door
gyorpb » vr 14 dec, 2012 10:04
Het is een non-issue, maar het is wel een beetje dom van Apple. Slechte publiciteit.
Wat je in je achterhoofd moet houden, is dat Apple's Maps een volledig ander doel dient dan Google Maps.
Het verdienmodel van Apple is heel anders dan dat van Google. Apple verdient geld met het verkopen van spulletjes, Google met het verkopen van persoonlijke informatie. Om een fraaie, recentelijk veel gebezigde uitspraak te parafraseren: bij Apple ben je de klant, bij Google ben je het produkt dat wordt verkocht.
Het is daarom in Google's belang dat je zoveel mogelijk van hun online services gebruik maakt, en daarom is het van belang dat je hun kaarten-applicatie gebruikt. Zolang je je op één van hun vele websites bevindt en je Google-cookie actief is, voorzie je Google van een schat aan bruikbare informatie waarmee ze advertenties kunnen verkopen.
Het is voor Apple van belang dat hun speelgoed zo aantrekkelijk mogelijk is voor de consument, zodat die volgaarne veel centjes blijft betalen voor die gadgets. Daarom wil Apple haar platform aantrekkelijk maken zodat derde partijen daar mooie software voor schrijven, zodat klanten voor Apple spulletjes blijven kiezen. Apple's kaarten-app is niet meer dan een kleine demo voor ontwikkelaars: "kijk, dit is allemaal mogelijk met de navigatie-functionaliteit van ons OS. Maak er wat moois mee!" Het is de bedoeling dat allerlei apps gebruik gaan maken van al dat moois, het is een API. OV-bedrijven moeten apps gaan maken die kaartjes tonen van waar je bus nu is.
Daar zit een wezenlijk verschil tussen deze bedrijven. Apple is goed in het bedenken van dit soort mooiigheden, maar niet altijd even handig in het uitleggen ervan.
.tsooJ