Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bar end shifter compatibiliteit - Forum Wereldfietser

Bar end shifter compatibiliteit

Ik heb voor mijn nieuwe fiets bar end shifters aangeschaft voor op een drop bar. De Dura Ace SL-BS79 dyna sys 10 speed. De derailleur en casette en ketting heb ik van de SLX groep 2013 aangeschaft.

Nu heb ik de boel op de fiets geschoefd en lijkt het dat de shifter niet het volle bereik van de casette heeft, dus wanneer ik alle versnellingen geschakeld heb blijft er nog een stukje casette over zeg maar.

Nu heb ik heel internet al afgezocht of dit zou gaan werken voordat ik alles bestelde en was er eigenlijk van vertuigd dit dat zo was, nu heb ik toch mijn twijfels, iemand al eens iets dergelijks bij de hand gehad?
JanW schreef:Ik heb voor mijn nieuwe fiets bar end shifters aangeschaft voor op een drop bar. De Dura Ace SL-BS79 dyna sys 10 speed. De derailleur en casette en ketting heb ik van de SLX groep 2013 aangeschaft.

Nu heb ik de boel op de fiets geschoefd en lijkt het dat de shifter niet het volle bereik van de casette heeft, dus wanneer ik alle versnellingen geschakeld heb blijft er nog een stukje casette over zeg maar.

Nu heb ik heel internet al afgezocht of dit zou gaan werken voordat ik alles bestelde en was er eigenlijk van vertuigd dit dat zo was, nu heb ik toch mijn twijfels, iemand al eens iets dergelijks bij de hand gehad?
Ik vrees dat die derailleur op Marktplaats mag want de MTB 10 sp heeft binnen Shimano een afwijkende shiftratio, Cassette en ketting is prima, maar je moet een 9sp mtb derailleur nemen (of een 10 sp weg triple)
Ok, dat is duidelijk, merci.

Dus of ik gebruik een tandje van de casette met een 9-speed MTB derrailleur, of ik moet een 10-speed road versie achterderrailleur aanschaffen. Kan dit dan ook een 105 of ultegra zijn, of moet dit dan ook een Dura Ace zijn?
JanW schreef:Ok, dat is duidelijk, merci.

Dus of ik gebruik een tandje van de casette met een 9-speed MTB derrailleur, of ik moet een 10-speed road versie achterderrailleur aanschaffen. Kan dit dan ook een 105 of ultegra zijn, of moet dit dan ook een Dura Ace zijn?
Van Shimano schakelen alle achterderailleurs hetzelfde (bewegen dezelfde hoeveelheid mm naar binnen/buiten per klik van de shifter) behalve de mountainbike 10-speed derailleurs (even derailleurs van voor de oorlog zoals oude dura-ace en het totale goedkope prutspul van minder dan €5 achterwege gelaten). Je hebt een weg-shifter, dus alle derailleurs behalve de 10-speed-mtb-derailleurs werken goed.

Je moet dus alleen bedenken welke lengte kooi je wilt hebben en hoeveel geld je uit wilt geven (dura-ace voor veel geld, sora voor weinig geld, en nog veel opties ertussenin. En als je iets anders wilt doen kan je ook een overjarig model niet-10-speed-mtb-derailleur kopen, bijv http://www.mammoet.nl/details/Fiets_ond ... e-xt-m761/). En geen 10-speed-mtb-derailleur kopen met deze shifters :? .
En een weg derailleur kan dus wel gewoon op de MTB casette? Ik meende altijd dat een weg casette smaller is dan een MTB casette.
Nope. Een wegnaaf is smaller, maar de cassettes zijn gelijk.

.tsooJ
Maar een wegderailleur wil niet meer of niet veel meer dan 30t schakelen.
Wim
Wim schreef:Maar een wegderailleur wil niet meer of niet veel meer dan 30t schakelen.
Wim
Valt reuze mee met de 10sp triples, die hebben hun leven aardig gebeterd
Een 36T ook?

Hoe zit dat dan wanneer ik een 9-speed XT oid zou monteren, is de afstand tussen de bladen van een 9-speed en 10-speed gelijk? Ze zitten namelijk wel op dezelfde body gemonteerd. Is er dan soms gebruik gemaakt van de ruimte aan de zijkant van de casette?
JanW schreef:Een 36T ook?

Hoe zit dat dan wanneer ik een 9-speed XT oid zou monteren, is de afstand tussen de bladen van een 9-speed en 10-speed gelijk? Ze zitten namelijk wel op dezelfde body gemonteerd. Is er dan soms gebruik gemaakt van de ruimte aan de zijkant van de casette?
Afstanden tussen de kransjes (bladen zijn de voorbladen, achter wordt het meestal kransjes genoemd) is niet gelijk en ze zijn ook niet even dik, kijk bijv eens op http://sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.shtml (let ook op 'overhang'). Dus inderdaad andere afstanden, andere diktes, en andere 'ruimte' aan de zijkant. Snap je meteen waarom 7-speed zoveel handiger is (sterker, eventueel smallere achteras, grotere afstanden tussen de kransen dus minder gevoelig voor instellen derailleur, etc.).

Om te schakelen trekt de shifter een bepaalde hoeveelheid kabel, waardoor de derailleur een bepaalde hoeveelheid mm verschuift afhankelijk van de vorm van het parallellogram. En als je dan de goede cassette hebt gaat de ketting precies van het ene naar het andere kransje. Afhankelijk van het merk shifter en/of derailleur en/of cassette levert dit iets bruikbaars op.

Voor de echte knutselaars: http://en.wikibooks.org/wiki/Bicycles/M ... Dimensions. Werkt prima.

Maar nog eens: alle Shimano derailleurs behalve de 10-speed-mtb variant hebben hetzelfde parallellogramdesign en zijn dus uitwisselbaar (met uitzondering van Dura-ace 8-speed en wat goedkope Shimano troep). Je moet alleen de lengte van de kooi kiezen: lang voor grote (>28 oid) kransjes achter + triple, kort als dat niet hoeft, medium voor ertussenin :lol: . Het enige verschil tussen 7,8,9, en 10-weg is de breedte van de kooi: hoe hoger het getal, des te smaller de kooi. Overigens geeft Shimano zelf aan dat 7,8, en 9 uitwisselbaar zijn mbt achterderailleurs-kooi-breedte (of zoiets, de precieze details zijn me even ontschoten, Google/Sheldon Brown kan je vast helpen). Dus dat loopt allemaal wel los.

En voor de duidelijkheid: kettingen voor 7,8,9,10,11 versnellingen zijn van binnen allemaal even breed, alleen van buiten worden ze steeds smaller (zie ook SB).

Suxs met het spelen met het bovenstaande. Mijn tip: let vooral op de details, het is niet triviaal dat iets zomaar compatibel is/werkt.
Wat goed dat ik dit onderwerp voorbij zie komen. Ik heb een Salsa Fargo frame besteld en wil zelf mijn fiets opbouwen. Ook ik wilde shimano bar-end shifters combineren met 3x10 SLX. Dit gaat dus niet.

Als ik deze thread goed begrijp kan ik dus wel bijv een 3x9 met lange kooi (deore/slx) combineren met de bar end shifters?

Heeft iemand nog andere handige tips voor het zelf in elkaar steken van een fiets? Veel weet ik al, alleen niet dat van die shift ratio. Het balhoofdstel laat ik door mijn fietsenmaker erin zetten. Rest doe ik zelf.

groet Patrick
Pat schreef:Wat goed dat ik dit onderwerp voorbij zie komen. Ik heb een Salsa Fargo frame besteld en wil zelf mijn fiets opbouwen. Ook ik wilde shimano bar-end shifters combineren met 3x10 SLX. Dit gaat dus niet.

Als ik deze thread goed begrijp kan ik dus wel bijv een 3x9 met lange kooi (deore/slx) combineren met de bar end shifters?

Heeft iemand nog andere handige tips voor het zelf in elkaar steken van een fiets? Veel weet ik al, alleen niet dat van die shift ratio. Het balhoofdstel laat ik door mijn fietsenmaker erin zetten. Rest doe ik zelf.

groet Patrick
Als je 10V wil kun je de hele 10v SLX aandrijflijn monteren, maar met de DA 10v crosscommandeurs en bv een LX 9v achterderailleur
Pat schreef: Heeft iemand nog andere handige tips voor het zelf in elkaar steken van een fiets? Veel weet ik al, alleen niet dat van die shift ratio. Het balhoofdstel laat ik door mijn fietsenmaker erin zetten. Rest doe ik zelf.

groet Patrick
Als je nou buitenboord lagers gaat monteren laat dan ook je BB vlakken bij de LBS.
m-gineering schreef: Als je 10V wil kun je de hele 10v SLX aandrijflijn monteren, maar met de DA 10v crosscommandeurs en bv een LX 9v achterderailleur
Sorry, het begint een beetje op zeuren te lijken maar uit jouw antwoord bergrijp ik nu dat je een 9-speed derailleur kan gebruiken op een 10-speed casette. JaapG in het daarboven verteld eigenlijk dat dit niet kan omdat de afstand tussen de kransje niet gelijk is.
JanW schreef:
m-gineering schreef: Als je 10V wil kun je de hele 10v SLX aandrijflijn monteren, maar met de DA 10v crosscommandeurs en bv een LX 9v achterderailleur
Sorry, het begint een beetje op zeuren te lijken maar uit jouw antwoord bergrijp ik nu dat je een 9-speed derailleur kan gebruiken op een 10-speed casette. JaapG in het daarboven verteld eigenlijk dat dit niet kan omdat de afstand tussen de kransje niet gelijk is.
De combinatie shifter en derailleur bepaald of de derailleur aan de cassette aangepaste stapjes maakt

- dus monteer je een cassette met meer kransjes (op dezelfde ruimte) dan heb je een andere shifter nodig die per klik minder kabel trekt
- wil je 10v schakelen dan heb je een 10v shifter nodig en een bijpassende derailleur.
heb je een 10v wegshifter dan is dat ongeveer iedere shimanoderailleur behalve 10v mtb
heb je een 10v mtb shifter dan lukt dat alleen met een echte 10v mtb derailleur
JanW schreef:
m-gineering schreef: Als je 10V wil kun je de hele 10v SLX aandrijflijn monteren, maar met de DA 10v crosscommandeurs en bv een LX 9v achterderailleur
Sorry, het begint een beetje op zeuren te lijken maar uit jouw antwoord bergrijp ik nu dat je een 9-speed derailleur kan gebruiken op een 10-speed casette. JaapG in het daarboven verteld eigenlijk dat dit niet kan omdat de afstand tussen de kransje niet gelijk is.
Dan ben ik niet duidelijk geweest (alhoewel quote: alle Shimano derailleurs behalve de 10-speed-mtb variant hebben hetzelfde parallellogramdesign en zijn dus uitwisselbaar).
M-gineering legt het dan beter uit denk ik:
De combinatie shifter+derailleur bepaald of de derailleur aan de cassette aangepaste stapjes maakt en of het dus werkt:
1) dus als je een cassette monteert met meer kransjes (op dezelfde ruimte) dan heb je een andere shifter nodig die per klik minder kabel trekt
2) wil je 10v schakelen dan heb je een 10v shifter nodig en een bijpassende derailleur:
a) heb je een 10v wegshifter dan is dat ongeveer iedere shimanoderailleur behalve 10v mtb
b) heb je een 10v mtb shifter dan lukt dat alleen met een echte 10v Shimano mtb derailleur

De 2 links die ik heb vermeld geven dit ook duidelijk weer, ook in combinatie met Campa en Sram spullen in het geval je helemaal los wilt gaan. En zoals ik al zei: het gaat om de details, het blijft lastige materie.
Het is gelukt! Bedankt voor de hulp!

Ik weet ook waar mijn denkfout zat, ik dacht dat i met een 9-speed derailleur nooit meer dan 9 versnellingen zou kunnen schakelen, maar het gaat natuurlijk om totale breedte van de casette en die wijzigt niet bij 9-speed of 10-speed.

Nu nog op zoek naar iets voor de fijnafstemming van de derailleur, op de dura-ace bar end shifter zit hir natuurlijk niets voor op. iemand suggesties. Ik zal denk ik iets moeten monteren op een nok van mijn frame.

Iemand nog een 10-speed SLX derailleur kopen? :D
JanW schreef:
Nu nog op zoek naar iets voor de fijnafstemming van de derailleur, op de dura-ace bar end shifter zit hir natuurlijk niets voor op. iemand suggesties. Ik zal denk ik iets moeten monteren op een nok van mijn frame.
achterderailleur monteren met stelschroef
stelschroef in framenok schuiven
zwevende kabelsteller in buitenkabel opnemen
derailleur opboren en voorzien van draad voor kabelsteller
JanW schreef:Het is gelukt! Bedankt voor de hulp!

Ik weet ook waar mijn denkfout zat, ik dacht dat i met een 9-speed derailleur nooit meer dan 9 versnellingen zou kunnen schakelen, maar het gaat natuurlijk om totale breedte van de casette en die wijzigt niet bij 9-speed of 10-speed.

Nu nog op zoek naar iets voor de fijnafstemming van de derailleur, op de dura-ace bar end shifter zit hir natuurlijk niets voor op. iemand suggesties. Ik zal denk ik iets moeten monteren op een nok van mijn frame.

Iemand nog een 10-speed SLX derailleur kopen? :D
http://www.rose.nl/artikel/shimano-dura ... /aid:42447 of http://www.rose.nl/artikel/shimano-kabe ... aid:444110, bij andere winkels ook goedkoper en/of in andere versies te krijgen.

Of wat huisvlijt zoals m-gineering voorstelt, leuker en goedkoper.