Additionally, paste this code immediately after the opening tag: X frame vouwfiets, scharnier sterk genoeg? - Forum Wereldfietser

X frame vouwfiets, scharnier sterk genoeg?

Hoi ik heb deze te gekke vouwfiets gezien en hij lijkt me fantasties, juist omdat ie een gewone lengte stuurpen heeft. Mijn Dahon heeft zo'n lange stuurpen wat per definitie instabiel is, (tegen de stoep oprijden durf ik niet met de Dahon te doen.)
Ik heb een testritje door de winkel gereden, erg stabiel.

Toch vraag ik me af of het scharnier wel stevig genoeg is, voor 80kg berijder+bagage.Visueel lijkt het alsof er door het X frame meer krachten op het scharnier komen te staan. Zou dat in werkelijkheid ook zo zijn?

En ik vind het vreemd dat de staande achtervork gebogen is, daardoor word ie immers minder sterk dan een rechte vork?!

De as van het scharnier is een holle pen die onder en boven mbv imbus boutjes gefixeerd word. Iemand ervaring met zo'n X frame of theoretiese kennis?
gewicht 12KG, door fabrikant opgegeven belastbaar Maximum weight : Under 100kg, vork: staal, frame: Alloy 6061

FOTOS. De merknamen en types verschillen, de frames zijn hetzelfde.
http://www.rotchakonbike.com/%E0%B8%88% ... uring.html
http://www.aimbike.com/newbike_view.php ... ger%20FX55
http://www.aimbike.com/newbike_view.php ... 0%20Raptor
http://www.aimbike.com/newbike_view.php ... %20Stealth
BamBoe schreef:Toch vraag ik me af of het scharnier wel stevig genoeg is, voor 80kg berijder+bagage.Visueel lijkt het alsof er door het X frame meer krachten op het scharnier komen te staan. Zou dat in werkelijkheid ook zo zijn?
Zeker. Bij elke fiets waar boven- en onderbuis zijn gecombineerd tot één komen er forse krachten op de plek of de plekken waar er maar één verbinding is tussen de voor- en achterkant van de fiets. De uitvoering daarvan moet sterk en foutloos zijn uitgevoerd of een aardige levensduur te bereiken.
Het bochtje in de achtervork lijkt me in vergelijking met het scharnier nog niet zo'n groot punt, al is het mechanisch inderdaad onlogisch.
Leon
Leon schreef:Zeker. Bij elke fiets waar boven- en onderbuis zijn gecombineerd tot één komen er forse krachten op de plek of de plekken waar er maar één verbinding is tussen de voor- en achterkant van de fiets.
Zou het verschil maken bij deze X frame geometrie en die van bijv Dahon Mu p8? ( zo'n beetje het standaard frame van Dahon)
Oftewel kunnen die krachten op het scharnierpunt groter of kleiner zijn naargelang de frameconstructie? Brompton heeft bijv. het scharnier ver richting balhoofd geplaatst, zijn daardoor de krachten minder groot?
Voordeel van de Dahon is weer dat hij overal flexibel is waardoor de piekkrachten kleiner zijn. Voordeel van de Aimbike is dat je weet waar hij gaat breken als het gebeurt. In principe is de Aimbike daarom in het voordeel omdat er maar één plek is die ze echt lomp hoeven uit te voeren; helaas lijkt het daar op het plaatje niet op.
De situatie bij de Brompton is inderdaad beter. Vergelijk het met een plank die je over een kloof legt en waar je in het midden op gaat zitten. Zo'n plank wil liever in het midden brkeen dan bij de uiteinden.
Leon
BamBoe schreef: Brompton heeft bijv. het scharnier ver richting balhoofd geplaatst, zijn daardoor de krachten minder groot?

Wat kan jou dat schelen? De vraag die je je moet stellen is of de fabrikant het scharnier zodanig geconstrueerd heeft dat het de heersende belasting aankan. Bij Bromptons hebben we daar zolangzamerhand wel een -positief- idee van. Bij het X-geval krijg ik in ieder geval het idee dat je heel wat wildere dingen van plan bent dan de fabrikant voor ogen had. Als hij al wat voor ogen had anders dan $$$ en het niet weer een geval is van 'zo ziet het er in staal uit, en dan doen wij dat gewoon in aluminium'
m-gineering schreef: Wat kan jou dat schelen?
Dat kan mij heel veel schelen. Ik vroeg me altijd al af of B. dit gedaan heeft omwille van het klein kunnen vouwen of dat er nog andere voordelen aan zitten. Bedankt Leon voor de heldere verklaring wb B.
Daarbij wil ik in kunnen schatten hoe goed dit X frame is. Theoretiese kennis kan daarbij helpen!
BamBoe schreef:Ik vroeg me altijd al af of B. dit gedaan heeft omwille van het klein kunnen vouwen of dat er nog andere voordelen aan zitten.
Daar zullen we niet achter komen en het is irrelevant. Een gewone fiets zit al voltegenstrijdige belangen maar het ontwerpen van een vouwfiets doe je door een groot val vol te gooien met tegenstrijdigheden en dan flink te schudden. Er komen dan ook steeds verschillende ontwerpen uit :D
Het was me nog niet opgevallen dat het om aluminium gaat. Ik wordt nu niet plotseling blijer.
De site is in het Thai. Als dat betekent dat de fiets voor de gemiddelde Thai is ontworpen is het niet gunstig voor de gemiddelde Nederlander.
Leon
Leon schreef:Als dat betekent dat de fiets voor de gemiddelde Thai is ontworpen is het niet gunstig voor de gemiddelde Nederlander.
De gemiddelde Thai die zich deze fiets kan/ wil veroorloven is net zo zwaar als zijn gemiddelde NL tegenpool.
:)

De scharnieras is het zelfde principe als die van Brompton. http://www.vlerickfietsen.be/brompton/s ... HA-AS.html
adhv de kleine fototootjes die online staan valt dit x frame scharnier niet goed te beoordelen.

Ik zal aan de winkelier vragen of ik zelf fotos vh scharnier mag maken en deze dan met maten hier tonen. Dat kan een boel verhelderen.
BamBoe schreef:
m-gineering schreef: Wat kan jou dat schelen?

Daarbij wil ik in kunnen schatten hoe goed dit X frame is. Theoretiese kennis kan daarbij helpen!
Helemaal mee eens, maar de meeste technische universiteiten en hogescholen trekken voor die benodigde theorie 1-2 jaar uit.

Je zou kunnen vragen of het frame aan de EN normering (en zo ja welk testprogramma) voldoet
m-gineering schreef:Je zou kunnen vragen of het frame aan de EN normering (en zo ja welk testprogramma) voldoet
Goed idee, hoe zeg je dat in het Thais? :) Of is het te vergelijken met Aziatiese Normering, daar weten ze hier wel raad mee, zelfs zonder opleiding. :D

Zonder gekheid het zal toch via een duidelijke foto moeten...
BamBoe schreef:De gemiddelde Thai die zich deze fiets kan/ wil veroorloven is net zo zwaar als zijn gemiddelde NL tegenpool.
:)
Bekijk eens wat streetviewfoto's van Bangkok
Of kost die fiets € 4000,-?
Leon
Ondanks dat er duizenden mensen zonder zorgen op rondrijden heb ik toch altijd een beetje angst voor dat ene schanierpunt dat mijn hele vouwfiets bij elkaar houdt.
Als je een vouwfiets zoekt met een normale/kort uitstekende stuurpen zou je ook eens kunnen kijken naar 1 van de minibike modellen.
Afbeelding
In mijn ogen , als onwetende leek, lijkt dit mij een veel stijvere en sterkere oplossing dan dat kruisframe met zijn enkele scharnier punt. Wel een nadeel dat je de 2 scharnierpunten moet losdraaien met een inbus sleutel (halve slag per scharnier).
@ Kunie
Het gaat mij niet alleen om het scharnierpunt, het stuur vind ik net zo belangrijk, en is vaak nog minder stijf. Behalve bij die X frame.
Die bullhead ziet er idd goed uit maar € 780,76 heb ik er niet voor over.
hier detail fotos v/h scharnier. De constructie verdient geen ingenieursprijs, maar de vraag is: is dit sterk genoeg om 80kg te torsen?
ZIJKANT-1
Afbeelding
ZIJKANT-2
Afbeelding
BOVEN
Afbeelding
BINNEN met een paar maten
Afbeelding
Als die QR-bout een hoge treksterkte heeft, kom je hopelijk een heel eind. Mijn gut-feeling zegt... mwah...!
Waar zal de verbinding op gaan steunen? De bovenkant van de plaat en de bout, de bovenkant van de plaat en het scharnier of alleen het scharnier. :shock:
Leon
Travelmaster schreef:Als die QR-bout een hoge treksterkte heeft, kom je hopelijk een heel eind. Mijn gut-feeling zegt... mwah...!
Als ik hem door een imbus bout vervang, verandert dat je indruk?
BamBoe schreef:
Travelmaster schreef:Als die QR-bout een hoge treksterkte heeft, kom je hopelijk een heel eind. Mijn gut-feeling zegt... mwah...!
Als ik hem door een imbus bout vervang, verandert dat je indruk?
Hangt van de sterkte van die bout af natuurlijk. Ik zou er niet zomaar een huis-tuin-en-keukenbout op zetten die je bij de Gamma vandaan hebt.

En los daarvan: het is de QR die het een makkelijke vouwfiets maakt he. Met een imbus wordt dat weer lastiger.
Leon schreef:Waar zal de verbinding op gaan steunen? Hopelijk op de twee tegen elkaar geperste platen, maar misschien vooral op het scharnier. In het eerste geval: mhwa. In het tweede geval: oeps!
Leon
Hoe kom je daar achter? (voordat je de fiets koopt!)
BamBoe schreef:
Leon schreef:Waar zal de verbinding op gaan steunen? Hopelijk op de twee tegen elkaar geperste platen, maar misschien vooral op het scharnier. In het eerste geval: mhwa. In het tweede geval: oeps!
Leon
Hoe kom je daar achter? (voordat je de fiets koopt!)
Bekijk de fiets van iemand die heb al wel heeft gekcoht. Mijn inschatting berust echter niet op harde kennis.
Misschien dat Marten G zelfs een andere solbruchstelle ziet?
Leon