ABN-AMRO is de eerste bank die hiermee begint. Je kunt zelf je
betaalprofiel bepalen.
Info:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen ... #/?s=0/:S0
Verder is het ook voor mij nieuw, dus meer dan dit weet ik niet.
Ik ben er blij mee. De kans dat ik voorlopig in Litouwen en andere landen met een slechte naam voor wat betreft bankfraude kom is immers laag.
Leon
Info van die pagina:
"Samen veiliger bankieren met het betaalprofiel op uw betaalpas
De veiligheid van uw bankzaken staat bij ons voorop. Daarom introduceert ABN AMRO het betaalprofiel. Dit is een nieuwe service waarmee u steeds meer bankzaken zelf kunt instellen.
Er zijn nu 2 betaalprofielen. Met het ene profiel geeft u aan of u geld kunt overmaken naar het buitenland. Met het andere profiel stelt u in of u met uw betaalpas binnen of buiten Europa kunt pinnen en betalen. In de toekomst kunt u nog meer doen met uw betaalprofiel, bijvoorbeeld met betaallimieten.
LET OP: U ontvangt van ons een brief met meer informatie over het betaalprofiel op uw betaalpas. Wacht op deze brief voordat u uw profiel wijzigt. Het betaalprofiel gaat in op 20 januari 2013, dus ook de wijziging.
Geld overmaken naar het buitenland
U kunt aangeven of u tijdelijk of voor onbepaalde tijd geld kunt overmaken naar het buitenland. Standaard kan dit niet. Alleen als u in de afgelopen 13 maanden een overboeking naar een buitenlandse rekening heeft gedaan, of als u uw betaalprofiel al heeft gewijzigd, kan dit wel.
Lees meer over geld overmaken naar het buitenland
Profielwijziging
Geld opnemen buiten Europa
Vanaf 20 januari 2013 kunt u aangeven of u uw betaalpas alleen binnen Europa (Europaprofiel) of wereldwijd (Wereldprofiel) kunt gebruiken. Als het betaalprofiel op uw pas is ingesteld op Europa, dan kunt u met uw pas dus geen geld opnemen of betalen buiten Europa.
Meer uitleg over het betaalprofiel
Welke landen vallen onder Europaprofiel (pdf, 105kB)
Betaalprofiel wijzigen
Welk profiel?
Het is verstandig om uw betaalpassen op het Europaprofiel te zetten. Ook adviseren wij om de optie 'buitenlandoverboeking' standaard uit te zetten. Dat is het veiligst.
Betaalprofiel wijzigen
U kunt uw profiel wijzigen als het nodig is. Dit doet u via Internet Bankieren. Heeft u geen Internet Bankieren? Dan kan het ook via een van onze bankkantoren. Of bel 0900 - 00 24 (€ 0,10 per minuut). Vanuit het buitenland +31 10 241 17 20 (standaard gesprekstarief)."