Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slijtage velg - Forum Wereldfietser

slijtage velg

Iedere keer als er geremd wordt slijten naast de remblokjes ook de velgen. Wanneer bereikt de velg het kritisch moment en wordt onveilig of gebeurt dit zeer zelden. Is het verstandig om de velg om de bijvoorbeeld 10.000 km te vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee?

In velgen (sommige) zitten (of zaten) groeven of kleine butsen als ze nieuw zijn.
Als je die na het vele gerem niet meer ziet en dus weggeremd zijn wordt het tijd voor nieuwe velgen.

Het komt dus heus voor dat velgen verslijten, en vooral na veel remmen in de regen of met schurend zand of modder tussen remblokje en velg. Die waarschuwingsgroeven zijn handig, en anders moet je meten. Volgens Martin Gerritsen (http://www.m-gineering.nl/techdex.htm onder het kopje wiel spaken) begeven veel velgen het bij ongeveer 0,9 mm dikte. Tijdig meten is dus een goede raad. Als een velg catastrophaal breekt is dat nogal gevaarlijk. Dit is een belangrijke reden waarom velgen voor tourfietsers dikke wanden moeten hebben.
Wim

Ik ben een wat "angstig" daler en rem vrij veel. Liefst ga ik niet harder dan 30 ? 40km /uur omlaag.
Ik heb nu 2 keer een uitgescheurde achtervelg gehad, beide na circa 20.000 km.
Je kunt dan vrijwel niet meer remmen met die velg, maar nog wel fietsen, zolang het niet te gek wordt. De eerste keer was in Duitsland en een fietsenmaker vlak bij. Dus zo gemaakt. De 2de keer in Spanje en er toen een week mee door moeten fietsen....van Morella naar Barcelona.
Dus wel meten of tijdig vervangen! gr. Wouter Bazen

Heb dit ook al eens een keer meegemaakt met mijn achterwiel. Ik denk dat na 20.000 kilometer dat er een stuk van 10cm van mijn velg los hing. Op dat moment had ik nog nooit van zoiets gehoord. Ik dacht ook eerst aan een lekke band. :o

Heb een Koga met Mavic velgen, het was dus gewoon slijtage.

Tegenwoordig let ik hier goed, want het gebeurt me vast nog wel een keertje.