Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vsf tx400: tooltje excentrische trapas ? - Forum Wereldfietser

vsf tx400: tooltje excentrische trapas ?

Hi,

Na jaren lezen op dit forum heb ik uiteindelijk een vsf tx-400 met Rohloff gekocht. Na enkele weekjes (440 km) was het nodig om de ketting te spannen.

De verstelgaten (of hoe moet je die dingen noemen ?) in de excentrische trapas hebben langs de ene kant gewoon gaten en langs de andere kant schroefdraad. Welk tooltje (en waar te koop) past hier best op ?

Bedankt !

Wim
wimvsf schreef:Hi,

Na jaren lezen op dit forum heb ik uiteindelijk een vsf tx-400 met Rohloff gekocht. Na enkele weekjes (440 km) was het nodig om de ketting te spannen.

De verstelgaten (of hoe moet je die dingen noemen ?) in de excentrische trapas hebben langs de ene kant gewoon gaten en langs de andere kant schroefdraad. Welk tooltje (en waar te koop) past hier best op ?

Bedankt !

Wim
Afbeelding

Dikte van de kleine puntjes is in dit geval niet belangrijk, die gebruik je toch niet.


In geval van nood kun je ook een zo dik mogelijke inbussleutel in een gat steken en er met de crank tegen aan duwen, maar dat ligt aan de mate van nood en aan hoe mooi je de crank wil houden :wink:
m-gineering schreef: In geval van nood kun je ook een zo dik mogelijke inbussleutel in een gat steken en er met de crank tegen aan duwen, maar dat ligt aan de mate van nood en aan hoe mooi je de crank wil houden :wink:
:oops: En als dat nood geval om het week is een jaar lang dan gaat het ook redelijk goed als je een stukje poetsdoek tussen de inbus en je erg mooi crank zet :wink:
Shane schreef:
m-gineering schreef: In geval van nood kun je ook een zo dik mogelijke inbussleutel in een gat steken en er met de crank tegen aan duwen, maar dat ligt aan de mate van nood en aan hoe mooi je de crank wil houden :wink:
:oops: En als dat nood geval om het week is een jaar lang dan gaat het ook redelijk goed als je een stukje poetsdoek tussen de inbus en je erg mooi crank zet :wink:
Mensen met mechanisch talent kunnen zich nou eenmaal meer veroorloven als diegenen die daar totaal van gespeend zijn :D
Bedankt voor de tips !

1) Zo bijzonder mooi vind ik die cranck niet :oops:
2) Als lapmiddel had ik een heel lange 5 mm dikke spijker gebruikt die er juist in paste (een "kepernagel") .

Wim
Shane schreef:
m-gineering schreef: In geval van nood kun je ook een zo dik mogelijke inbussleutel in een gat steken en er met de crank tegen aan duwen, maar dat ligt aan de mate van nood en aan hoe mooi je de crank wil houden :wink:
:oops: En als dat nood geval om het week is een jaar lang dan gaat het ook redelijk goed als je een stukje poetsdoek tussen de inbus en je erg mooi crank zet :wink:
Misschien gaat 't ook wel door een stukje tuinslang om de inbus te schuiven welke je tegen de crank aan zet, ter bescherming.
Het deel van de inbus welke je in dat gat steekt past natuurlijk niet nog een tuinslang bij. :wink:
Hiero gaat het gewoon met het 12 in 1 setje. Eerst losdraaien met imbus en daarna de imbus in 1 van de gaten en de crank draaien.
Misschien niet heel netjes, maar hier in Zuid Amerika kijken we niet zo nauw. Het werkt prima.