Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden test 3.0? - Forum Wereldfietser

Banden test 3.0?

Hier een banden test.

Dit is getest met een zelf gemaakt blok van 80 kilo en 2 banden er aan.

http://wimschermer.blogspot.nl/2012/11/ ... -2012.html

Toch leuk z'n testje. al geloof ik zelf niet altijd in al die testjes. Maar omdat ik zelf fan van de 50 622 supreme's ben, en de supreme's ook hoog eindigen geloof ik deze test :D

Ik neem aan dat de 26 inc versie niet veel anders reageerd dan de 28 inc.
De test is wel voor een banaan, maar kwa rolweerstand zal denk ik niet veel verschil uit maken vergeleken met een normale fiets.
Maar waarop testen ze? :?: :?:
Leon schreef:Maar waarop testen ze? :?: :?:
op 'iets' wat ze voor het gemak rolweerstand noemen.

Of je het omkeereffect zomaar mag verwaarlozen cq dat voor alle banden gelijk mag veronderstellen is mij niet duidelijk*), en bandvering lijkt ook maar een ondergeschikte rol te spelen

*) en wat doe je met banden die een aanbevolen draairichting hebben
AH er valt altijd wel iets op af te dwingen bij dit soort testjes. Maar daar zijn forums voor. Lullen over veel kansloze dingen toch ;)

Maar hier de test op jou slang.

http://www.youtube.com/watch?v=Po_vbIYYYYc
Pipopopo schreef:AH er valt altijd wel iets op af te dwingen bij dit soort testjes. Maar daar zijn forums voor. Lullen over veel kansloze dingen toch ;)
Pardon?
Als je een test presenteert mag je toch wel een poging doen om de argeloze - maar in dit geval in alle bescheidenheid niet heel erg domme - lezer enig idee te geven waar het om gaat.
Leon
Okej ben misschien wat lomp uit de hoek gekomen. Excuses.

Het is ook niet naar Marten gericht hoor. Maar meer naar vele testen die op internet staan die lachwekkend zijn.

Kon niet zo snel de volledige beschrijving vinden voor de test.

Vond dit blogje en dacht hey! Deze is wel intressant voor op het wereld forum :D

http://wimschermer.blogspot.nl/2012/11/ ... anden.html

Groetjes
Ze doen er in elk geval een stuk meer aan dan de gemiddelde 'ik ga gelijk 3km/h harder met deze band'. Die je nogal eens tegen komt...

Wel apart van de supreme want die wordt nogal eens versleten als stug en traag. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens.
Test komt niet in de buurt van de echte praktijk.
Het probleem met het test protocol is dat 'de weg' er een soort biljartlaken is.
Wim
Wim schreef:Het probleem met het test protocol is dat 'de weg' er een soort biljartlaken is.
Wim
Op zich geen probleem, dan gelden de resultaten voor een biljartlaken. Maar omdat de vloer glad is en de massa niet trilt wordt bandvering verwaardloosd. De beste resultaten geeft deze test met banden die een massief stalen wiel het beste benaderen, terwijl het niet moeilijk is je voor te stellen dat je op een normaal wegprofiel dan zo hard door elkaar trilt dat een luchtband toch veel beter blijkt. Na uitvinding van de luchtband was de hoge bi ook in een paar jaar weggevaagd!
quote="Wim"
> Het probleem met het test protocol is dat 'de weg' er een soort biljartlaken is.
Ik zie ook filmpjes waarbij ze het apparaat buiten zetten.
Banden rollen op glimmende vloeren idd anders dan op een echte weg, om maar te zwijgen van klinkers of meer gebruikelijke wegdekken alhier.

quote="m-gineering"
> omdat de vloer glad is en de massa niet trilt wordt bandvering
> verwaardloosd. De beste resultaten geeft deze test met banden
> die een massief stalen wiel het beste benaderen,
Ha, dat verklaart waarom de Marathon Plus goed uit deze test komt en ik hier over de kasseien nauwelijks boven de 15 km/u uitkom waar ik over het asfalt 25 fiets.
De Plus valt me op nat glad asfalt inderdaad best mee.

Leon
Een asfalt test is in de maak zo te zien :)

http://wimschermer.blogspot.nl/2012/12/ ... klaar.html
http://wimschermer.blogspot.nl/2012/12/ ... goten.html

Ze testen ook nog ergens de soepelheid over een vast obstakel.

Zo te lezen vershillen banden van het zelfde type met een ander bouwjaar nogal eens. Zei gaan van verbeterde versies uit. Ik waag daarbij te twijfelen aan kwaliteitsnormen van de fabrikant. Zo heb ik bv binnenbanden van Conti uit China en uit Taiwan waarbij die uit China continu lek gaan. Ik gebruik ze niet meer.
Ik heb op die site flink zitten zoeken en wat gevonden:
http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/Pendel

Naast de (heftige) opmerking van Marten heb ik er twee:

* Hij test de tijd die het duurt voordat de pendel helemaal stil staat. Dat betekent dat een groot deel van de testwaarde bepaald wordt door een klein stukje van de band, bij extreem lage snelheid en waarbij de band steeds van richting verandert. Dat lijkt me wel een best andere situatie dan een rollende fietsband. beter zou zijn om na één pendeling via de video-opname te bepalen welke hoekverdraaiing verloren is gegaan. Daaruit is ook vrij eenvoudig kwantitatief af te leiden hoeveel energie er verloren is gegaan: namelijk - iets vereenvoudigd uitgelegd - de weg die de top van de pendel na éénmaal op en neer heeft afgelegd maal de kracht waarmee de pendel tegen de grond moet worden tegenhouden in dat traject.
* Ze gebruiken een gewicht van 80 kilo, dus 40 kilo per band. Dit is wel representatief voor velomobielen, maar slechts de helft van wat veel (bepalende) achterwielen van fietsers op dit forum te verduren krijgen. De verkregen waarden en bijbehorende drukken zijn dus niet representatief voor fietsen van dit forum.
Leon
Ik had meer verwacht van de Marathon Racer. De Supreme is bij mij in de praktijk een zeer snelle band. Dan heb ik het over de maat 35-622 op 19mm velgen.
laagvlieger schreef:Ik had meer verwacht van de Marathon Racer. De Supreme is bij mij in de praktijk een zeer snelle band. Dan heb ik het over de maat 35-622 op 19mm velgen.
Zie de opmerking van schuinestreepMarten*.
Leon
* Na al die jaren nog steeds geen idee waar die / voor dient.
Leon schreef: * Na al die jaren nog steeds geen idee waar die / voor dient.
subdirectory :wink:
Michael W schreef:
Leon schreef: * Na al die jaren nog steeds geen idee waar die / voor dient.
subdirectory :wink:
Neenee, schuine streep naar voren (slash) is geen schuine streep naar achteren (backslash).

De backslash gebruik je bij bestanden/mappen/submappen etc zoals C:\WINDOWS

De forward slash geeft je een keuzemogelijkheid:
m/v
gehuwd/ongehuwd
m-gineering/Marten

Of je duidt er iets mee aan:
5/12 (pagina 5 van in totaal 12 pagina's)

dus eh, m-gineering is eigenlijk Marten? :idea: :D
Bij driewielers worden banden anders belast dan bij tweewielers. Omdat driewielers niet kantelen treden meer dwarskrachten op. Als de test van Wim Schermer al een soort werkelijkheid simuleert dan is het eerder de veelal radiale belasting van een wiel/band bij tweewielers dan waarvoor hij zijn test heeft bedacht, velomobielen. Kortom, ik denk dat wij er meer uit kunnen halen dan hijzelf :) Bedankt Wim!

Frank
zo rond de uitvinding van de fietsband is ook de kettingaandrijving voor fietsen uitgevonden. lijkt mij een relevantere invloed op verdwijnen van de hoge bi.

daarnaast is het best leuk dat er iemand een onderzoek heeft gedaan naar rolweerstand. steekt er een hoop tijd in. netjes. het is iig meer onderbouwt dan dat iemand roept dat ie wel 3 km harder fiets (toevallig windmee?) inderdaad denk ik dat we een hoop voordeel kunnen doen met een dergelijke test, nu nog voor 622mm.
yubaba schreef:zo rond de uitvinding van de fietsband is ook de kettingaandrijving voor fietsen uitgevonden. lijkt mij een relevantere invloed op verdwijnen van de hoge bi.
grote wielen rollen lichter dan kleine, en een hoge bi (van 10 kilo!) rolde lichter en was gewoon sneller dan een hard tyre safety. Na de luchtband was dat over


daarnaast is het best leuk dat er iemand een onderzoek heeft gedaan naar rolweerstand. steekt er een hoop tijd in. netjes. het is iig meer onderbouwt dan dat iemand roept dat ie wel 3 km harder fiets (toevallig windmee?) inderdaad denk ik dat we een hoop voordeel kunnen doen met een dergelijke test, nu nog voor 622mm.
leuk dat iemand er veel tijd insteekt, maar dat is nooit een excuus voor fundamentele tekortkomingen.