door
Glika » zo 09 dec, 2012 20:54
Via deze link
http://www.google.nl/search?q=karakoram ... =firefox-a is veel informatie te vinden. Er worden zelfs groepsreizen georganiseerd voor deze route. Dat zegt natuurlijk ook iets over de veiligheid. Als het echt onveilig is zal geen enkel reisbureau een dergelijk iets organiseren.
Ik ben zowel in Peshawar, Islamabad en Karachi geweest (niet met de fiets). Overal heb ik mij overdag redelijk veilig gevoeld. In Peshawar heerste duidelijk een andere sfeer (anti-Amerikaans) dan in de andere genoemde steden. En aan mijn neus kon men niet zien dat ik een Hollander was.
Het is maar net in welke wijk je komt, wat je uitstraalt en hoe je je opstelt. Echter geeft dat geen garantie natuurlijk. In Islamabad was ik wel blij dat ik bij het vliegveld werd opgepikt en naar mijn hotel werd gebracht. Al was het maar om door de massa van taxichauffeurs en 'porters' te komen die een getraind oog hebben voor naïeve buitenlanders.
In Peshawar kon ik gelukkig terugvallen op een lokale collega. In Karachi deed ik alles per taxi.
Buiten de steden is er een andere wereld die vooral nieuwsgierig is. En vriendelijk, en behulpzaam en bovenal arm. Het oostelijk deel van Pakistan lijkt mij veiliger dan het noord-westelijk deel (grens Afghanistan). In het noord-westelijk deel reden wij soms met ingehuurde guards. Dat was in andere gebieden niet nodig.
Ik vermoed dat zodra je een aardig eind weg bent van Islamabad er een vriendelijke wereld voor je open gaat. En het is er prachtig. Maar wees wel altijd alert, al was het maar op het verkeer.
Succes,
Arno