Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling in V-Brake - Forum Wereldfietser

Speling in V-Brake

Hoi, ik zit nu in Marokko en gisteren is in een afdaling mijn voorrem (V-Brake, Shimano Deore) opeens gaan krijsen als een hondsdol mager speenvarken. Nadere inspectie leerde dat er speling zit op de verticale remarm linksvoor. Als je die arm bovenaan vastpakt waar de kabel vastzit, kun je die zo'n 3 mm van achter naar voor bewegen. Bij de armen rechtsvoor en achter is die speling zo'n 1 mm.

Is dat een teken van slijtage, en hoe erg? Tijd om op zoek te gaan naar een vervangende V-Brake van Chinese makelij, of gewoon mee doorrijden?

Nog even een plaatje voor het geval de tekst niet duidelijk is:

Afbeelding
Als je het niet meer vertrouwd zou ik zsm een nieuwe laten monteren, v-brakes kosten bijna niks en het is toch wel erg fijn als je op je remmen kan vertrouwen.
ReinierLamers schreef:Hoi, ik zit nu in Marokko en gisteren is in een afdaling mijn voorrem (V-Brake, Shimano Deore) opeens gaan krijsen als een hondsdol mager speenvarken. Nadere inspectie leerde dat er speling zit op de verticale remarm linksvoor. Als je die arm bovenaan vastpakt waar de kabel vastzit, kun je die zo'n 3 mm van achter naar voor bewegen. Bij de armen rechtsvoor en achter is die speling zo'n 1 mm.

Is dat een teken van slijtage, en hoe erg? Tijd om op zoek te gaan naar een vervangende V-Brake van Chinese makelij, of gewoon mee doorrijden?
Als je remt duw je de speling een kant op en heb je er geen last meer van. Zolang de bevestigingsboutjes vast zitten niet iets om je direct zorgen over te maken. Het is vrij normaal, maar de speling valt pas op als je er naar op zoek gaat ;)

Dat krijsen ontstaat door stickslip, en dat is afhankelijk van de stijfheden en de wrijvingscoefficienten. Sommige fietsen doen het bv alleen bij vochtig weer.

Maak de velgen en blokjes schoon (water en zeep) en als dat niet helpt geef je de blokjes wat toe-in.