JanW schreef:Een 36T ook?
Hoe zit dat dan wanneer ik een 9-speed XT oid zou monteren, is de afstand tussen de bladen van een 9-speed en 10-speed gelijk? Ze zitten namelijk wel op dezelfde body gemonteerd. Is er dan soms gebruik gemaakt van de ruimte aan de zijkant van de casette?
Afstanden tussen de kransjes (bladen zijn de voorbladen, achter wordt het meestal kransjes genoemd) is niet gelijk en ze zijn ook niet even dik, kijk bijv eens op
http://sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.shtml (let ook op 'overhang'). Dus inderdaad andere afstanden, andere diktes, en andere 'ruimte' aan de zijkant. Snap je meteen waarom 7-speed zoveel handiger is (sterker, eventueel smallere achteras, grotere afstanden tussen de kransen dus minder gevoelig voor instellen derailleur, etc.).
Om te schakelen trekt de shifter een bepaalde hoeveelheid kabel, waardoor de derailleur een bepaalde hoeveelheid mm verschuift afhankelijk van de vorm van het parallellogram. En als je dan de goede cassette hebt gaat de ketting precies van het ene naar het andere kransje. Afhankelijk van het merk shifter en/of derailleur en/of cassette levert dit iets bruikbaars op.
Voor de echte knutselaars:
http://en.wikibooks.org/wiki/Bicycles/M ... Dimensions. Werkt prima.
Maar nog eens: alle Shimano derailleurs behalve de 10-speed-mtb variant hebben hetzelfde parallellogramdesign en zijn dus uitwisselbaar (met uitzondering van Dura-ace 8-speed en wat goedkope Shimano troep). Je moet alleen de lengte van de kooi kiezen: lang voor grote (>28 oid) kransjes achter + triple, kort als dat niet hoeft, medium voor ertussenin
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
. Het enige verschil tussen 7,8,9, en 10-weg is de
breedte van de kooi: hoe hoger het getal, des te smaller de kooi. Overigens geeft Shimano zelf aan dat 7,8, en 9 uitwisselbaar zijn mbt achterderailleurs-kooi-breedte (of zoiets, de precieze details zijn me even ontschoten, Google/Sheldon Brown kan je vast helpen). Dus dat loopt allemaal wel los.
En voor de duidelijkheid: kettingen voor 7,8,9,10,11 versnellingen zijn van binnen allemaal even breed, alleen van buiten worden ze steeds smaller (zie ook SB).
Suxs met het spelen met het bovenstaande. Mijn tip: let vooral op de details, het is niet triviaal dat iets zomaar compatibel is/werkt.