AB schreef:In piet's belevingswereld van 1,5-2 is gewoon geen plaats voor brede banden (2.10"/2.25"/2.35") met 19c of 25c velgen, ook al valt het binnen de normen van schwalbe of ryde. Kennelijk ben je zelf een licht mannetje die nooit zwaar bepakt offroad gaat. Brede banden hebben gewoon voordelen. Als je met een zwakke rug comfort wilt, blijf je maar op asfalt voor de incidentele klinkerwegen. Offroad is continue oncomfortabel hoe breed je banden ook zijn. Kont uit het zadel en je benen zijn de belangrijkste schokbrekers. Brede banden hebben ook nut om klappen voor je wielen op te vangen, je kunt voor- en achterdruk laten verschillen om optimaal grip te houden in zand en modder. En brede banden zijn nuttig als ook het totaalgewicht van fiets/bagage/fietser/watervoorraad hoog en je dan zowieso niet met 1 bar wilt fietsen. Doe je dat wel op een lang stuk washboard en je komt weer op asfalt dan heb je binnen een paar minuten je band weer opgepompt zodat je ook weer in de bochten kunt hangen. Kennelijk iets teveel moeite voor piet. Vervolgens wel de surly moonlander adviseren????
Gaat die niet zwalken in een scherpe bocht als je toevallig op asfalt terecht komt?
Ik maak keuzes in een compromis dat fiets heet. Daarbij stem ik de onderdelen optimaal af op het gebruik. Ook de bandenspanning naar behoefte, zelfs onderweg. Deed ik voeger al bij cross- en trial op de motor.
Ik weet dat Schwalbe in zijn advies gaat tot een 50 mm brede band op een velgbedbreedte van 17 mm en tot een 62 mm brede band op een velgbedbreedte van 19 mm.
Maar met het aanvullende advies dat het gebruik van een bredere velg zinvol is, omdat die de band extra stabiliseert. Men kan met een bredere velg de bandenspanning iets meer reduceren (lees comfortabeler maken) zodat het fietsgedrag niet te "zwabberig" wordt.
Het nut van brede banden is mij bekend. Het nut van brede velgen ook. Een bredere velg geeft niet alleen een sterker wiel, maar ook een betere remwerking. De bredere velg kan, bij velgremmen, meer warmte opnemen (grotere buffer), en ook meer warmte afgeven (groter oppervlak).
Met de Moonlander gaf ik aan dat Surly met een 4,7" band terecht niet heeft gekozen voor een 19 of 27 mm velg. Maar voor een 100 mm velg. Daarin ingebed komt die 4,7 " brede band echt goed tot zijn recht. Die fiets is gemaakt voor het rijden in extreme omstandigheden.
Dat een bandenfabrikant de toepasbaarheid wilt vergroten door brede banden toe te staan op smalle velgen is verklaarbaar. Een band is gemakkelijker te wisselen dan een velg. Het kan, ook al is het niet optimaal. En bredere, dus zwaardere velgen, maken een fiets wat zwaarder en dat verkoopt niet.
Maar op verharde wegen en paden rij ik het prettigst op mijn 42-622 banden op 19 mm brede velgen. Ook op grove klinker- en grindwegen. Prima te regelen tussen de 3,5 en 6 Bar. Ook voor een AOW-er.
Deze opmerking van jou was de aanleiding tot mijn schrijven: "Stevige 19c velgen kunnen heus wel breder dan max. 50mm banden aan, mits je de banden in de bochten een beetje op druk houdt."
Waarom heeft Idworx bij de All Rohler, met standaard 55 mm brede banden, gekozen voor velgen breder dan 19 mm?
Piet.