Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop gebruikte fiets - Forum Wereldfietser

Aankoop gebruikte fiets

Goedenavond mensen. Ik ben op zoek naar een gebruikte fiets. Waarop moet ik letten bij de aanschaf hiervan? Ik ga de fiets dagelijks gebruiken voor korte afstanden. 5 km gemiddeld per dag. Ik wil toch wel een met versnellingen maar toch lage onderhoud.
Welk model/type raden jullie aan?
totravel7 schreef:Goedenavond mensen. Ik ben op zoek naar een gebruikte fiets. Waarop moet ik letten bij de aanschaf hiervan? Ik ga de fiets dagelijks gebruiken voor korte afstanden. 5 km gemiddeld per dag. Ik wil toch wel een met versnellingen maar toch lage onderhoud.
Welk model/type raden jullie aan?
Wat heeft dit met wereldfietsen/vakantiefietsen te maken? Worden het hele korte dagtochten :P ?

5 km per dag: een simpele stadsfiets met een 3-speed naafversnelling die je voor een paar tientjes van MP haalt, voldoet in mijn optiek al.
Vragen staat vrij hoor. Hoe eenvoudiger de fiets is hoe prettiger in het onderhoud. Dus geen vering, geen geintegreerde verlichting in spatborden etc. Ook voor kortere ritjes is een betere fiets wel fijn overiens. Ik heb vorig jaar voor 50 euro een vrijwel ongebruikte Koga stadsfiets uit 1988 gekocht. Er moesten nieuwe banden en trappers op, maar dat was het wel. Er kunnen helaas slechts vrij smalle bandjes op, maar de fiets rijdt heerlijk (en ziet er veel mooier uit dan die lompe alu fietsen van tegenwoordig).
Wim
totravel7 schreef:5 km gemiddeld per dag. Ik wil toch wel een met versnellingen maar toch lage onderhoud.
Naafversnelling, naafdynamo, trommelremmen en een koplamp die automatisch aangaat bij schemer. Dan heb je minimaal onderhoud en geen kapotte schakelaar.
Leon
5 km gemiddeld per dag
Serieus, geen type foutje.. :?:

Afbeelding


Onderhoud is in elk geval minimaal.. :idea:
grundig schreef:
5 km gemiddeld per dag


Onderhoud is in elk geval minimaal.. :idea:
Zou ik nog eerder voor een fixed gear gaan: die heeft ook de gevraagde meerdere versnellingen *)


*) zitten, staan & lopen
Wim schreef:en ziet er veel mooier uit dan die lompe alu fietsen van tegenwoordig
Niet waar. Lompe alu fietsen zijn veel mooier...

en dat is net zo onwaar (want een mening) als dat stalen fietsen mooier zijn dan alu fietsen...
Leon schreef:
totravel7 schreef:5 km gemiddeld per dag. Ik wil toch wel een met versnellingen maar toch lage onderhoud.
Naafversnelling, naafdynamo, trommelremmen en een koplamp die automatisch aangaat bij schemer. Dan heb je minimaal onderhoud en geen kapotte schakelaar.
Leon
Doe mij maar Rollerbrakes :P
Bedankt voor de reacties. Welke merk/model is niet te krijgen?
totravel7 schreef:Bedankt voor de reacties. Welke merk/model is niet te krijgen?
Zou je niet willen weten welk merk en model wél te krijgen is...?
Ik bedoel niet stuk te krijgen.
totravel7 schreef:Ik bedoel niet stuk te krijgen.
Ah, nu snap ik het. Maar je zult wat specifieker moeten worden denk ik, want alles is stuk te krijgen.
Een simpele fiets. Dus geen voorvering, een klassiek stalen frame, trommelremmen/rollerbrakes, of nog liever een terugtrap rem. Geen geintegreerde verlichting die een fortuin kost als je hem wilt vervangen, maar een goede naafdynamo met goede B&M lampen. Gesloten kettingkast. Klassiek spaakpatroon met 36 spaken. Azor heeft degelijke fietsen die misschien nog het meest aan dit idee beantwoorden. De Batavus City Bike zit ook op deze lijn. Het alternatief is een goede tweedehands stalen Koga met naafversnelling van een aantal jaren geleden. Die hebben zelden slechte onderdelen, maar zijn wel wat lichter, en dus ook een beetje kwetsbaarder. Zoals gezegd, ik heb er zelf een uit 1988, en dat rijdt heerlijk.
Wim
Ik zou voor 5 km nemen wat ik gebruikte om naar de middelbare school te komen.
een fiets zonder versnellingen en een terugtraprem. Simpele banddynamo en klaar ben je. Ik zou willen dat ik die fiets nog had. Door mijn snelle rijstijl met het bijbehoorende harde remmen zorgde ervoor dat het frame brak waar de terugtraprem vast zat. Nu een oude stadshybride met 19 versnellingen maar daar heb ik veel meer onderhoud aan zonder dat het veel lekkerder rijd. Zoek wel een fiets met een vrij lange bovenbalk.
Dit rijd lekkerder.
Afbeelding

.tsooJ
Het heeft allemaal ook te maken met diefstalrisico. Mijn stadsfiets zoals hierboven ergens omschreven heb ik aangeschaft voor 80 euro en dan nog iets opgeknapt. Als diefstal en vandalisme niet bestonden had ik een héél andere stadsfiets.
Leon
totravel7 schreef:Ik bedoel niet stuk te krijgen.
Alles kan stuk, vooral als de eigenaar denkt dat het niet stuk kan ;)

(en heb je het ontwerp eindelijk foolproof, komt de Fool mk2 uit!)