Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel spikebanden nodig tss hier-Tallinn-Noordkaap? - Forum Wereldfietser

hoeveel spikebanden nodig tss hier-Tallinn-Noordkaap?

Hoera de Duitse vrienden hebben 50mm spikebandjes gemaakt! Ideaal voor mijn wintertocht naar Noordkaap
In januari ga ik de extrawheel bekijken in de winkel in Schoten, maar met een redelijke vooringenomenheid dat ik hem zal kopen. Waarschijnlijk ga ik 28'' kopen omdat mijn fiets ook zo. Dat is dan makkelijkst ivm reserve-onderdelen.
Hoeveel spikebanden heb ik nodig denken jullie? Ik denk drie maar als het kan met twee dan graag.
En hoe doe ik het precies? Ik stuur sowieso een pakket op naar Helsinki, waar ik passeer (in feite fiets ik tot Tallinn waar ik de boot. Ik denk nu dat ik kan vertrekken met één spikeband op de extrawheel, hard opgepompt, en twee gewone op de fiets. Misschien nog eentje mee als bagage (spijtig genoeg geen vouwband) misschien afhankelijk van de weersvoorspellingen? En dan eentje in het postpakket? Of twee?

Of is het idee van de sneeuwband op de extrawheel niet oke? Of moet ik variëren in mijn bandenkeuze, dat kan ook. Nokian heeft een 47mm, beter voor sneeuw waar schwalbe beter scoort op ijs. Maar ik heb iets van 50mm zal al wel meevallen op sneeuw, geef mij dan maar een ijsband.

Groetjes, Lars
Als je vanuit NL vertrekt zou ik starten op bv Conti wintercontact en pas voor de echte sneeuw de Schwalbe wintermarathon gebruiken of een vergelijkbare band. Afhankelijk van de periode waarin je in het 'echte' noorden rijdt, zou ik 'spikes' kiezen met een beter rijgedrag op sneeuw dan wel ijs. In januari/februari/maart rijd je in het noorden vrijwel alleen op vastgereden (en verse) sneeuw, pas vanaf maart krijg je meer last van ijs op de wegen als gevolg van (plaatselijke) dooi onder invloed van steeds sterker wordende zonnestralen en weer opvriezen tijdens de koude nachten.
Waarom koop je die 'spikes' overigens niet gewoon ter plaatse, bv. in Helsinki?
lamaes schreef:Hoera de Duitse vrienden hebben 50mm spikebandjes gemaakt! Ideaal voor mijn wintertocht naar Noordkaap
In januari ga ik de extrawheel bekijken in de winkel in Schoten, maar met een redelijke vooringenomenheid dat ik hem zal kopen. Waarschijnlijk ga ik 28'' kopen omdat mijn fiets ook zo. Dat is dan makkelijkst ivm reserve-onderdelen.
Hoeveel spikebanden heb ik nodig denken jullie? Ik denk drie maar als het kan met twee dan graag.
En hoe doe ik het precies? Ik stuur sowieso een pakket op naar Helsinki, waar ik passeer (in feite fiets ik tot Tallinn waar ik de boot. Ik denk nu dat ik kan vertrekken met één spikeband op de extrawheel, hard opgepompt, en twee gewone op de fiets. Misschien nog eentje mee als bagage (spijtig genoeg geen vouwband) misschien afhankelijk van de weersvoorspellingen? En dan eentje in het postpakket? Of twee?

Of is het idee van de sneeuwband op de extrawheel niet oke? Of moet ik variëren in mijn bandenkeuze, dat kan ook. Nokian heeft een 47mm, beter voor sneeuw waar schwalbe beter scoort op ijs. Maar ik heb iets van 50mm zal al wel meevallen op sneeuw, geef mij dan maar een ijsband.

Groetjes, Lars
Nu weet ik niet wat een extrawheel is, maar ik vermoed een enkelwielige aanhanger met een extra tassendrager ofzo? Een spikeband daarop lijkt me niet nodig. Als je iets hebt met een normala lengteprofiel zal dit de fiets volgen, of je moet parallel aan idioot schuine sneeuwhellingen fietsen. Een standaard offroadbandje kan dan voldoen, denk ik.
Dank voor het meedenken

Ik vertrek uit B, half februari, met schwalbe marathon duremes 50mm op de fiets. We hebben 10 maart gepind als vertrekdatum te Helsinki. Het idee is om een ijs/sneeuw-band op de extrawheel te monteren en goed op druk te zetten in de hoop dat ie dan lekker bolt. Waar nodig (naar alle waarschijnlijkheid vóór Tallinn) verwissel ik dan de buitenbanden van extrawheel en voorwiel.
Eentje neem ik alleszins mee, anders ga ik geen moment op mijn gemak zijn, wat als het landschap wit wordt.....? Nokians kopen in Helsinki dat zou idd geen probleem mogen zijn. Schwalbe dat weet ik niet.
In elk geval moet ik een reuze pakket opsturen want in Helsinki spreek ik af met een vriend, die komt aangevlogen uit India. Zijn winteruitrusting ligt hier bij mij, ongeveer een verhuisdoos vol :lol: Daar komen nog wat voeding en kaarten bij, een draadband zou ook wel lukken.

Maar twee spikebanden in totaal moet dus volstaan? Schuine parallelle hellingen zullen we proberen beperken tot enkele occasionele honderden meters naar en van een kampeerplekje.

Lars
Ik heb geen ervaring met een extrawheel. Wel met een tweewieler aanhangertje zonder spikes, dat ging redelijk maar als ik er nu weer mee zou gaan fietsen zou ik er toch spikes onder zetten. Geen gezeur en veiligheid voorop. Maar ja, voor mij zijn spijkerbanden heel normaal geworden, zou niet ver komen zonder ze. :wink:

Zou er alleen niet mee op kaal asfalt rijden, zonde van de mooie spikes.

Misschien kun je op de plaatselijke schaatsbaan even vragen of je een paar rondjes met je extrawheel (met en zonder spikes) mag fietsen ? Kijken hoe die reageert bij bochten en plots hard remmen?

In Zweden is het verplicht dat een auto met een aanhanger beide dezelfde banden moet hebben. Dus op alletwee de voertuigen spijkerbanden of op alletwee geen spijkerbanden. Heeft vast iets met wegligging, remmen, veiligheid etc te maken en nu kun je een fiets natuurlijk niet met een auto vergelijken dus heb je hier niets aan. :)

Maar ik zou dus zelf voor totaal drie spijkerbanden gaan. Onderweg onderuit glijden met alle eventuele narigheid lijkt mij niets.
Zou er of gelijk drie meenemen om te wisselen zodra het nodig is of anders twee meenemen en nummer drie onderweg ergens kopen.

Mooi idee trouwens, zo een extrawheel. Je brengt me wel op een idee!

Grtjes, Yopie