Additionally, paste this code immediately after the opening tag: comfortabele, vlotte en duurzame banden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

comfortabele, vlotte en duurzame banden

Ik zou geen Racers of Kojaks kiezen.
Heb zelf 5 lekke banden gehad in 6 weken fietsvakantie (voornamelijk geasfalteerde wegen).

Daar gaan makkelijk steentjes inzitten, en die drukken relatief snel door de buitenband heen, en vervolgens de binnenband.

Met b.v. Marathon Extremes of Supremes is dat nauwelijks denkbaar. Deze zijn wel zwaarder maar fietsen verassend lekker op asfalt.
AB schreef:
Pedalero schreef:Ik heb al veel off road gereden met deze banden, maar droog. Dat gaat inderdaad prima met Supremes. In Noorwegen lijkt het me wat natter, maar ik weet niet zo goed hoe modderig de gravelwegen er daar dan bij liggen. Ben dus benieuwd naar wat specifieker ervaringen.
Blijft er in ieder geval minder modder aan de banden plakken die je remmen vol laten koeken :). Doorslippen kun je voorkomen door te lopen of minder hard op de pedalen te staan.

Maar je gelooft dus dat je met profiel (mondial, dureme, extreme) op je banden veel tijd op het asfalt verliest? Het is toch vakantie of zit je in een wedstrijd? :)
Nee, ik geloof dus dat ik geen zin heb om nieuwe banden te kopen als het ook prima wil met de 50-622 Supremes die ik al heb.
Te koop nieuwe conti travel contact 26x1.75. 15euro per stuk of 4 voor 40 euro.
Ik hoor verschillende verhalen over de conti's; in eerste instantie lijken het mij ideale banden omdat het middenvlak (hard opgepompt) snel zou moeten zijn op asfalt en het profiel aan de zijkanten (mits zachter opgepompt) offroad zijn werk kan doen.

Maar als je verhard schuin door de bocht gaat lijkt het me waardeloos en ik heb ook slechte verhalen gehoord over de levensduur...Conti zelf erkent de minder lange levensduur en ze zeiden (op de wandel/fietsbeurs) dat dit een bewuste keuze is omdat ze relatief meer rubber gebruiken waardoor de band comfortabeler zou zijn...

Al met al lijkt het me zeker een kandidaat voor topicopener!
Pedalero schreef:
AB schreef:
Pedalero schreef:Ik heb al veel off road gereden met deze banden, maar droog. Dat gaat inderdaad prima met Supremes. In Noorwegen lijkt het me wat natter, maar ik weet niet zo goed hoe modderig de gravelwegen er daar dan bij liggen. Ben dus benieuwd naar wat specifieker ervaringen.
Blijft er in ieder geval minder modder aan de banden plakken die je remmen vol laten koeken :). Doorslippen kun je voorkomen door te lopen of minder hard op de pedalen te staan.

Maar je gelooft dus dat je met profiel (mondial, dureme, extreme) op je banden veel tijd op het asfalt verliest? Het is toch vakantie of zit je in een wedstrijd? :)
Nee, ik geloof dus dat ik geen zin heb om nieuwe banden te kopen als het ook prima wil met de 50-622 Supremes die ik al heb.

In NL kan je natuurlijk ook prima je profielloze banden testen, vooral met het druiligere weer van vandaag. Is er niet ergens een heuvelachtige atb route in de buurt, of een bmx crossbaantje, een motorcrossbaan, of een tot recreatiebult omgetoverde afvalberg? Op (nat) gras zul je wegslippen, in diepe modder kun je zowieso niet fietsen, maar op een natte gravelroad zou je denk ik nog prima kunnen fietsen. Alleen bij steile stukjes kans op doorslippen en een beetje rustig aan in de bochten van een afdaling. Persoonlijk vind ik de Extreme mooie soepele bandjes, echter niet al te slijtvast voor echt hele lange ofroad ritten (langer dan 2500km). Mijn achterband plofte na zo'n 5000km nadat al lange tijd het canvas onder het rubber zichtbaar was. De Mondial of de XR zullen langer meegaan, maar die zijn ongetwijfeld weer wat stugger op asfalt. Als je percentage offroad heel klein is op de totale rit zal het met de supremes wel meevallen op de redelijk onbegaanbare stukken. Desnoods lopen of gewoon met beleid fietsen (afdalingen).
Dit is een moeilijke combinatie van eisen. Snelheid en comfort kunnen nog goed samengaan, maar degelijkheid en lekbestendigheid staan hier meestal wel mee op gespannen voet. En dan komt er voor Noorwegen nog het punt bij van grip op onverharde wegen.
Snel en comfortabel is goed te combineren door een brede soepele band te kiezen. Het extra voordeel daarvan is nog eens dat je ook betere grip hebt. Ik zou dus beginnen te kijken naar de ruimte voor een brede band. De 50mm Schwalbe Big Apple is in werkelijkheid ongeveer 45 mm, en moet op de meeste mtb velgen passen zolang je hem niet snoeihard oppompt. Zijn je velgen echt te smal dan is het misschien tijd voor een bredere degelijker velg voor je achterwiel.
Die Big Apple is een ideale tourband, met als enige beperking dat hij niet veel profiel heeft. De 2012 versie heeft wel wat meer profiel, maar erg veel is het nog steeds niet als het modderig wordt. Om die reden had ik zelf in 2010 voor mijn Noorwegen tocht 50 mm Marathon Extremes gemonteerd (in werkelijkheid 47 mm op Exal SP19/Sputnik velgen). Die waren lekker licht wat hielp bij het vele klimmen, en gaven heel veel grip in modderige afdalingen. Dat was ook waar ik ze voor gekozen had. Op asfalt waren ze heel wat vlotter dan van die notoire drijfankers als de Marathon XR, maar ik moest toch merkbaar snelheid inleveren ten opzichte van medefietsers met snelle Big Apples. Big Apple, Extreme en Supreme zijn allemaal lekbestendig genoeg. Je grootste risico is een zijwand die kapot gaat door een scherpe steen of zo. Daarom zou ik zeker een reserveband meenemen. De Extreme wordt overigens niet meer gemaakt, maar is met wat speuren vast nog wel te krijgen. Ik vond het een fijne band als off road belangrijk is.
In de categorie smaller en sneller zijn er twee goede keuzes denk ik: de Marathon Racer en de Panaracer Pasela TG. De Racer lijkt veel op de Kojak, maar heeft wat profiel (en meer in 2012), en is nu leverbaar in 26x1.75. In die zelfde maat (maar in werkelijkheid vermoedelijk wat breder) is er ook mijn eigen lievelingsband voor niet al te woeste tochten: de 26x1.75 Pasela TG (42 echte mm). Die is echt snel en soepel, en heeft door een mild profiel goed grip voor licht off road werk, ook op een vochtige ondergrond. Ik rij er veel mee in de bossen van Drenthe. Zijn zwakste punt zijn de wat kwetsbare zijwanden, maar die lichte constructie is natuurlijk gelijk de bron van al die snelheid en dat comfort.
Kortom, de ideale band is de band die past bij de omstandigheden en bij je eigen voorkeuren. Door voor een soepele brede band te gaan maak je het in elk geval makkelijker, en door een reserveband mee te nemen is het niet meer zo'n probleem dat je band wat kwetsbaar is. Lekke banden vind ik sowieso een zwaar overdreven probleem. Ook met lichte snelle bandjes heb ik ze nauwelijks. Ik vervang liever een keer per vakantie een binnenband dan dat ik de hele vakantie op stugge tractorbanden rij. Maar dat is inderdaad erg persoonlijk. En fietsenwinkels waar je onderdelen voor vakantiefietsen kunt kopen zul je weinig tegenkomen. Magura remblokken voor velgremmen waren nergens te krijgen, en zo kan ik doorgaan. Gelukkig had ik zelf niets nodig.
Wim
hoi iedereen,

bedankt voor alle reacties en adviezen :)

het blijkt inderdaad wel een aardig lastige keuze; mijn huidige velgen zijn ook niet zo breed (binnenkant 17,8 mm) en ik vraag mij af of 50 mm banden dan wel goed samengaan. Ook moet ik dan andere spatborden monteren dus daarom blijft het aantrekkelijk om voor de Supremes van 42 mm te gaan.

Die wegen niet zo veel en ik kan dan makkelijk een reserve exemplaar meenemen. Wat ik mij kan herinneren is dat ze ook comfotabel en redelijk vlot zijn.

Het enige wat mij nog weerhoudt is mijn slechte ervaring in 2007: na 2900 km zagen de banden er zo uit:

http://img42.imageshack.us/img42/4408/p1010717ns.jpg
http://img849.imageshack.us/img849/7206/p1010724y.jpg

Verder ben ik het met Wim eens dat mensen vaak wel erg zware banden kiezen en gezien mijn positieve ervaringen met de Kojaks (3000 km lekvrij inclusief af en toe onverhard en rijden met bepakking) heb ik eigenlijk niet zo veel zin meer in de meest zware "toer" banden.

Ik zal in NL / DL / DK hoofdzakelijk verhard rijden, in Zuid Zweden af en toe een gravelweg, maar vanaf midden Zweden zal het weer grotendeels verhard zijn. Mocht ik nog door Noorwegen komen dan zal dit hoofdzakelijk verhard zijn. Verder verkies ik vaak wel bijv. een leuk schelpenpaadje boven een drukke asfaltweg.

Het enige wat ik mij nu nog afvraag is of de huidige Supremes nog anders zijn dan de Supremes uit 2007 en of ze tegenwoordig wat minder snel slijten? Want op de foto's zie je dat op de minder diepe plekken in het profiel de binnenzijde van de band al zichtbaar is...
Mensen kiezen vaak erg ‘zware/trage’ banden (zoals de marathon XR/Mondial die onder je Santos zitten :D) omdat ze, denk ik, voor lekbestendigheid, levensduur en in mindere mate profiel/grip kiezen. Daarbij maakt het totaalgewicht van de fiets+bagage+berijder ook nog een verschil denk ik. Als je overigens een set extra banden moet meenemen omdat je twijfelt over de levensduur ben je uiteindelijk nog niet lichter uit.

Volgens mij zijn de nieuwe supreme vouwbanden (triple compound) een heel ander soort banden dan de oudere; had je voorheen een vouwversie of een gewone draadband? En hoeveel kms wil je met de banden gaan maken?
@Matthie9000: zelfs 3 Supremes wegen minder dan bijv. twee Marathons :)

Ik heb na lang twijfelen toch 2 Supremes besteld in 42-559. Ik zie toch te veel op tegen zware profielbanden sinds ik aan het comfort, geruisloosheid en snelheid van mijn Kojaks 35-559 gewend ben geraakt.

Het plan is om de Kojaks er gewoon onder te laten zitten, die hebben nu 3000 km gehad en bij vertrek zal het rond de 3500 a 4000 km zijn dus als het meezit zitten er nog wel wat km's in. Het paartje Supremes gaat dan op reserve mee want dit zijn toch vouwbanden. Deze 4 banden zijn samen nog steeds lichter dan een setje zware profielbanden :)
Mijn persoonlijke ervaring;
recent fietste ik van NL naar Santiagio, over deels zeer slecht asfalt en tientallen kilometers over onverhard/gravel/gaten/keien/bospaden, en eindeloze fietsstroken bezaaid met steentjes en glas.
Ik deed dat met Continental Sportcontact in de maat 37-622.
Een profielloze band. Tot mijn grote verbazing slechts 1 keer een klein lek gehad. Deze banden rijden snel, maken nauwelijks geluid, en zijn comfortabel/soepel, en kosten bijna niets. (20 euro per band) Voeg daarbij een laag gewicht van rond 500 gram.
Onderweg kwam ik iemand tegen met vrachtwagen-dikke Schwalbe extremes met 'double defence'; 2x lek op 1 dag...

Het zou ook mijn eerste keus niet zijn voor een vakantiefietsband, maar ze zaten erop en ik heb het erop gewaagd met bovenstaand 'test'resultaat.
hoi iedereen,

bedankt voor de reacties, inmiddels hebben de banden (Schwalbe Supremes) er ruim 2000 km op zitten en nog 0 lekken tot nu toe. Wel heb ik zoveel mogelijk de gravelwegen vermeden.

Misschien nu wat meer gravelwegen, eens kijken hoe lang ze het uithouden. Hopelijk meer dan de 2900 km van de vorige exemplaren uit 2007 :)
Ik fiets al jaren met big apples van schwalbe en die bevallen prima; op mijn santos heb ik 26x2.00. Ze zijn lekker stil, heb er ook onverhard mee gereden wat prima gaat, ze zijn confortabel, kunnen ook flink hard worden opgepompt als je op glad asfalt rijdt en zijn niet veel lek gereden. Ik gebruik ze ook voor de fietsvakanties en rijd dan met flinke bepakking voor en achter.
Mede op adviezen in het forum heb ik gekozen voor de Schwalbe Marathon Supreme vouwband in de maat 26 x 1.60 als vervanging van mijn Marathon Plus banden. Heb er nu 3000 km op gereden waarvan net 2200 met bepakking naar Barcelona. Wat een fijne band. 0 x lek en de persnaden zitten er nog op. Van de 2200 km was veel weg zeer slecht, heel veel gravel (Voie Verte), kiezel (langs Saone), mengeling van zand, steen, rots etc. (Spanje), en meer onverhard. Ook niet fijn was vele kilometers net vernieuwd asfalt waarbij in Frankrijk na bitumen een laag zwart/blauw zeer kleine steentjes op de weg als slijtlaag wordt gestrooid. Banden zaten vol met bitumen en vastgeplakte steentjes.
Maar alles reed fantastisch. Bij afdalingen een lekker zoemend geluid, comfortabel en heel goed in de bochten, ook bij nat weer (11 dagen regen). Voorlopig is dit mijn band voor dergelijke tochten en bij niet extreem winterweer.

Ik houd de banden wel op spanning: achter 4,5 bar en voor 4 bar.

Groet,

Arno
Vandaag op mijn 'nieuwe' fiets voor het eerst Grand Bois (Cypres) banden geprobeerd. Ik was gewend aan 35mm Pasela's zonder lekbescherming: fijne band, rij ook 'nooit' lek daarmee (een set versleten, de andere is nu halfweg).

Maar was gewoon nieuwsgierig naar de GB's.
Eerste indruk is zeer positief (hoewel je natuurlijk heel blij bent als je voor het eerst op pad gaat op een nieuwe fiets, dus echt objectief is dit niet..): ze rollen duidelijk lichter dan de Pasela's, ik had gedacht dat dit verschil kleiner zou zijn.

Verder worden kleine oneffenheden heel mooi glad gestreken, maar daar vind ik de Pasela's ook erg goed in.

Grip kan ik niet zoveel over zeggen, heb de grens niet opgezocht ;)

Ik fietste trouwens wel zonder bagage. De fiets waar ik ze op heb zetten is ook niet geschikt om veel bagage mee te vervoeren. Het zal me benieuwen hoe het rijdt met een kilo of acht achterop.

Sjors
Hi
Ik houd de banden wel op spanning: achter 4,5 bar en voor 4 bar.
=> Zou je dan niet eventueel voor de 26 x 2.0 kunnen gaan want:
1) die kan je ook tot 5 bar oppompen
2) bredere band : meer comfort
3) bij gelijke spanning zou de rolweerstand tussen de 26x2.0 en 26x1.6 bijna gelijk moeten zijn

Ik zou denken dat het voordeel van de 26x1.6 is dat je deze tot 6 Bar kan oppompen => dan sneller ?

mvg

Wim