Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reistijd - organiseren van tijd om te reizen - Forum Wereldfietser

Reistijd - organiseren van tijd om te reizen

Misschien voor velen een banale vraag, maar als onervaren wereldfietsreiziger heb ik me meerdere malen afgevraagd: Hoe krijg je het voor elkaar om langere reizen te maken?

1. Hoe "financier" je jouw reizen qua tijd?

2. Hoe organiseer je met je werkgever dat je langer dan je 25 vakantiedagen op stap gaat?

3. Hoe is het maken van langere reizen te combineren met je carrière? - Geeft een lange reis soms geen nare bijsmaak bij thuiskomst?

Wat zijn jou ervaringen?

Bij voorbaat dank voor je reactie!

Sebastian

Reizen is en blijft een questie van prioriteiten stellen.
Soms lukt het om een tijd onbetaald verlof te nemen, maar als dat niet lukt is het de vraag hoeveel belang je hecht aan de (schijn) zekerheid van een baan. Mijn vriend en ik hebben in 99 ontslag genomen om te gaan reizen, heel bewust het risico nemend dat je misschien niet direct de ideale baan hebt als je terug komt. Als je echt heel erg carierregericht bent is het misschien niet slim om een tijd "zomaar" te gaan reizen.
De reacties van nieuwe werkgevers Zijn wisselend (net als die van vrienden en familie, is onze ervaring,...) De een ziet het reizen als een verrijking van je persoonlijkheid en denkt dat je door de opgedane ervaring meer voor het bedrijf kunt betekenen. Anderen zien het heel negatief, zijn bang dat je na een maand weer opstapt om weer te gaan reizen of voelen zich enigzins bedreigd dat iemand bepaalde dromen waarmaakt.

Hoi Els,

Dankjewel voor je openhartige antwoord. Ikzelf sta nu net aan het begin van een nieuw project. De projectduur is 3 jaar, met mogelijkheid tot verlenging. M'n werk is intressant en leuk, maar ik heb enorm veel zin om er op een gegeven moment op uit te trekken.

Na jouw reactie is die kans dat ik m'n eerste reis maak groter geworden.
Groetjes,
Sebastian

Hoi Sebastian,

Een projectduur van 3 jaar klinkt zeer spannend. Dat wordt hoe dan ook onstlag nemen bij je huidige werkgever denk ik.

Momenteel zijn wij bezig aan het derde jaar van onze reis en we zijn van plan nog enkele maanden onderweg te blijven. Hoe er "thuis" in nederland over ons gedacht wordt of over de carriere-mogelijkheden maken wij ons niet erg druk. Na zo'n lange tijd reizen ga je relativeren en ga je beter inzien wat er nu eigenlijk echt belangrijk is voor je...

Veel plezier met je reis en je voorbereiding.

Frank en Peggy
www.rondomdewereld.com

Beste Frank en Peggy,

Dank voor jullie bericht. Het wordt me inmiddels al wat duidelijker hoe ik mijn reizen ga aanpakken. Op het moment loop ik met het idee om over de aankomende jaren te blijven werken om op die manier de werkervaring op te doen die ik dan na m'n grotere reis kan gebruiken om mijn baan te behouden of opnieuw een leuke baan te verkrijgen/creëeren.

De aankomende drie jaren geven een goede mogelijkheid me voor te bereiden en wat ervaring op te doen door kortere reizen te ondernemen. Er is ook nog zoveel te zien/te doen.

Ik kan me goed voorstellen dat je op een gegeven moment meer relativeert. Niet zo gek.

Groetjes uit Karlstad, Zweden.
Sebastian

Hoi Sabastian,

Ik vaar voor mijn werk. Dit brengt zoiezo met zich mee dat je langere periodes vrij hebt. Momenteel heb ik wel een walbaan, maar daar heb ik ontslag genomen omdat het een saaie baan is.

Nu heb ik het helemaal ideaal geregeld: varen via een uitzendbureau. Dan zeg je gewoon tegen iemand van het uitzendbureau van: dan en dan wil ik varen, en dan en dan wil ik vrij, en dan zegt de meneer of mevrouw van het uitzendbureau: Dat is prima mijnheer Prangsma, gaan wij voor u regelen. Het maakt niet uit of je een jaar of een maand of een week vrij neemt.
En als je niet al te onzuinig leeft, geen eigen huis hebt, en niet te veel luxe verwacht op reis, dan kun je het denk ik heel lang uithouden.

Kortom, ga naar de zeevaartschool, haal een papiertje, en ga varen! Dan kun je zelfs je huurhuis opzeggen, want je woont of in je tent, of aan boord! Scheelt ook weer geld. :)

En carriere..?!?..dat zit tussen je oren. Zoals al hierboven gezegd werd, het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Gr, Joris
Beste Joris,

Dank voor je reactie.

Op het moment ben ik aan het sparen voor mijn eerste reis.

Laatst eens aan het rekenen geslagen en eigenlijk hoeft een fietsreis, afhankelijk van waar je naartoe reist en hoe je leeft, nauwelijks iets te kosten.

Een huis (of het nu koop of huur is) kun je natuurlijk altijd (onder-)verhuren. Met flexibel denken kom je vele kilometers.

Varen kun je natuurlijk overal ter wereld doen. Raakt je geld een keer op dan kun je altijd aanmonsteren. Ik heb zelf 8 jaar ervaring als ober en dat is ook zo iets waar je overal je brood mee kunt verdienen.

Cheers,
Sebastian