Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Los schietend achterwiel - Forum Wereldfietser

Los schietend achterwiel

Afgelopen week heb ik een nieuwe racefiets gekocht. Ik kreeg hem aangeleverd in de doos en heb hem snel in elkaar gezet. Ik was erg blij dat ik mijn versnellingen e.d. niet meer hoefde af te stellen want alles liep goed. Ik heb 2 dagen goed gefietst en op de derde dag schoot mijn achterwiel los. Ik maakte een smak in de berm en het achterwiel ging nog +/- 10 meter verder. Ik weet zeker dat het achterwiel goed vast zat.

Wat ik op dat moment nog niet wist was dat ik van achter 2 blaadjes van 15 had zitten. Nu ik zeker weet dat mijn achterwiel goed gemonteerd zat wil ik graag weten hoe het mogelijk is dat het achterwiel los schiet? Zou het te maken kunnen hebben met 2 blaadjes van 15 naast elkaar? Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn?

Nog een kleine uitleg van het voorval. Ik was een klein beetje uit mijn zadel en zette op het moment net aan. Snelheid rond de 20-25km.

Beste Peter,

Dat is niet zo mooi.
Maar wat bedoel je precies met 2 blaadjes 15, bedoel je dat er twee tandwielen met 15 tandjes gemonteerd waren ?
Ik kan geen reden bedanken waarom dan je achterwiel eruit schiet.

Is het een wiel met een snelsluiting ?
Die willen nog wel eens losraken als ze niet al te strak vastzitten, bij flink aanzetten trek je het wiel scheef en valt het uit het achterpad.
Een andere optie is dat je de uitvalhendel in de rijrichting hebt geplaatst en ongemerkt deze ergens is achter blijven haken, en zo los geraakt is.

Misschien toch handig als je iets meer vermeld over het type achterwiel.

Het is idd een fiets met een snelsluiting. Alle specificaties over de fiets staan op deze website ( http://www.koga.com/nl/index.asp?file=/ ... id=6784367 ). Je ziet ook dat de tandwielen van achter moeten oplopen van 12-13-14-15-17.
Bij mij loopt het op van 12-13-15-15-17. ( Dit wordt overigens opgelost ).

Omdat ik voor deze fiets ook een fiets met een snelsluiting had, heb ik toch wel wat ervaring opgebouwd. Ik heb vaak het wiel los en vast gemaakt en daarom kan ik eigenlijk niet geloven dat ik het deze keer niet goed vast heb gemaakt maar het lijkt toch wel het meest logische...

Als iemand nog iets anders weet hoor ik het graag. in ieder geval voor de reactie!

Waarom laat je zo'n dure fiets in een doos aanleveren ?
Je schrijft zelf dat je blij dat de versnellingen goed afgesteld stonden.
Als dat al een probleem is dan schat ik jouw fietskennis niet zo heel erg hoog in.

Is er verder niks gebroken of beschadigd aan de fiets ?
Soms willen krassen bij de achterpadden nog wel eens een indicatie geven wat er mis ging.
Ik heb het vermoeden dat de achteras niet goed in de achterpadden heeft vastgezeten, al moet dit ook remproblemen hebben gegeven.

Ik heb de fiets zo gekregen omdat het op deze manier wat geld scheelde..

Ik heb even gekeken naar de achterpadden en waar de achteras in de padden vast zit, is aan beide kanten volledig het lak weg. Aan de buitenkant van de pad waar de snelsluiting zit is ook hetzelfde effect te zien. Volledig het lak weg. Het lijkt op het oog naar beneden weg getrokken. Aan de kant van de cassete is op de stang ook op een aantal punten te zien dat daar een tandwiel tegenaan is gekomen. Dit lijkt mij de eerste optie met een snelsluiting ( "bij flink aanzetten trek je het wiel scheef en valt het uit het achterpad." )

Ik denk ecther wel van als de achteras niet goed in de achterpadden heeft vastgezeten is het dan niet logisch dat niet al het lak weg is maar dat er meer een krassig effect zit? Ik heb overigens in de dagen ervoor geen problemen met remmen gehad.

Overige schade is er gelukkig alleen op mijn pendalen. Mijn uiteindelijke val was in het gras

Als de lak volledig weg is zou het kunnen zijn dat er door een foutje overmatig verf op je pad zat. Door flink aan te zetten is de verf (als dikker laag) losgeraakt zodat de QR is losgeraakt, het is maar een idee

Gijs

QR= snelsluiting (Quick Release)

gijs schreef:Als de lak volledig weg is zou het kunnen zijn dat er door een foutje overmatig verf op je pad zat. Door flink aan te zetten is de verf (als dikker laag) losgeraakt zodat de QR is losgeraakt, het is maar een idee

Gijs

QR= snelsluiting (Quick Release)
Fiesten worden ook electrostatisch gelakt of gecoat.
Groot voordeel is dat de lak overal, en gelijkmatig op het frame zit.
Dat een dikke plak lak het uitvallen van het wiel heeft veroorzaakt lijkt mij zeer sterk.
Zelfs a zou de verf loszitten, dan nog is de QR zo sterk dat deze voldoende afschuifkracht opkan wekken om uitvallen te voorkomen.

Laten we ervan uitgaan dat de achteras niet goed in de achterpadden heeft vastgezeten, is het dan logisch dat de volledige lak weg is? Als dat niet vreemd is dan blijft dit als enige optie over lijkt mij. Het is erg dom maar ik weet dan iig dat er geen andere reden voor dit geval is.

Ik dacht zelf nog dat de tandwielen er eventueel invloed op zou kunnen hebben. ( dat de ketting vast zou lopen en dat door het aanzetten de as uit de padden zou worden getrokken )

Ook het fijt van te dik lak klinkt niet gek maar als ik zo kijk ziet al het lakwerk er netjes uit.