Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wist U dat? - Forum Wereldfietser

wist U dat?

Kwam ik in een andere nieuwsgroep tegen: het is in Japan verboden met twee personen op een fiets te zitten, en dus zijn tandems ook verboden! :roll:
When we lived in Japan in the mid '90s, we rode our tandem in many places, putting on about 5000KM in that time. We rode mostly in Shizuoka ken, but also in many of the adjoining areas. Also did a three week tour in 2004, of which all but three days was not in Nagano prefecture.

Our only interactions with the police were when we were invited in for tea:)

From what we were told, it has been a non enforced law to be used only if there is an accident. The purpose was to prevent kids from riding multiple people on a bike, tandems were not envisioned by the authors.

you can read about our 15 year old exploits at:

http://www.gtgtandems.com/japan.html
m-gineering schreef:Kwam ik in een andere nieuwsgroep tegen: het is in Japan verboden met twee personen op een fiets te zitten, en dus zijn tandems ook verboden! :roll:
Heeft niet bijna elk land wetgeving die bij een strikte naleving tot absurditeiten leidt?

Om een fietsvoorbeeld te geven. In België mogen kinderen tot 10 jaar op een fiets met kleine wielen op het voetpad rijden. Met zijwieltje wordt een fiets echter een rijwiel en met een rijwiel is het nooit toegestaan om op een voetpad te fietsen.

Renaat
m-gineering schreef:Kwam ik in een andere nieuwsgroep tegen: het is in Japan verboden met twee personen op een fiets te zitten, en dus zijn tandems ook verboden! :roll:
China kent volgens mij dezelfde wet.
Rare snuiters die Jappen. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
Iets dichter bij huis:

In Belgie is het verboden met je hond te fietsen..
Ach, hier is het op zoveel plaatsen verboden te fietsen. Het stoplicht staat ca. 5 à 10 meter achter het bord, dus je moet dat stukje lopen.
Afbeelding
Het is inderdaad in Japan verboden, behalve in één provincie.

Iedereen rijdt echter met twee op een fiets en de politie zegt er niets van ;)
Ik heb geen tandems gezien, dus ik weet niet hoe ze daar op zouden reageren! :)
Leon schreef:Ach, hier is het op zoveel plaatsen verboden te fietsen. Het stoplicht staat ca. 5 à 10 meter achter het bord, dus je moet dat stukje lopen.
Afbeelding
Als ik het goed lees, mag je (ondanks de fietsstrook) niet als bestuurder van een ander voertuig dan een lijnbus of taxi in die zone komen. Ook niet als fietser. Een uitzondering voor fietsers wordt immers niet gemaakt.

Wat ze zouden kunnen doen is van die zone een soort 'fietszone' maken, met een uitzondering voor lijnbussen en taxi's. Dan klopt het wel. Dat impliceert alleen bordjes "verplicht fietspad"(G11) voor de aanvoerende straten in die zone. Daarbinnen is het überhaupt niet mogelijk te komen met een motorvoertuig (anders dan lijnbus of taxi).
Waarom zou je ook op een tandem gaan fietsen? Naast elkaar is toch veel gezelliger?
Henrie schreef:Waarom zou je ook op een tandem gaan fietsen? Naast elkaar is toch veel gezelliger?
DNFTT
m-gineering schreef:
Henrie schreef:Waarom zou je ook op een tandem gaan fietsen? Naast elkaar is toch veel gezelliger?
DNFTT
Zo de waard is.... :roll: :x

Maar het was een vrij serieuze vraag hoor. Waarom zou je op een tandem gaan fietsen? Ik zie alleen maar nadelen, tenzij degene achterop visueel beperkt is of zo...
Henrie schreef:
m-gineering schreef:
Henrie schreef:Waarom zou je ook op een tandem gaan fietsen? Naast elkaar is toch veel gezelliger?
DNFTT
Zo de waard is.... :roll: :x

Maar het was een vrij serieuze vraag hoor. Waarom zou je op een tandem gaan fietsen? Ik zie alleen maar nadelen, tenzij degene achterop visueel beperkt is of zo...
Sommige mensen vinden het heus wel leuk! Wij (alle twee gezond en op een brilletje na ook niet bepaald beperkt) hebben al een reis gemaakt met de tandem en verschillende met twee fietsen. Het is verschillend, maar beide hebben voor- en nadelen. Op twee fietsen kan je meer meenemen en kan je trappen op je eigen ritme, je kan kijken naar waar je wil en eventueel even naar de andere kant van de weg gaan.

Op de tandem gaat het lekker hard op goeie stukken en heb je altijd alle twee de mogelijkheid om al je energie in het fietsen te steken. In afdalingen kan een tandem wel schrikken zijn, want door de beperkte luchtweerstand bouw je echt ongeloofelijk snel snelheid op. Bergop vergt schakelen wat oefening en veel communicatie. Maar mijn vriendin kan er erg van genieten om enkel te trappen en rond te kunnen kijken en zich niet om de weg te moeten bekommeren.

Ik heb voor lange reizen in heuvel/bergachtig gebied een voorkeur voor twee fietsen, maar voor vakanties in onze streken waar veel jaagpaden en dijken zijn, is het echt wel leuk om met een tandem het landschap te zien voorbij flitsen.
Ik denk dat het ook een voordeel kan zijn als je erg verschillend bent qua conditie/kracht. Als de ene steeds op de andere moet wachten bovenaan een heuveltje, is de lol er snel af denk ik.
Henrie schreef:
m-gineering schreef:
Henrie schreef:Waarom zou je ook op een tandem gaan fietsen? Naast elkaar is toch veel gezelliger?
DNFTT
Zo de waard is.... :roll: :x

Maar het was een vrij serieuze vraag hoor.
Als je een serieuze vraag hebt helpt het om die als serieuze vraag te brengen, en niet als een verkapte veroordeling
Henrie schreef:Waarom zou je ook op een tandem gaan fietsen? Naast elkaar is toch veel gezelliger?
Hoe vaak en hoe lang kun je nog naast elkaar fietsen?
Leon
Nou, 6km bij mij vandaan zou ik al minder last moeten hebben van tractoren. Dus er is nog hoop!
Leon schreef:
Henrie schreef:Waarom zou je ook op een tandem gaan fietsen? Naast elkaar is toch veel gezelliger?
Hoe vaak en hoe lang kun je nog naast elkaar fietsen?
Leon
Zelfs als je op 2 fietsen achter elkaar fietst lijkt mij dat nog altijd fijner dan op een tandem. Vooral omdat je, zoals Enrice V ook aangeeft, je eigen (been)tempo kan fietsen en je vrijheid hebt om te sturen waarheen je wilt. Ik heb zelf nooit op een tandem gereden, maar het lijkt mij maar lastig/vervelend. Als je wel eens met iemand achterop hebt gereden, weet je hoe lastig een bocht nemen is, als degene achterop niet meebeweegt. Dat zul je bij een tandem (in mindere mate?) ook hebben. Natuurlijk doet de persoon achterop dan aktief mee, maar dan nog. Ik zou, zeker achterop, de vrijheid missen om te sturen waarheen ik wil, zo snel als ik wil, enz.

@Polling: er is inderdaad niets zo irritant als met z'n 2'en te fietsen en je moet steeds op de ander wachten, of als je zelfs op het vlakke terrein al vreselijk moet inhouden. Dus een beetje gelijke tred houden is wel zo prettig, maar als dat zo is, dan lijkt mij het te prefereren boven een tandem...
Henrie schreef:Ik heb zelf nooit op een tandem gereden, maar het lijkt mij maar lastig/vervelend. Als je wel eens met iemand achterop hebt gereden, weet je hoe lastig een bocht nemen is, als degene achterop niet meebeweegt. Dat zul je bij een tandem (in mindere mate?) ook hebben.
Ik zou zeggen probeer het eens, [en vorm dan een gefundeerde mening]! Voor je het weet wil je niet anders meer. :lol:
Tandemfietsen is in niets te vergelijken met iemand achterop.
Henrie schreef: Zelfs als je op 2 fietsen achter elkaar fietst lijkt mij dat nog altijd fijner dan op een tandem. Vooral omdat je, zoals Enrice V ook aangeeft, je eigen (been)tempo kan fietsen en je vrijheid hebt om te sturen waarheen je wilt. Ik heb zelf nooit op een tandem gereden, maar het lijkt mij maar lastig/vervelend. Als je wel eens met iemand achterop hebt gereden, weet je hoe lastig een bocht nemen is, als degene achterop niet meebeweegt. Dat zul je bij een tandem (in mindere mate?) ook hebben. Natuurlijk doet de persoon achterop dan aktief mee, maar dan nog. Ik zou, zeker achterop, de vrijheid missen om te sturen waarheen ik wil, zo snel als ik wil, enz.
Als jij wilt sturen waarheen je wilt, je eigen snelheid wil fietsen dan fiets je waarschijnlijk altijd in je eentje en heb je inderdaad geen behoefte aan een tandem.

Maar vind je het gezellig om bij elkaar te fietsen, niet op elkaar hoeven te wachten probeer dan eens een tandem.