Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar moet de tent? - Forum Wereldfietser

Waar moet de tent?

Dag allemaal,

Ik ben hier nog volledig nieuw en heb dus ook een vraagje. Ik vertrek zondag naar frankrijk voor een 3tal weken fietsplezier met de tandem. Nu is mijn vraag wat met de tent, steek ik die in de zak met slaapmateriaal of juist niet. Als alles droog blijft zie ik geen probleem, maar wat als de tent nat is?
Graag dus advies van de vertrouwde fietsreiziger.

Mvg Zzzetje
Het hoeft niet te regenen om een vochtige tent te hebben, dus ik zou deze niet bij de slaapspullen doen.
Wij hebben de tent eigenlijk altijd achterop tussen de twee achtertassen in, ligt 'ie prima!

Met een paar spanbandjes blijft 'ie goed op z'n plek en zo blijft de rest lekker droog.

Heel veel succes en plezier!
Zzzetje schreef:Dag allemaal,

Ik ben hier nog volledig nieuw en heb dus ook een vraagje. Ik vertrek zondag naar frankrijk voor een 3tal weken fietsplezier met de tandem. Nu is mijn vraag wat met de tent, steek ik die in de zak met slaapmateriaal of juist niet. Als alles droog blijft zie ik geen probleem, maar wat als de tent nat is?

Mvg Zzzetje
Tent is altijd nat van condens tenzij je de hele ochtend op de camping wil luieren. Dus gaat die niet in de droge tas maar bovenin de keukentas waar alles wel vochtig mag worden. Of als het een grote tent is in zijn eigen zak boven op de drager
In de praktijk is een tent vrijwel elke ochtend nat (condens), ik zou hem daarom gewoon op de bagagedrager vervoeren en in ieder geval nóóit in een waterdichtte tas (het water kan er niet in, maar ook niet uit!).

Veel fietsplezier!
Met de moderne materialen van tegenwoordig maakt het niet uit of je hem nat in- en weer uitpakt, het scheelt natuurlijk wel weer wat aan gewicht of hij droog is of niet. ('s avonds is hij zo weer droog (tenzij het regent)) In het zuiden van Europa is de lucht droger dus zal hij 's ochtends droog zijn of nauwelijks nat. Afhankelijk van de lengte van je stokken kun je kiezen, in een aparte zak of in één van je achtertassen. Bij mij zit de tent in de achtertas en de stokken apart met de slaapzak en een trui in een kanozak bovenop.
Je zou als tentzak een oudere kleine rugzak kunnen nemen, en die met spanbanden als onderste lading op de baggagedrager kunnen binden. De rugzak kan je als de tent staat gebruiken als je nog even de stad in wilt oid.
Dan daarboven op de baggagedrager ruimte voor was om te drogen of met een netje verschillende spullen die je bij de hand wilt hebben. En natuurlijk een stokbrood als je in Frankrijk gaat fietsen.

Wel dan binnen 2 km een stopplek voor de lunch anders is het oud brood :-)

Veel plezier!
Nooit in een fietstas, want ik heb geen zin in een vieze natte tent bij schone droge spullen, Een tent hoeft ook niet in een tas.
Wim
Wim schreef:Nooit in een fietstas, want ik heb geen zin in een vieze natte tent bij schone droge spullen, Een tent hoeft ook niet in een tas.
Wim
Als de tent zo groot is dat hij samen met wat andere spullen die vochtig mogen worden een hele tas vult is er natuurlijk niets aan de hand. Als je de tent in een fietstas doet hoeft de tentzak overigens niet mee. De stokken hoeven ook niet per sé bij de tent in de tas, maar je moet ze niet vergeten mee te nemen.
Een tent in een waterdichte tas is niet erg als je hem binnen een paar dagen weer opzet zodat hij droogt; je moet hem er geen weer in laten zitten vanwege schimmel. (
"het weer", "vuur" etc. is allemaal schimmel)
Leon
Wij doen de haringen, binnen- en buitentent in 1 (niet waterdichte) achtertas.
samen met sandalen enzo die inderdaad vochtig mogen worden.
wel binnen- en buitentent ieder in zin eigen vuilniszak, meestal in de binnentent namelijk WEL droog en dat houden we graag zo.
de stokken deden we achterop de drager, maar omdat we nu van die leuke kleine slaapmatjes hebben (exped's) passen de stokken bij mijn matje/stoel in in een van de vakken van mijn achtertas.
we proberen alles ingepakt te hebben, zo min mogelijk 'los' mee te nemen.
Dus mijn innerlijk stemmetje had dus toch gelijk, nu moet ik alles terug gaan herorganiseren betreft bepakking. Begin nu toch terug wat te stressen.
Bedankt alvast voor de goede raad.
Zzzetje schreef:Dus mijn innerlijk stemmetje had dus toch gelijk, nu moet ik alles terug gaan herorganiseren betreft bepakking. Begin nu toch terug wat te stressen.
Relax! Hoe je alles ook inpakt, de eerste dag zit toch lang niet alles op de juite plaats. Stop nu gewoon alles in de tassen en als het er in past heb je niet te veel bij je. Onderweg zie je wel weer verder.
Veel fietsplezier,
Leon
Precies, als het maar aan je fiets hangt. Onderweg kom je er vanzelf achter wat jij handig vindt. Enjoy.
pas na een paar dagen ofzo zit alles op zijn plekje voor de huidige vakantie.
tenminste, dat is onze ervaring, we zijn blijkbaar niet zo georganiseerd als sommige mensen die per spreadsheet werken.
niet dat ik daartegen ben, zou best een een extra impuls kunnen zijn om minder mee te nemen.

wat Pedalero en Leon zeggen: ontspan, het is (bijna!) vakantie.
alvast veel plezier gewenst.
Tent op de Bagagedrager, kleding + eten/inkopen linker tas, slaap en kookspullen rechter tas; (fiets)reparatiezooi in een klein zadeltasje; klaar; niet te moeilijk! ;-)

Er staan al diverse paklijsten online waaronder de mijne (vrij gedetailleerd :D), dus loop rustig zoiets na.
Zzzetje schreef:Dag allemaal,

Mvg Zzzetje
Mocht je zoals wij een aanhanger hebben: wij doen de tent in twee zakken (binnen- en buitentent apart) bovenop de tas van de aanhanger. Helmnet (bron: motorzaak) er overheen en alles blijft netjes liggen.

UPDATE - plaatje toegevoegd

Afbeelding
Tent (excl stok en haringen) gaan in waterdichte compressiezak (die 's nachts dient als kussen) tent is zo een pakketje van 25x6x20 cm, dat samen met slaapzak en matje in één achtertas past. Of de tent nat is of niet scheelt hoogstens qua gewicht. Als het bij het middageten terug mooi weer is, dan wordt ze even gedroogd, blijft het nat, dat is dan pech :-).
Mijn voorkeur gaat uit naar alles in de tassen en het gewicht rondom verdeeld, ik ben geen aanhanger van het "alles achterop gaat ook"-principe. (zeker niet op de tandem).
In Zwitserland net een paar dagen rondgetrokken met 2 voortassen als achtertassen.
1 tasje was gevuld met keukengerei, toiletspullen, onderdak (tarp+bivakzak) en regenkleding, etc. Daarvan mag alles dus nat worden.
In het andere tasje zaten slaapmatje & slaapzak, setje droge kledij, shirtje lange mouw, etc. Hiervan moet veruit het merendeel dus droog blijven.
@Robertjan
Bikkel: tarp en bivakzak. Ik daag je uit mijn partner in zo'n situatie mee te krijgen. Zo'n wereldrecord miniem pakken is toch voor weinigen weggelegd lijkt me. I heb al mijn vraagtekens bij de paklijst van Jim en Wim (o.m. geen stoeltje). naar aanleiding van een eerdere discussie: wij kampeerden ruim vier weken in Noord Frankrijk en zijn bijna geen camping tegengekomen met een goede rustboom als rugleuning.

Maar de discussie volgend/aanvullend: de tent acherop/bovenop, inclusief regenkleding, slippers en aankopen onderweg (eten, bier, wijn, pinda's) in een Ortliebzak. Als de tent niet tegen nat worden kan had-ie maar geen tent moeten worden. s' Avonds mag hij toch naar buiten.
wou een fotootje tonen van hoe het geworden was, maar ik blijf dus een leek hierin. Het was geworden; op de rackpack gegespt waar ik ook een kleine rugzak had aan vastgemaakt. Zalige vakantie trouwens, schitterend weer gehad tot zelfs code oranje.
Bij mij steevast achterop, buiten de tassen..
Bij voorkeur niet in meegeleverde foudraaltje(s) omdat die doorgaans niet heel sterk blijken..

Eerste item waar ik mee aan de slag ga wanneer ik slaapplek heb gevonden / bereikt, dus die wil ik vlot kunnen pakken.. 8)