Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Barcelona-Burgos met openbaar vervoer - Forum Wereldfietser

Barcelona-Burgos met openbaar vervoer

Hi,

Kan voor weinig naar Barcelona vliegen met Ryanair, maar wil naar Burgos om de route van El Cid te gaan volgen. Hoe kom ik daar het beste met m'n eigen fiets? Met de trein via Madrid? Heeft iemand ervaring of tips? Ben al op internet aan het zoeken geweest maar loop vast op het niet mee kunnen nemen van je fiets in de trein van Barcelona naar Madrid.

Groetjes,

Marianne
Afgelopen zomer ben ik met de trein (en fiets) van Ourense (Galicie) naar Burgos gereist.
In regionale treinen kun je zonder problemen (gratis!) je fiets meenemen. Het is niet ongebruikelijk (misschien zelfs verplicht, maar dat is me niet geheel duidelijk geworden) om je fiets via de achterste deur van het treinstel binnen te zetten.
Treinen zijn niet duur!
Bert Sitters heeft een boekje uitgegeven over fietsen en treinen in Spanje. Als je dat meer zekerheid en/of zelfvertrouwen geeft moet je dat even kopen of lenen.
Anders gewoon naar het station gaan en de eerste de beste regionale trein nemen.
Er zijn ook nationale treinen waar je fiets (onder voorwaarden) meekan, maar dan loop je het risico dat je om 3:42 's nachts in Burgos aankomt of dat je je fiets onder de onderste bank van een couchette moet schuiven. Lijkt mij minder handig.

LP

Hallo Marianne,

Ik ben van plan om in oktober de route van El Cid te gaan doen.
Met het vliegtuig naar Barcelona zal niet zo'n probleem zijn, alleen het stuk Barcelona - Burgos is wat lastig.
Er rijden genoeg treinen tussen beide plaatsen, maar ik weet niet zo of je de fiets zonder meer mee kunt nemen.
Hoe heb jij dat toen gedaan??

Tussen haakjes, hoe is Rijanair met je fiets omgesrongen tijdens het transport?

groetjes
Kunno

Je fiets kan mee in de Regional en in de Regional Express.
Je betaald niet extra voor je fiets.
Zoek van te voren je reisschema uit, op de meeste trajecten rijden maar een paar treinen per dag.

Via de website (doorklikken naar Regionales) van de Renfe kan je de reis uitstippelen (mits je enig Spaans spreekt)

LP

Hallo Kunno

Ook wij gaan in oktober de route El Camino Del Cid fietsen!!!
We vertrekken 11 oktober met Ryanair van Brussel-Charlois naar Valladolid voor bijna niks en gaan met de regionale trein voor 7.20 euro naar Burgos. Dit kun je precies met de website van www.renfe.com uitzoeken en ook hoe laat deze treinen gaan. Na de tocht gaan we met Easyjet van Barcelona naar Dortmund. Ryanair vliegt ook vanaf Barcelona naar Eindhoven en Niederrhein bij Nijmegen, maar hiermee bedoelen ze Girona wat toch weer een eind van Barcelona afligt. Bij komend voordeel is dat we in het zuiden des lands wonen dus deze vliegvelden zijn voor ons nog makkelijk ook.
Met Ryanair hebben we altijd goede ervaring mee gehad in tegenstelling tot andere "goede" luchtvaartmaatschappijen. Maar volgens mij moet je daar geluk mee hebben. Ze zijn in iedergeval soepel met de regels.
Groetjes en mischien zien we elkaar op de route
Mia

Rechtstreeks van Barcelona naar Burgos kan alleen met de nachttrein "Estrella Calicia". Je moet de wielen, trappers, zalen en stuur van je fiets afhalen en je fiets verpakken en dan onder het onderste bed in de couchette (litera) stoppen. Je moet wel vooraf een beneden couchette reserveren. Die trein vertrekt om 19.00 uur vanaf Barcelona-Sants en komt om 02.36 in Burgos aan. Daar sta je dan midden in de nacht met een fiets die ook nog in elkaar gezet moet worden. Wellicht staat bij het station een taxi die je met ingepakte fiets naar een hotel wilt brengen. Het station is aan de andere kant van de rivier even van het centrum af. Wellicht kan de toeristische dienst van Burgos wat voor je regelen.

Met regionale trein ben je anderhalve dag onderweg.

Vertrek Barcelona-Sants om 08.47 naar Zaragoza.
Aankomst Zaragoza-Delicias 14.11.
Vertrek Zaragoza-Delicias 14.33 naar Logrono.
Aankomst Logrono 16.37.
Overnachting in Logrono.
Vertrek Logrono 07.32.
Aankomst Burgos 09.42.

Girona ligt vrij ver van Barcelona, maar:
Er is een erg goed "light rail" trein systeem rond Barcelona waar je fiets gemakkelijk mee kan (Rodalies Barcelona).
Daarmee kom je tot Macanet (op circa 20 km van het vliegveld van Girona). Maar ook naar het vliegveld van Barcelona zelf, en richting Sitges en verder tot St. v.de Claders.
Naar het noord-westen kan je naar Vic waar je de route onbegrensd fietsen naar Andalusi? kunt oppikken.
Kortom: een mooi treinnetwerk geschikt om de fiets mee te nemen!
Veel plezier, Wouter Bazen

Vraagje aan Bert,

Ik heb deze zomer ook de camino El Cid gefietst (+week Siera Demanda, erg aan te raden!). Heb de trein van Benincarlo-Sagunt, sagunt-Zaragoza, Zaragoza-Logrono genomen.Allen volgens de renfe-site regionale treinen. Maar op het tweede traject (TRD regional) mocht geen fiets mee. Was ook absoluut geen plaats voor. Na zielig kijken mocht ik toch mee, als ik maar bij m'n fiets bleef om hem bij de stations naar links of rechts te verplaatsen al naar gelang de kant van het perron, zodat hij niet in de weg stond voor in/uitstappende passagiers.
Bert, hoe weet je nu of je je fiets wel of niet mag meenemen. In Benincarlo, waar ik alle kaartjes heb gekocht heb ik gezegd dat er een fiets mee moest.

Groeten,
Fred

Helaas komen er steeds meer TRD-treinen op ongeelektrificeerde lijnen. Soms gebeurd dat ook tussentijds. Dus niet jaarlijks bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling. TRD-treinen zijn weliswaar regionale treinen, maar in deze treinen mogen geen fietsen mee wegens gebrek aan ruimte.
In de dienstregeling en ook op de site van de RENFE staan TRD-treinen wel als dusdanig vermeld.
De Spaanse spoorwegen bestaan uit regio's. De ene regio is vaak niet op de hoogte van de andere regio. Hoort ook een beetje bij het land. Uiteindelijk is bij jou het toch goed gekomen.