Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips Indonesie gevraagd - Forum Wereldfietser

Tips Indonesie gevraagd

We denken eraan om in Juni 4 weken naar Indonesië te gaan. Veel cultuur, mooie natuur, weg van de grote toeristenstroom, eiland hoppen, etc is wat we er ons van voorstellen. Maar Indonesië is ontzettend groot en sommige delen zijn ook nog eens erg toeristisch. Alleen Java, of juist de Soenda eilanden, of Sulawesi, en dan heb je ook nog Borneo. Bali heb ik al bestempeld als te toeristisch, maar is dat ook zo.
Ik ben op zoek naar tips/ideeën om ons idee wat meer handen en voeten te geven.

Alvast bedankt,
Hallo Marianne,

Java vonden wij erg druk. een groot verschil met jaren geleden. Nu wordt het straatbeeld vooral gedomineerd door vrachtwagens, scooters, auto's, enz. Je moet daar wel echt op zoek naar de mooie kleine weggetjes.
Bali is inderdaad toeristisch. Maar daar is het wel mogelijk om van de beaten track af te gaan. Sumatra vonden wij erg mooi. Veel kleine weggetjes. Mooie natuur, mooie cultuur en een eiland met veel afwisseling. Dat geldt ook voor veel van de kleinere eilanden.

Succes,
Groet,
Marco
Wij hebben 2 jaar geleden op Bali en Lombok gefietst.
Het zuiden nabij Kuta is inderdaad erg druk maar de massa blijft toch op en rond de stranden.
Naarmate je meer naar het noorden gaat wordt het wel rustiger .Wij hebben een groot deel van het eiland rond gefietst ,daarna vanuit het noorden middendoor terug .Bali is wel wat druk maar ook prachtig.
Lombok is ook druk, vooral bij de grote plaatsen ,maar daarbuiten is het rustig met heel veel mooie stranden. Gili eilanden zij erg relaxt maar wel veel toeristen.
Door het overheersende moslim geloof is de sfeer op Lombok wel heel anders dan op Bali.

Succes met je keuze.
Dirk
Veel kans dat wij in juli - augustus voor een kleine zes weken gaan fietsen in Indonesië. Ben dus ook erg nieuwsgierig naar tips.
Misschien combineren we het wel met het bezoek aan een aantal vulkanen o.a. Kawah Ijen.
We zijn er ook absoluut nog niet uit welk deel van Indonesië we gaan bezoeken.
Wij hebben heel erg genoten van onze reis door Sumba en Flores + bezoek aan eilandjes Rinca (komodo varanen) en Kanawa.
Het was een zeer gavarieerde reis met een pak ongerepte cultuur op Sumba, mooie natuur op Flores en heerlijk snorkelen rond Kanawa island.
Meer info vind je op onze blog: http://www.tangatanga.com/pietniki/indo ... sverhalen/
dik5 schreef: Door het overheersende moslim geloof is de sfeer op Lombok wel heel anders dan op Bali.
Dirk
Dat vondt ik van Java ook, s'avonds in semarang geweest en dan hoor je alleen maar moskeen roepen, niets voor mij.
Maar ik was ook wereldvreemd want ik dacht dat ze boedhistisch waren :oops:

Ook in jakarta (iets van 12 mln mensen ofzo) krijg je s'avonds een crimi sfeer, of dat ligt aan mij :) en iedereen staart natuurlijk omdat je als enigste blank bent :) of ze zien een grote portomonaie lopen.
Ook op het strand van yogyakarta is het door moslims niet geaccepteerd om in bikini te baden, in iedergeval niet door de locals weet niet of ze pissig worden als een westerse het doet.
Ook bij theevelden geweest bij jarkarta aardig arm daar.
Maar arm of niet ze vegen altijd wel netjes de stoep schoon s'ochtens.

Bali - ik vondt Kuta niks veel te toeristisch maar als je van stappen houdt waren er wel disco's, ik vondt Sanur mooi, rustig strand geen golven groen water en een klein dorpje ik had een mooi resort met bijna prive zembad, en aan strand ontbijten, slapen in een vrijstaand huisje met etage erop voor 80 euries ofzo.
Als je een keer een toer doet uitkijken met wie sommige krijgen geld als ze je brengen naar een bepaald restaurant met uitzicht op vulkaan waar je 10 keer de prijs betaald waar alle toeristen zitten en de rest van de restaurantjes leeg.
En in ubud naar het apenpark, aapjes kijken en ze eten banen uit je hand en klimmen op je om ze te pakken.
Sfeer op Bali is gemoedelijker omdat ze voor de helft boedhistisch zijn overal bloemen en wierook s'ochtens beetje zelfde als in Thailand.

Verders als je op straat iemand ziet goochelen met eieren en deeg in een grote wok op een stoofje op Java schroom niet wat te bestellen.

Eten is lekkers in Indonesie alleen soms de gastvrijheid niet.
Je verkijkt je erop maar het is de 4e grootste land qua inwoners ter wereld 248.6 mln mensen.
In september en oktober 2012 hebben we gefietst op Lombok, Sumbawa en Flores. Dat is ons heel goed bevallen.

Op Lombok hebben we, in twee delen, vooral over de kustwegen gefietst. Dat is bijna overal prima te doen. In vergelijking met 20 jaar geleden, toen we ook over Lombok fietsten, is de omgeving van Senggigi heel veel drukker geworden, maar voor de rest valt het nog allezins mee. Je ziet inderdaad dat in veel dorpen en steden buitensporig grote moskeeën worden gebouwd.

Sumbawa hebben we van west naar oost overgestoken. Twee stukjes (bergop) hebben we gelift. Toen wij er waren was het erg droog, dor en heet.

Op Flores is het zwaar fietsen. Wij hebben een aantal keren een bus naar hogergelegen gebieden genomen om daarna met de fiets af te dalen. Maar zelfs dat is zwaar, ook door de hitte.

Naast fietsen is duiken onze tweede hobby. Vooral op Flores en rond Komodo is het geweldig duiken. Je moet wel een beetje ervaren zijn, want er is veel stroming. Ook op Lombok hebben we aan het begin en aan het eind van onze vakantie mooie duiken gemaakt.

Vanaf Flores (Labuhan Bajo) zijn we met de boot teruggevaren naar Lombok: 3 dagen, 2 nachten, slapen op het dek, met enkele tussenstoppen, onder ander op het eiland Rinca waar ook reuzenvaranen zijn. Een geweldige manier om terug te keren naar Lombok. Twee maatschappijen verzorgen zo'n trip: Kencana en Perama.

We hebben gevlogen met Singapore Airlines. Via Singapore rechtstreeks naar de nieuwe luchthaven op Lombok. Omdat er vrij veel overstaptijd was, hebben we op de luchthaven van Singapore een paar uur geslapen in het transfer hotel. Daardoor kwamen we uitgeslapen en uitgerust op onze vakantiebestemming aan.

Onze route en foto's staan op onze website: http://www.xs4all.nl/~berdua

Veel fietsplezier!
foto's zien er erg leuk uit. volgens mij hebben jullie het goed naar jullie zin gehad.