standaard voorwiel wisselen voor een son....

Zo blijven we de fietsbranch sponsoren :shock:
Je kunt overwegen de Sram te vervangen door een BWR. Mijn Sram was aardig op leeftijd en de BWR is wat beter. Mocht je toch een 8 Nexus willen hebben, dan kun je terecht bij Julianne Neuss, de firma Junik in Duitsland.
hallo, even replyen


ik zou het voorwiel verkopen om op die manier wat geld op te brengen, ik heb de son voornaaf niet nodig, en dus zo zou ik 200 euro in het laadje hebben. Maar misschien overschat ik de waarde tweedehands van dat wiel....

Ik heb even rondgekeken en het is misschien aangewezen dat ik de bestaande wielen hou, nieuwe zijn duurder dan ik dacht en oude leveren minder op ...

Ik heb even het voorwiel in mijn handen gehad, ligt al een jaartje onder het logeerbed... dat schokt hevig als het ronddraait, het kan zijn dat de magneet dit veroorzaakt maar ik heb meer de indruk dat het komt omdat de lagers gespannen zitten... Heeft er iemand een opinie hierover, misschien een service manual ?

ik hebt 28 spaken in mijn 20 inch wielen zitten en die staan toch snel krom... misschien ook omdat ze nog nieuw waren en de spaken opniieuw moeten aangespannen worden...

als ik het voorwiel hou, wat er naar uitziet, ga ik wel een led lampje bouwen om dan extra veel lichtopbrengst te hebben, heb nog ergens een 160 lumen/1w ledje liggen...

ik hou jullie op de hoogte.
dank
fillemon schreef: Ik heb even het voorwiel in mijn handen gehad, ligt al een jaartje onder het logeerbed... dat schokt hevig als het ronddraait, het kan zijn dat de magneet dit veroorzaakt maar ik heb meer de indruk dat het komt omdat de lagers gespannen zitten... Heeft er iemand een opinie hierover, misschien een service manual ?
Dat hoort zo, en blijf er verder alsjeblieft af. Je kunt de naaf niet uit elkaar halen maar wel stuk maken als je gaat sleutelen. (Als je de naaf in de vork klemt is het schokken nagenoeg over)

http://www.m-gineering.nl/sonrepa.htm
dankjewel maarten,

ik wist dat son's niet gemaakt waren voor "zelf-service". Ga er dus mooi afblijven en eens in de vork zetten.
dankjewel