Dag allemaal,
Ik ben altijd al een fietsliefhebber geweest, maar reizen zat er, op één enkele keer na, nog niet in. In 2010 heb ik zonder enige voorbereiding een 5-daagse tocht gedaan op mn dagdagelijkse fiets (een 12 jaar oude Raleigh Carlton Mk2) doorheen Kroatië en Bosnië-Hercegovina. Ik deed gemiddeld 120 km per dag. Helaas ben ik de 5de dag na een slechte maaltijd in een wegrestaurantje zwaar ziek geworden en heb ik de trip vroegtijdig moeten beëindigen. Sindsdien heb ik geen meerdaagse tochten meer ondernomen, maar nu begint het weer te kriebelen als nooit tevoren en ben ik op zoek naar een trouwe reispartner voor de komende jaren. Ziehier mijn checklist:
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Deze fiets zou uitsluitend bedoeld zijn om te reizen (meerdere weken aan een stuk). Het is de bedoeling van toch een 100-tal km per dag te doen als de omstandigheden het toelaten. Bijgevolg ben ik voornamelijk op zoek naar een betrouwbare en onderhoudsvriendelijke reispartner die niet bang is om bergen te beklimmen op onverharde wegen en waarvan ik vele jaren plezier zal hebben.
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Op reis fiets ik op m'n gemak om de vele kilometers per dag aan te kunnen, maar het mag af en toe wel eens wat sneller gaan
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ik heb sinds een jaar een hernia, maar ondervind hiervan zo goed als geen last bij een sportieve zit (mijn stuur op mijn dagdagelijkse fiets staat lager dan mijn zadel, dusja...)
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
't is niet mijn bedoeling om 's nachts te gaan rijden, maar het kan altijd eens gebeuren. er mag zeker een naafdynamo opzitten om een voor- en achterlicht van stroom te voorzien.
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Absoluut! Hoe zwaar dat zal zijn, is moeilijk in te schatten... Rotsachtige mountainbikepaden zal ik niet meteen nemen, maar onverharde bergwegen in slechte staat wil ik wel aankunnen...
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Het plan is om er volgende zomer een trektocht vertrekkende vanuit Zagreb (Kroatië) richting Albanië mee te doen, en ik heb al gehoord en gezien dat de wegen in Albanië niet van de minste zijn
In de toekomst zou ik ook graag tochten ondernemen in Turkije en de landen op de Kaukasus (Armenië, Georgië en Azerbeidjan).
* Wat voor vakanties worden dat?
Kampeertochten waarbij ik mn eigen tent en iets van kookgerief mee neem.
* Je lichaamslengte
Ik ben 1m90
* Je gewicht
Ongeveer 80 kg
* Je lichaamsbouw.
Mijn benen zijn relatief lang
* Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Aangezien ik een tent en dergelijke wil meenemen, schat ik 25-30 kg
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
België, regio Brugge, maar als ik wat verder moet reizen om een fiets te vinden, is dit geen probleem
* Wat is je budget?
Ik zou liefst onder de €1500 willen blijven voor de fiets
* Welke fietservaring heb je?
Ik fiets gemiddeld 10 km per dag, en dit al ongeveer 13 jaar. In het weekend doe ik geregeld tochtjes van 70 tot 120 km
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Maximaal een 120-tal km, maar vorige zomer heb ik in de Pyreneëen een dagtocht van een goede 180 km gedaan met 2 stevige beklimmingen, maar dan was ik wel kapot
Op een tocht van een 120-tal km in België heb ik een gemiddelde snelheid van +/- 20 km/h. Bij windstil op het vlakke fiets ik meestal 25 km/h of meer
* Welke fietsen heb je (gehad)?
Voornamelijk die Raleigh Carlton Mk2 (ondertussen bijna 14 jaar oud). Dat is eigenlijk een ''vakantiehybride''
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik ken iets van de basis, maar ben van plan een cursus fietsonderhoud te volgen...
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
De VSF Fahrradmanufaktur TX-400 (
http://www.fahrradmanufaktur.de/bikes/e ... t-30-gang/) lijkt me interessant, maar ik vraag me af of die geschikt is voor het ruigere werk in Albanië. Ik heb ze nog niet kunnen testen, dus weet ik ook niet of ik er op pas met mijn lange benen...
Ik verkies een fiets met een stalen frame...
* Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk
* Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd
De eerste deftige trip zal pas volgende zomer plaatsvinden, dus ik kan nog wat wachten...
Ik hoop dat jullie me met deze info wat op weg kunnen helpen. Mijn kennis op vlak van fietsen en fietstechniek is nog vrij beperkt, dus alle info en tips zijn meer dan welkom.
Mvg,
Steven