Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagagedrager op trek 1000 - Forum Wereldfietser

bagagedrager op trek 1000

Hallo

Ik heb (denk ik) een simpele vraag waarop ik het antwoord toch niet op het web kan vinden.

Ik heb een trek 1000, deze fiets heeft op de buizen die van het zadel naar het hart van het achterwiel lopen aan beide kanten vlak onder het zadel twee imbusjes zonder duidelijke functie zitten (gewoon inbus in schroefdraad). Bij de achteras zitten nog twee kleine gaatjes met schroefdraad.

Heeft trek dit bedoelt om een bagagedrager te monteren? En zo ja, hoeveel gewicht zou ik dan ongeveer mee kunnen nemen? Ik ben bereid de beste bagagedrager en fietstassen te kopen

Ik weeg zelf zo'n 80 kg. De wielen zijn de standaard wielen met 32 spaken.

ps. als je goed naar deze foto kijkt, zie je de inbusjes zitten


Afbeelding

Dat is inderdaad bedoeld voor montage van een drager. Hoeveel je mee kan nemen hangt af van hoe stevig de drager is die je koopt. Probleem is niet zozeer dat een drager het gewicht niet aankan, maar sommige dunne dragers gaan ontzettend zwabberen. Neem dus liever een stevige.

Als je veel wil meenemen, is het raadzaam ook een voordrager te monteren. Gewicht is dan beter verdeeld, dit rijdt echt stukken beter. Je hoeft dan ook niet alles op of aan je achterdrager te hangen.

succes!

Overigens zie ik nu pas dat montage van een voordrager op deze fiets wel lastig zal zijn...

Hoi,
Een Tubus Fly kun je ook zonder de bovenste oogjes te gebruiken monteren. Dat maakt meteen duidelijk dat de belasting vooral op de onderste oogjes plaatvindt. Een fly weegt 330 gram en er mag van Tubus 18 kg op. Mijn ervaring ermee is goed, hoewel de stijfheid van de Tubus Cargo op geen stukken na gehaald wordt..
Zie http://www.tubus.net.
Groet,
Leon

Bereid je maar voor op spaakproblemen als je met je originele spaken gaat rijden (althans, volgens mijn ervaring). Controleer deze regelmatig wanneer je je dagtocht erop hebt zitten.

hosti schreef:Bereid je maar voor op spaakproblemen als je met je originele spaken gaat rijden (althans, volgens mijn ervaring). Controleer deze regelmatig wanneer je je dagtocht erop hebt zitten.
Hoeveel bagage had je dan bij je en hoeveel weeg je zelf?
Ik weeg zelf tussen rond de 77 kg. En ikgeloof dat mensen van 87 kg ook prima op deze fiets moeten kunnen fietsen. Met andere woorden waarom zou 10kg bagage niet kunnen?
Het is natuurlijk wel zo dat van dat lichaamsgewicht ook wel op de voorkant rust, maar toch voornamenlijk op het achter wiel lijkt me. toch?

Ik ben wel niet zo zwaar, 70kg maar ik ben jaren zo op vakantie geweest en zonder spaakbreuk.
Groot41

Hypothetische: Aangezien dat het voorwiel sterker is dan het achterwiel ( niet paraplu gespaakt) en het maar 1/3 van het gewicht van de berijder draagt, zou het dan niet beter zijn om alleen met een voordrager te rijden? ( mede omdat race-achterwielen het niet echt goed doen met bagage )

Shark schreef:Hypothetische: Aangezien dat het voorwiel sterker is dan het achterwiel ( niet paraplu gespaakt) en het maar 1/3 van het gewicht van de berijder draagt, zou het dan niet beter zijn om alleen met een voordrager te rijden? ( mede omdat race-achterwielen het niet echt goed doen met bagage )
Dat zijn van die dingen die leuk zijn om een keer te proberen :D :D
Ik vond het stuurgedrag vrij onaangenaam vreemd worden, maar erger was dat bij gebrek aan gewicht achterop elke flinke remactie meteen leidde tot een achterwiel dat de lucht inging :lol: :roll:
Groeten,
Leon

Dit is natuurlijk geen fiets om heel veel bagage op mee te nemen, daarvoor is hij te licht. Met zulke smalle bandjes en kwetsbare wielen kun je bovendien niet op kleine onverharde paadjes rijden. Kortom, het is een fiets waarmee je over asfalt van hotel naar hotel kunt fietsen.
Twee kleine achter tasjes (Ortlieb frontrollers, samen 25 liter) is dan genoeg, en dat zal vast wel lukken. Om het je frame makkelijker te maken is een zo stijf mogelijke drager een goed idee. Vierpunts bevestiging (Tubus Vega) is dan nog net iets beter dan driepunts. Zet er bovendien zo breed en stevig mogelijke bandjes op. Comfortabel voor jou, en ook een beetje vriendelijker voor je fiets. Als je je zorgen maakt over je achterwiel kun je natuurlijk ook nog een speciaal vakantie achterwiel laten bouwen met hoge en bredere velgen en 36 spaken. Dat blijft wel heel. Kijk ook nog eens op de site van Marten Gerritsen van M-Gineering voor advies over het ombouwen van een racefiets tot vakantiefiets.
Een klassiek alternatief zou overigens een grote zadeltas zijn, zoals van het Engelse Carradice (Camper of Nelson).
Voor alle andere tochten heb je toch heus een ander soort fiets nodig.
Veel plezier,
Wim