Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw mountainbikestuur naar racebocht - Forum Wereldfietser

Ombouw mountainbikestuur naar racebocht

Hallo,

Op mijn 28" koga traveller zit momenteel een breed mountainbike 25.4mm riser stuur met barends, trigger shifters (3x9 LX/XT), v-brakes en een 1" conventioneel balhoofd + verstelbare stuurpen. Ik wil graag naar een vaste stuurpen, een racebocht ala nitto randonneur, tektro? racegrepen voor v-brakes en barendshifters.

Mijn vraag is welke barendshifters geschikt+verkrijgbaar zijn om geindexeerd 3x9 te schakelen (ik zie met name dura-ace shifters, maar die zijn voor 10sp) en of het nog uitmaakt (ik snap dat stuurpen en stuurbocht overeen moeten komen) als ik een 25.4mm of 26mm stuur pak; bij 25.4mm zou ik namelijk eerst de huidige verstelbare stuurpen kunnen gebruiken om een juiste positie te bepalen voor de nieuwe racebocht (neem aan dat de houding wat aangepast moet worden omdat je op een racebocht iets meer naar voren zit 'op' de remgrepen?).
Die Dura-Ace shifters zijn er toch ook gewoon in 9-speed? (SL-7700)
Lasse schreef:Die Dura-Ace shifters zijn er toch ook gewoon in 9-speed? (SL-7700)
klopt, in een witte doos ipv een zeegroene.

Goedkoper zijn ook 9sp barcons van Sunrace, maar die zijn zwart, wat minder slank en de index kan niet uit
Waarom een racebocht? Wat verwacht je er van t.o.v. atb-stuur?
Zo vaak zit een mens niet onderin de beugel, variatie in fietshoudingen is een pre, maar kun je met een ligstuur of barends ook bereiken. Ligstuur is lastiger te combineren met stuurtas, dus dat is wel een voordeel van een racebocht. Maar voor een classic look wil je toch geen stuurtas? dan moeten er twee bidonhouders bovenop het stuur :). Wat voor het schakelen ook nog te overwegen is zijn twee thumbies van Paul. Succes met de ombouw, wel een paar fotootjes plaatsen straks he ;).
AB schreef:. Maar voor een classic look wil je toch geen stuurtas? .
Ab, je snapt er weer geen F*** van

Afbeelding

:D
AB schreef:Waarom een racebocht? Wat verwacht je er van t.o.v. atb-stuur?
Zo vaak zit een mens niet onderin de beugel,
Ik wel. Zeker met wind tegen. Lekker malen terwijl je half leunt op de bar end shifters die het stuur aan de onderkant iets verlengen. En in afdalingen met de handen voor onderin de beugels met de vingers dichtbij de rem geeft een racebocht mij een heerlijke controle over de fiets die ik met een vlinderstuur nooit heb ervaren.

De Tektro v-brake raceremgrepen en Dura Ace 9s bar end shifters bevallen me overigens prima. Ik vind ook de oplossing van Retroshift (.com) voor het schakelen nog steeds erg gaaf (is ook in v-brake uitvoering beschikbaar). Wel Amerikaanse prijzen.
m-gineering schreef:

Afbeelding

dat is een voorvork-rekje-tas! :twisted:

koel achterligt
AB schreef:
m-gineering schreef:

Afbeelding

dat is een voorvork-rekje-tas! :twisted:

koel achterligt
Verdomd, op een donkere maandagachternamiddag wordt onze eigen Marten gewoon ontmaskerd als de zoveelste fietsenboer/dozenschuiver die er geen f*** van weet!!! :P
Dank voor de reacties; ik heb blijkbaar niet goed genoeg gezocht want ik zie inderdaad dat die dura-ace shifters nog gewoon in 9-speed te krijgen zijn (ik kwam eerder alleen op downtube shifters uit).

De keuze voor een racebocht is persoonlijke voorkeur; ik heb het eea uitgeprobeerd en vind een racebocht simpelweg het fijnst fietsen; de 'classic' (?) look boeit mij niet zo, dat krijg je toch niet voor elkaar met een knalrooie ortlieb stuurtas.
Pedalero schreef: Verdomd, op een donkere maandagachternamiddag wordt onze eigen Marten gewoon ontmaskerd als de zoveelste fietsenboer/dozenschuiver die er geen f*** van weet!!! :P
en dan heeft jullie marten zijn zadel ook nog scheef..... gelukkig heeft ie er wel leuke bidonhouders op zitten, kan er nu net mee door. Staat die F voor fiets?
AB schreef: en dan heeft jullie marten zijn zadel ook nog scheef...
Het is niet mijn fiets , maar die van Peter Weigle.

Het is geen uitgemaakte zaak dat een leren zadel altijd horizontaal moet staan
m-gineering schreef:
AB schreef: en dan heeft jullie marten zijn zadel ook nog scheef...
Het is niet mijn fiets , maar die van Peter Weigle.

Het is geen uitgemaakte zaak dat een leren zadel altijd horizontaal moet staan
Anders mail je hem even dat ie de volgende keer beter een sloping frame kan kopen, kan ie zijn zadelpen wat meer ruimte geven. Dit ziet er niet uit natuurlijk. Dat voorlicht is ook geen porum overigens. En wel erg veel blingbling, beetje jaren 70 (toen velgen nog gepoetst moesten worden).
Zo, dat is er uit 8).
http://ninelittletubes.files.wordpress. ... g_0750.jpg
Tjemig en ik maar denken dat ik/iemand zelf mag bepalen waar ik/'ie op fiets(t) :roll: ik ga wel in alle rust op zoek naar de rest van de onderdelen voordat iemand een hartaanval krijgt van mijn keuzes :lol:
Matthie9000 schreef:Tjemig en ik maar denken dat ik/iemand zelf mag bepalen waar ik/'ie op fiets(t) :roll: ik ga wel in alle rust op zoek naar de rest van de onderdelen voordat iemand een hartaanval krijgt van mijn keuzes :lol:
sorry, heb al 3 dagen niet gefietst :roll:.
Mooie fiets trouwens, die Peter Weigle. Klassiek Franse geometrie, dus juist met stuurtas bevestigd met een decaleur (een soort beugel vanaf de stuurpen) op een voordrager. En natuurlijk met demi ballon 650B banden.
Zelf fiets ik ook het liefst met een racestuur (zou er best een Weigle bij willen hebben maar dat kan ik niet betalen).
Wim
Wim schreef:zou er best een Weigle bij willen hebben maar dat kan ik niet betalen
Als je nu besteld kun je nog jaaaren (~4) sparen ;)
Wim schreef:Mooie fiets trouwens, die Peter Weigle. Klassiek Franse geometrie, dus juist met stuurtas bevestigd met een decaleur (een soort beugel vanaf de stuurpen) op een voordrager. En natuurlijk met demi ballon 650B banden.
Zelf fiets ik ook het liefst met een racestuur (zou er best een Weigle bij willen hebben maar dat kan ik niet betalen).
Wim
Weigle's eigen aangepaste Raleigh staat op EBay, voor slechts > $ 2000.

Voor zover het waar is. Gezien de spelling 'Raliegh'.
ijsbrand schreef: Weigle's eigen aangepaste Raleigh staat op EBay, voor slechts > $ 2000.

Voor zover het waar is. Gezien de spelling 'Raliegh'.
Misschien is dat eerder een teken van echtheid gezien de spelling van de naam op het frame. Bij Miss Rene denk ik toch eerder aan een verkleedpartij van René in 'Allo allo' dan aan een bevallige dame. :D

Maarten
Zie mijn te koop aangeboden bericht (onder forum commerciele zaken): ik heb bar end shifters voor je, mogelijk 9-speed shimano, ik moet de juiste specs even nazien.