Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Claxon ? of Fietsbel ? - Forum Wereldfietser

Claxon ? of Fietsbel ?

Hallo

Ik ben niet zo'n fan van de standaard fietsbel.
Simpelweg omdat ie zachtjes klinkt en de techniek nogal eens te wensen over laat.

Nu zit ik te denken aan het monteren van een claxon of iets dergelijks.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Of kan iemand mij hierin adviseren ?

Alvast bedankt,

Stefan
Bel, maar dan wel zo een één..

Afbeelding

"These lovely brass bells have been made in the same small factory for decades. They have a solid brass dome and use an old fashioned spring striker and produce a sweet resonating tone. They come with a handlebar clamp."

Vraag Marten maar..
Google eens op "airzound", een kleine luchthoorn met opblaasbare petfles. 105 Db, enkele minuten lang. Wekt beslist irritatie op bij medeweggebruikers maar dan hebben ze je in elk geval gehoord. O.a. te koop bij Optima
Voorzichtig met de aansluiting van de pomp, die is niet onverwoestbaar.

Frank
ik zou toch voor een bel gaan. mensen associëren een claxon niet met een fiets. dus dan toeter je en zien ze je toch niet, want men verwacht een brommer/motor/auto...
Wekt beslist irritatie op bij medeweggebruikers
Zou maak je wel vrienden.. [NOT]

Dank voor die link Frank. kende ze nog niet.. :D
Vroeger had ik het toetertje van mijn bromfiets waar geen fietser vlot op reageerde vervangen door een autotoeter. Werkte een stuk beter, je hoefde tenminste niet meer voor iedere fietser af te remmen tot de net niet omval snelheid van de scholieren.

Nadeel van de reactie op de fietsbel is dat heel veel fietsers (niet alleen de scholieren ook oudere) eerst omkijken en daarbij het stuur nog een keer extra naar links gooien en dan pas aan de kant gaan.

Als je voor een toeter wil gaan zou ik iets zoeken wat lijkt op een toeter van een bromfiets dan heb je een redelijke kans dat men een keer aan de kant gaat omdat men een bromfiets verwacht. Zelf zou ik gaan voor een bel met een flink volume en daar flink mee op los bellen.
Afbeelding
Niet naar de naam kijken. Dit is gewoon een goede toeter. En een stuk betrouwbaarder dan die Air Zound Horn.
Mensen fietsen niet zo snel de sloot in als bij de Air Zound Horn en ze reageren rap genoeg i.t.t. bij welke bel dan ook. En volgens een stel jongedames die eens 3 breed van de andere kwamen, is het geluid erg "waaahhh, kick-uuuhhhh".
(Klik op de toeter voor de link.)
Stefanwilopreis schreef:Ik ben niet zo'n fan van de standaard fietsbel.
Simpelweg omdat ie zachtjes klinkt en de techniek nogal eens te wensen over laat.
De tring-bel van de stadsfiets wordt naar mijn ervaring beter gehoord dat de ping-bel van de wierenfiets. Ik heb daarom (en dat vinden mensen vreemd want als je iets anders doet dan de meeste mensen ben je vreemd en de meeste anderen zullen zulke rare dingen nooit echt gaan doen ook al zeggen ze dat ik wel gelijk heb) op alle fietsen een tring-bel.
Leon
Robertjan schreef:Afbeelding
Niet naar de naam kijken. Dit is gewoon een goede toeter.
Wel eerst een jaartje laten uitdampen om de polycyclische aromaten kwijt te raken, want die chinezen gebruiken een zeer verdacht meurende soort rubber voor de balg ;)
grundig schreef: Zou maak je wel vrienden.. [NOT]

Dank voor die link Frank. kende ze nog niet.. :D
Het is een volstrekt asociaal ding waarmee je mensen de stuipen op het lijf jaagt. Maar het is een toeter/claxon voor op de fiets, die zocht je toch?
Op mijn fiets zit niets, ik roep "tring" of "klingelingeling" of soms "pas op" en een enkele keer minder vriendelijke woorden. Werkt perfekt en wordt over het algemeen met gelach ontvangen.

Frank
Die van de hema ting ding kost 3€ werkt erg goed.
Ik gebruik hem dagelijks om mensen van het fietspad te jagen.
Op mijn ligfiets heb ik een gewone bel die ik gebruik in de gewone omstandigheden. Waar mensen mij weigeren waar te nemen en, hufterig, voorrang nemen, gebruik ik de airzound. Als ze die niet horen, horen ze ook niet op de weg. Ik gebruik deze al een groot aantal jaren en ben er zeer over te spreken.
Ook het vullen gaat goed en is, gelukkig, zelden nodig, omdat ik de toeter zelden gebruik. Het is zo'n "just in case" geval....

Met vriendelijke groet
Erik
Zelf heb ik deze zowel op de ligger als op de bukker. 100 maal beter dan alles wat ze aan ping-ondingen verkopen, ook op een afstand van 20 meter reageren mensen alsof je 5 meter achter ze zit. Jammer dat ze deze in NL niet meer verkopen op Marten na dan misschien. Airzound werkt ook perfect alleen is de fles vrij snel leeg of is leeg op het moment dat je hem echt nodig hebt. Remmen en vragen of je er langs mag werkt overigens ook. nu nog een apparaat waarmee je op afstand alle mobiele telefoons uit kan schakelen als ze verbonden zijn met een headset. :roll:

Peter
dees bedoelde je?

Afbeelding
Pman schreef:... nu nog een apparaat waarmee je op afstand alle mobiele telefoons uit kan schakelen als ze verbonden zijn met een headset. :roll:

Peter
+1
grundig schreef:dees bedoelde je?

Afbeelding
Precies die, er is ook nog een amerikaan die ze verkoopt, alleen de verzendkosten ($35,-) die ze daar rekenen prijzen dezelfde? bel voor ons uit de markt.

Peter
Ik heb op dit moment geen bel, in ernstige gevallen gebruik ik de combinatie achterwiel-asfalt om een hoge fluittoon te genereren die behoorlijk goed de aandacht trekt. (werkt helaas enkel bij droogweer) Maar in de meeste gevallen rijd ik gewoon om het obstakel heen, schrikreacties zijn meestal niet wat je wil.

Wel heb ik ooit dit overwogen: http://www.thehornit.com/hornit-db140, iemand ervaring daarmee?
gebruik ik de combinatie achterwiel-asfalt om een hoge fluittoon te genereren
Schiet lekker op.. is je snelheid er ook uit.. :|
Tot nog toe geen klagen over de ping-kompasbel op de Travelmaster. Werkt goed en lijkt niet al te irritant voor de medeweggebruiker.
grundig schreef:
gebruik ik de combinatie achterwiel-asfalt om een hoge fluittoon te genereren
Schiet lekker op.. is je snelheid er ook uit.. :|
gewicht op het voorwiel plaatsen, kost hoogstens enkele km/u. Maar zoals gezegd ontwijk ik liever dan mensen te waarschuwen. In bepaalde regio's van Antwerpen wonen bepaalde religieuze bevolkingsgroepen die na bepaalde bijeenkomsten er een gewoonte van maken om over het fietspad te zwalpen of er praatjes te staan maken. Dat is eigenlijk vrijwel het enige moment dat ik waarschuwingsgeluid nodig heb.