Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw cyclocross naar trekking > Empella Bonfire (staal) - Forum Wereldfietser

Ombouw cyclocross naar trekking > Empella Bonfire (staal)

Beste mede fietsreizigers,

Eindelijk een goed Nederlands forum over fietsreizigers gevonden! Hier een nieuweling in de reisfietsen.

Ben al jaren te vinden op een racefiets en af en toe een mountainbike. Sinds enige tijd het plan gevat om in de zomervakantie naar Spanje te fietsen. Omdat ik nog geen vakantiefiets heb (en als student niet in het bezit van onbeperkte mogelijkheden qua kosten) ben ik van plan een crosser om te bouwen.

Na heel wat zoekwerk op internet naar de juiste maat heb ik besloten een iets grotere dan mijn racefiets te nemen. Dit vanwege de comfortabele houding en grotere afstand tussen crankas en achteras (ivm bevestiging rekje).

Via via heb ik voor een vriendenprijsje een oude jaren '90 Empella Bonfire kunnen kopen. Het lijkt me leuk om jullie via deze weg op de hoogte te houden en hier en daar advies te vragen :wink: !

Kortom, de eerste vraag:
Nu de fiets in mijn bezit is twijfel ik toch een beetje over de maat. Het betreft een oud crossframe dus met hogere crank (+/- 2cm tov racefiets). De geometrie is als volgt:

Zadelbuis CC: 56cm
Zadelbuis CT: 57cm
Bovenbuis CC: 57cm

Ik ben zelf 1.83m met 85 binnenbeenlengte.

De fiets voelt comfortabel aan als ik erop fiets. Als ik op de grond sta (bloten voeten) komt de bovenbuis tot aan mijn kruis.

Wat denken jullie, juist maatje voor zo'n project? Of zal ik toch een iets kleinere zoeken?

Ps: ik weet dat er 1001 theorieën over maten bestaan maar verneem graag jullie mening.

Groet, Bart
Owja, mijn racefiets is 56cm CC (zadelbuis). Dezelfde lengte dus maar omdat de Empella een hogere crankas heeft is de uiteindelijke zit ook wat hoger.
Bok schreef: Zadelbuis CC: 56cm
Zadelbuis CT: 57cm
volgens mij heb je je ergens vermeten, een bovenbuis met een diameter van 18mm is niet waarschijnlijk ;)
Bovenbuis CC: 57cm

Ik ben zelf 1.83m met 85 binnenbeenlengte.

De fiets voelt comfortabel aan als ik erop fiets. Als ik op de grond sta (bloten voeten) komt de bovenbuis tot aan mijn kruis.

Wat denken jullie, juist maatje voor zo'n project? Of zal ik toch een iets kleinere zoeken?

Ps: ik weet dat er 1001 theorieën over maten bestaan maar verneem graag jullie mening.

Groet, Bart
Bovenbuislengte klinkt vrij normaal voor je lengte, dus als je er lekker op zit is het prima
Check dubbel check: typfoutje, zitbuis CT is 57,4.

Bedankt voor het antwoord! Dus het is niet een probleem dat er tussen de zitbuis en kruis geen ruimte zit?
Bok schreef:Check dubbel check: typfoutje, zitbuis CT is 57,4.

Bedankt voor het antwoord! Dus het is niet een probleem dat er tussen de zitbuis en kruis geen ruimte zit?
Je doet toch schoenen aan, dat scheelt toch?

Meestal zet je maar een voet aan de grond, en waar die bovenbuis ook zit, er is altijd wel een kuil te vinden die nog net even dieper is ;)
Haha, je hebt een punt!
Tot enkele weken geleden had ik ook een omgebouwde crosser.

Ik ben er deze zomer mee door de Eiffel getrokken en was toch niet echt tevreden over de fiets. Hij is niet echt geschikt om als trekking fiets gebruikt te worden. Tenzij je uw bagage beperkt tot ongeveer 10 kg. Ik had 15 kg bagage bij en dat vond de fiets niet altijd even leuk. Bergop moest je noodgedwongen in het zadel blijven. Want het 'wrong' nogal.
Ik reed met 700*35 banden van Schwalbe, en een Tubus rek. De handgebouwde 36 spaaks wielen bleken vlug een slag te hebben (maar dat kan even goed aan de wielbouwer liggen).

Vergeleken met een trekking fiets was het frame te slap en de voorkant niet stabiel genoeg. Op m'n Stevens Sovereign ervaar ik de hierboven genoemde tekortkomingen helemaal niet, zelfs niet met 22 kg bagage achterop en vooraan niets (bij wijze van test).

Mijn advies; probeer uw bagage tot een tiental kilo te beperken, maar dat wordt moeilijk als je gaat kamperen.
De basiseisen voor een trekkingfiets staan in de wiki: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Fiets
De plaatjes die ik onder Empella Bonfire google komen hier niet echt mee overeen dus karel heeft denk ik wel een punt.
Leon
Leon schreef:De basiseisen voor een trekkingfiets staan in de wiki: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Fiets
De plaatjes die ik onder Empella Bonfire google komen hier niet echt mee overeen dus karel heeft denk ik wel een punt.
Een oude stalen Bonfire is niks speciaals, en er zaten nog nokjes op ook! Proberen zegt in dit geval meer dan leunstoel engineering
m-gineering schreef:Een oude stalen Bonfire is niks speciaals, en er zaten nog nokjes op ook!
Aha, het klonk al een beetje als een oud paard :D
Ook ik heb een stalen veldrijfiets uit die tijd. Ik heb hem voor snelle dagtochten, maar ook als experimentele lichte snelle fiets met echt lichte kampeerbagage. Ik heb dat laatste nog niet geprobeerd, maar zie weinig problemen. Mijn fiets heeft een licht oversized frame, en dat moet stijf genoeg zijn als ik de bagage licht houdt. 12 kg moet dan haalbaar zijn. Ik zal te denken aan een grote 24 liter Carradice Longflap zadeltas en een grote stuurtas, maar met gewone achtertassen op een drager als een Tubus Fly moet het ook kunnen.
Die van mij heeft helaas geen nokjes voor wat dan ook, en dat is nog wel een beperking. De laatste beperking is dat die van mij een 130 mm steek double crankset heeft en een korte race achterderailleur, dus het lichtste verzet blijft redelijk zwaar (38 voor, 30 achter). Dat is geen probleem in Nederland, maar voor de Ardennen zou ik wel flink moeten trainen. Ik wil niet echt geld aan deze fiets uitgeven, dus geen nieuwe cranks of triple sti schakelaars. Het rijdt wel erg lekker vind ik. Je hebt een groot deel van het direkte gevoel van een racefiets, maar de 35 mm banden die ik heb geven veel meer grip op leuke bospaadjes, en veel meer comfort.
Wim
Klopt, de Empella heeft aan de voorvork nokjes. Ik wil het frame laten poedercoaten nadat ik nokjes op het frame heb gelast.

Vandaag de hele fiets uit elkaar gehaald. Helaas bleef de zadelpen in het frame vastzitten, van alles geprobeerd en nog niet los. Nu de meest rigoureuze maar altijd werkende oplossing aan het uitvoeren: uitzagen van de pen over de lange zijde... ben dus nog wel even bezig.

Het is de bedoeling niet meer dan 12kg mee te nemen (meer had ik ook nooit met backpacken). Wil de fiets zo maken dat hij een mooie woon-studie/werk fiets (+20km) is maar gemakkelijk kan worden aangepast naar trekking.

Zal proberen binnenkort wat foto's te uploaden.
Helaas bleef de zadelpen in het frame vastzitten
Even 'in-de-week' zetten met WD40 of soortgelijke klerezooi.. 8)

Daarna zou ik eerst een flinke pijptang op die zadelpen zetten:

Afbeelding

In elk geval een stuk gereedschap waarvan de 'hefboomwerking' groot genoeg is..

Als laatste optie: de - inmiddels bekende - 'bankschroeftruc' van Marten..

Gewoon omdat niet iedereen de beschikking heeft over een werkbank.. :lol:
grundig schreef:
Helaas bleef de zadelpen in het frame vastzitten
Even 'in-de-week' zetten met WD40 of soortgelijke klerezooi.. 8)
Daarna zou ik eerst een flinke pijptang op die zadelbuis zetten:
:shock: Zou je dat niet liever op de zadelpen doen?

Carl
Zou je dat niet liever op de zadelpen doen?
Typefoutje van mijn kant.
Neem aan dat meneer toch niet zo dom is.. 8)
Haha, het viel mee... Maar dat had ik al geprobeerd! Vandaag een dag gezaagd, armspieren getraind en morgen spierpijn...

Maar hij is eruit! Er zat één of andere staalfolie tussen de pen en buis (opvulling), hierdoor kwam WD40 niet op alle plaatsen. Ook verhitten werkte niet dus toen was er nog maar één oplossing: zagen!
Met een klein vuistje bovenop die pen 'huffen' om 'm te laten 'schrikken' had evtl. nog een optie geweest..

Maar in elk geval fijn voor je dat ie er uit is..
En mensen please wd40 (water displacement 40) is niet voor zulke klussen. Kruipolie is je vriend!
water displacement
Aaha, nooit geweten waar die afkorting voor stond.. Thx
Dat het troep is wist ik al wel en never ever gebruiken voor je fiets ook
Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel :wink:

De contradictie op de verpakking zegt al genoeg: 'reinigt & smeert'..