Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marathon XR Vouwband : in de kast of om de velg ? - Forum Wereldfietser

Marathon XR Vouwband : in de kast of om de velg ?

Hoi!

Voor het eerst hebben wij dit jaar op vakantie een vouwband (Schwalbe Marathon XR) meegenomen als reserve. Gelukkig hebben we hem niet hoeven gebruiken :wink:

Ik vraag me af wat ik nu het best met de band kan doen: bewaren of gebruiken.

Mijn oude (Schwalbe Hurricane) banden gaan inmiddels zonder problemen alweer 7500 kilometer mee en vertonen nog niet echt slijtage (alleen wat hele kleine scheurtjes).

Omdat een vouwband niet echt goedkoop is ?n zo handig meeneemt in een voortas, denk ik eraan om 'm gewoon te bewaren. Is dit een verstandig plan? Zo ja: hoe bewaar ik 'm dan het beste (om uitdroging enz. te voorkomen)?

Alvast bedankt,
Gudrun

Hallo Gudrun,

Als je hem nog nooit gebruikt heb, zit er een waslaagje op de band die hem beschermt tegen uitdrogen. Zo kan hij een paar jaar mee.

Wanneer je een vouwband eenmaal hebt gebruikt, ook al is het maar een paar dagen, dan is de waslaag eraf.
Wanneer je dan de band opvouwt zullen er scheurtjes in komen.

Groeten,

Marco

Hallo Marco,

Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord, ik ga de band direct opbergen!

Gudrun

Marco de Wit schreef:Wanneer je dan de band opvouwt zullen er scheurtjes in komen.
Euh, maar dat is toch een dilemma, je zult de vouwband toch opgevouwen als reserve mee willen nemen. Mijn inschatting is daarom dat je de band (die je opgevouwen koopt) dus opgevouwen moet laten totdat je hem gebruikt. Ik heb een vouw-xr jaren geleden in keukenfolie gewikkeld en daarna in 2 plastic zakjes gedaan. Dit compacte en luchtdichte pakket kan gemakkelijk in de tas. Vraag is natuurlijk na hoevel jaar daar nog een bruikbare band uitkomt. Misschien een vraag om aan Schwalbe te stellen?
Leon

Het is inderdaad misschien een goede vraag om bij Schwalbe neer te leggen, de 'houdbaarheid' van een vouwband...

Ik neem aan dat 'ie het in ieder geval ??n wintertje uithoudt, dan houd ik mijn nog niet versleten Hurricane's er nu gewoon nog even onder!

Gudrun

Leon schreef:
Marco de Wit schreef:Wanneer je dan de band opvouwt zullen er scheurtjes in komen.
Euh, maar dat is toch een dilemma, je zult de vouwband toch opgevouwen als reserve mee willen nemen. Mijn inschatting is daarom dat je de band (die je opgevouwen koopt) dus opgevouwen moet laten totdat je hem gebruikt. Ik heb een vouw-xr jaren geleden in keukenfolie gewikkeld en daarna in 2 plastic zakjes gedaan. Dit compacte en luchtdichte pakket kan gemakkelijk in de tas. Vraag is natuurlijk na hoevel jaar daar nog een bruikbare band uitkomt. Misschien een vraag om aan Schwalbe te stellen?
Leon
Ik bedoelde eigenlijk dat wanneer een band gebruikt is, je hem niet meer op moet vouwen. Door het gebruik is hij uitgedroogd, en scheurt hij bij het vouwen. (ervaring :( )
Een nieuwe (ongebruikte) band kun je volgens mij zo vaak opnieuw opvouwen als je wilt. En bewaren met een beetje talkpoeder kan denk ik ook geen kwaad.

Soms liggen vouwbanden jaren bij de leveranciers, en dan nog eens maanden bij de fietsenwinkel. Drie jaar moet in ieder geval kunnen.

Groeten,

Marco