door
Revanho » ma 26 nov, 2012 22:53
Ja, jarenlang met gereden op de ligfiets en op zich nooit problemen met gehad.
Sommige mensen vinden dat de voordelen van versnellingsnaaf (o.a. schakelen bij stilstand) gecombineerd worden met de voordelen van een derailleur. Ook heb je nooit een echt scheve kettinglijn.
Anderen vinden dan weer dat het eerder de nadelen van beide systemen combineert. Hoewel ik geen slechte ervaring heb, neig ik toch eerder naar het tweede. Het is nauwelijks onderhoudsvriendelijker dan een derailleursysteem, je zit wel met de kosten van nieuwe achterkransje maar daarnaast is een naafversnelling moeilijk door een leek te onderhouden (zeker onderweg). Ik zou dus eerder een zuiver derailleursysteem of een versnellingsnaaf gaan.
Er zijn bovendien weinig versnellingsnaven zijn (Rohloff niet meegerekend) die echt geschikt zijn voor zware vakantiefietsomstandigheden. Dus ik zou het maar overwegen als het gaan om 'mild' vakantiefietsgebruik. (Maar kenners weten misschien meer over de kwaliteit van de gebruikte versnellingsnaaf.)