Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wëlk geld/cheques mee? Vietnam, Laos, Thailand, Cambodja - Forum Wereldfietser

Wëlk geld/cheques mee? Vietnam, Laos, Thailand, Cambodja

Ik ga door die landen fietsen en vraag me hoeveel cash ik mee zal nemen en of travellers cheques ook nodig/een geod idee zijn.

Natuurlijk gaan mijn pinpas mee en mijn credit card.
Verder dollars in kleine coupures. In elk geval genoeg om bij grensovergangen visa te kunnen kopen.

Vragen die overblijven:
- hoeveel extra dollars zijn nodig voor de eerste een week in Laos? Ik vermoed dat ik daar pas na een dag of 4-7 een pinatuomaat ga treffen. Misschien zelf pas na bijna 2 weken, indien ik veel in het noorden blijf.

- travellers cheques meenemen? Zo ja, dan lijken dollars mij het nuttigst.

Ter info: ik begin in Noord-Vietnam, dan naar Laos, waarschijnlijk een stukje Thailand (Gouden driehoek of langs Mekong), en weer door Laos of door Cambodja weer naar Vietnam.
Hoi Janneke,

Groot is de kans dat we elkaar treffen! Wij zitten nu in mekongdelta en gaan via cambodia naar laos en thailand

Veel plezier!
Ik zou een paar honderd dollar meenemen, voor alle zekerheid; in Laos schijn je die buiten de toeristencentra gemakkelijker te kunnen inwisselen dan euro's. In Laos zijn Thaise baht ook courant, dus je kunt ook met je gepinde baths in Laos terecht als je daar vanuit Thailand komt. Reischeques zijn de laatste jaren helemaal uit de mode geraakt en ik weet niet of je die nog gemakkelijk kunt inwisselen.
Als je een Visa-creditcard hebt, kun je daarmee veel goedkoper pinnen als je een positief saldo op je Visa-rekening hebt. Dat scheelt vele euro's per opname, dus stort een bedrag op je Visa-rekening, over het saldo krijg je ook nog een rentevergoeding. Overigens kun je vaak ook in een bank op vertoon van je Visacard een cash advance krijgen als er geen geldautomaat is. Misschien kan dat met Mastercard ook wel.
Je kunt in die landen gewoon pinnen. Als back-up, grensovergangen en voor Cambodja (Cambodja gebruikt de USD als tweede munteenheid) is het handig om dollars mee te nemen. Zorg dat je voldoende kleine biljetten neemt. Ze hebben niet terug van een 100 $ biljet. 1 en 5 zijn meer praktisch. In totaal lijkt me 200 $ ruim voldoende. Je kunt onderweg aanvullen.
In Cambodja zijn in de praktijk dollars de eerste munteenheid. Dit omdat de pinautomaten dollars geven. Vervolgens krijg je bij het betalen een mengelmoes van dollars en Cambodjaanse riel terug.

Mocht je trouwens je gepinde dollars in riel willen wisselen let dan even op de wisselkoers. Gebruikte biljetten hebben een betere wisselkoers dan nieuwe biljetten maar zijn evenveel waard. :D
Dank allen, dat helpt.

Laos is het enige echte knelpunt, zo te horen, en ik hoor niemand zeggen dat travellers cheques zin hebben. Dan focus ik nu op de dollars in kleine coupures.

Op het forum van lonleyplanet.com kom ik wel mensen tegen die voor Laos travellers cheques wél nuttig vinden. Ik zal nog wat verder rondspeuren.

Tenzij iemand hier weet of die toch zin hebben?

Trouwens, bij ING moet je dollars eerst bestellen en kun je de coupures niet zelf kiezen. Dat heb ik vandaag telefonsich van hen gehoord.

Bij GWK kunnen kleine coupures wel. Online inslaan is dan het goedkoopst. Vóór het afhalen kun je eerst naar het gekozen kantoor bellen en vragen of zij alvast kleine coupures kunnen regelen.
Hoi,

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik in ZO-Azië was....

Maar ik heb in die maanden echt mijn best moeten doen om van mijn travellercheques af te komen... Veel eenvoudiger ergens met creditcard te pinnen of via een hotel of bank, bij de balie...

Ik had wel redelijke wat contante dollars... Maar geen enorm bedrag...

Veel plezier!!!
Hoi Janneke,

Wij zijn vorig jaar bij Dien Bien Phu (Vietnam) de grens met Laos over gegaan. In Laos zijn er de eerste dagen geen stadjes, alleen dorpen. Je kan daar nog gewoon met Vietnamees geld betalen. Pas in Muang Khua is er een bank. Waar wij trouwens helemaal niets aan hadden. De pinautomaat was buiten werking en binnen was het niet mogelijk om geld te wisselen (om onduidelijke reden.) In restaurants en guesthouses kan je wel wisselen, al is de wisselkoers niet best.

Volgens mij was Luang Prabang voor ons de eerst plaats waar we werkende pinautomaten tegen kwamen. (merendeel werkte overigens niet maar via 'the buzz' onder andere reizigers ben je er snel genoeg achter welke automaat je moet hebben.)

Ik zou gewoon wat extra dollars meenemen.

Veel plezier daar!

Maarten
Ik heb zojuist 1.000.000 Kip gepind bij een van de twee ATM's voor de BCEL Bank in Udom Xai. Ook in Houayxai staat een bruikbare BCEL-pinautomaat. Ik ben in Laos meerdere van die automaten tegen gekomen, maar die werken alleen op hun eigen bankpasjes.
Het noorden van Laos is echt booming: veel Chinese investeringen. Ook vanuit Thailand gebeurt het nodige. De brug over de Mekong bij Chiang Khong (gebouwd door de Chinezen) lijkt bijna klaar.
In het plaatsje Mouang Houng was een aantal jaren geleden slechts één zeer basic guesthouse. Nu zijn er meer dan 10 hotels en guesthouses.
De wegen zijn aanzienlijk verbeterd, maar op veel plaatsen alweer aan gort gereden, terwijl er toch echt niet veel verkeer is. Restaurantjes zijn nog steeds schaars onderweg.
HA BERT! Wat een feest je naam vanuit daar te zien.

Veel plezier! En dank voor de nuttige info.

Ik zal ruimte in mijn tassen laten voor eten. En voor Kip (biljetten).
@Maarten
Ik neem ws dezelfde grensovergang en denk dan naar Oudomxai te gaan. Zo heb ik alvast een beeld. Hartelijk dank. Extra dollars worden besteld.
Hoi Janneke,

Succes met die route. De weg van Muang Khua naar Oudomxai schijnt erg slecht te zijn maar wel erg mooi. :D

Groet,

Maarten
Slechte wegen vind ik leuk!
Dank voor de heuglijke informatie, dus.
Janneke V schreef:Slechte wegen vind ik leuk!
Dank voor de heuglijke informatie, dus.
Snel naar ZO-Azië dan, voordat de Chinezen overal spiegelglad asfalt hebben neergelegd!
Mijn idee, ja :D
Maarten & Line schreef:
Janneke V schreef:Slechte wegen vind ik leuk!
Dank voor de heuglijke informatie, dus.
Snel naar ZO-Azië dan, voordat de Chinezen overal spiegelglad asfalt hebben neergelegd!
Dat asfalt van de Chinezen is zo dun, dat het binnen een paar jaar al aan gort is gereden.
Ha Bert! Je hebt nog anderhalve week aan dun asfalt en gort te gaan, meen ik.
Geniet ervan!
Maarten & Line schreef:Hoi Janneke,

Succes met die route. De weg van Muang Khua naar Oudomxai schijnt erg slecht te zijn maar wel erg mooi. :D

Groet,

Maarten
Wie heeft dat gezegd dat die route slecht is? Prima asfalt. De route is ongeveer 100 km en loopt grotendeel door de dalen van rivieren. Golft wel voortdurend. Is echt een prachtige route. Na 36 km voorbij Muang Khua is een leuk restaurant voorbij een brug. Op 72 km is een eenvoudig guesthouse. Na 80 km moet je klimmen naar twee waterscheidingen. na 88 km is het weer dalen naar Udomxai.

De weg van Vietnam naar Muang Khua is dramatisch slecht. Zelfs doorgewinterde wereldfietsers hebben de bus gepakt. Er gaat een bus van Diem Bien Phu naar Muang Kua.

Groetjes uit Laos,

Bert
Laatste nieuws, de weg vanaf de grens van Vietnam is bijna geheel opgeknapt en er zijn nu bijna overal bruggen.De brug bij Muang Khua lijkt bijna klaar, maar je kunt met een pont of een bootje over. Het Vietnamese deel vanaf Diem Bien Phu naar de grens is nog steeds bar en boos,
bert sitters schreef:...De weg van Vietnam naar Muang Khua is dramatisch slecht. Zelfs doorgewinterde wereldfietsers hebben de bus gepakt.
Ik ben ook trots op m'n lief, ze heeft alle kilometers gefietst. (Behalve de stukken door de rivier, die heeft ze doorwaand....) Maar ja, ze is geen echte wereldfietser zegt ze. Ze faked zich er doorheen. :)

Afbeelding