Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus logo vs Racktime tourit - Forum Wereldfietser

Tubus logo vs Racktime tourit

Is de tubus de meerprijs waard? Naast dat de drager lichter is en zwaarder belast kan worden is deze ook bijna twee maal zo duur. Ik wil wel een rek waar de tas laag aan gehangen kan worden, dit lijkt mij offroad fijner. De tourit heeft ook een versie met ingebouwde verlichting is ook erg mooi?
Wat wil je ermee doen? De Tubus Cargo is de echte kampioen denk ik, maar je moet geen al te korte liggende achtervork hebben of erg grote voeten.
Wim
Ik heb gelukkig erg poezelige voetjes maat 40 :D , dus dat zal het probleem niet zijn.

De bedoeling is om voorlopig in NL, DE, BE meerdaagse offroad tochten te maken. Tevens wordt de fiets voor incidenteel voor woon werk verkeer gebruikt, dan moet er een tas met laptop ed aan.
Je zegt trouwens de cargo, waar is deze beter dan de logo? Juist de lagere buis om de tassen aan te hangen leek mij erg handig offroad, maar ik heb er totaal nog geen ervaring mee.
JanW schreef:Je zegt trouwens de cargo, waar is deze beter dan de logo? Juist de lagere buis om de tassen aan te hangen leek mij erg handig offroad, maar ik heb er totaal nog geen ervaring mee.
De Cargo is stijver dan de logo doordat de achterste poten schuin staan, rond gebogen zijn en deze ronde boog aan een bovendeel gelast is waardoor daar een stijf stuk ontstaat. Dit geheel vormt een driehoeksconstructie die de drager erg stijf maakt. Bij de Logo ontbreekt dit. De Logo is ook ietsje zwaarder.
Ik zeg overigens niet dat de Logo niet stijf genoeg is, maar in het algemeen wordt stijfheid als iets goeds gezien.
Leon
De logo heeft een specieke 29" uitvoering die had ik op mijn lijstje staan. De drager moet op een Salsa Fargo komen, een 29" dus. Past de cargo in 28" uitvoering dan ook?
29 is hetzelfde als 28 inch, behalve dat de band breed is. Een Cargo is vrij breed dus zal wel passen. Voor dit gebruik kun je ook nog denken aan de Old Man Mountain Red Rock of een van hun andere dragers. Het voordeel is dat die een plateau bovenop hebben, wat als je geen spatborden hebt goed helpt tegen de modder.
Wim
Wim schreef:2
Een Cargo is vrij breed dus zal wel passen.
Een Cargo is uitwendig wel breed, maar door de V opstelling van het 3e stel poten is de mogelijke bandbreedte toch beperkt
m-gineering schreef:
Wim schreef:2
Een Cargo is vrij breed dus zal wel passen.
Een Cargo is uitwendig wel breed, maar door de V opstelling van het 3e stel poten is de mogelijke bandbreedte toch beperkt
Ik had bij 47 (28") niet het idee dat er iets in de buurt kwam, dus 50 zal waarschijnlijk (*) wel lukken. Helaas kan ik de speling niet meer controleren omdat de fiets niet meer zo in elkaar steekt.
Of het echt past hangt ook af van de positie van de oogjes op de achterpatjes. Ik heb de drager eens gemonteerd op het andere'oogje en dat was krap (1mm) t.o.v. de bovenkant van de drager.
Links en rechts moet je uiteraard ook wat speling hebben voor beweging, kleine afwijkinkjes en om te voorkomen dat je bij een gebroken spaak meteen muurvast zit.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:
Wim schreef:2
Een Cargo is vrij breed dus zal wel passen.
Een Cargo is uitwendig wel breed, maar door de V opstelling van het 3e stel poten is de mogelijke bandbreedte toch beperkt
Ik had bij 47 (28") niet het idee dat er iets in de buurt kwam, dus 50 zal waarschijnlijk (*) wel lukken. Helaas kan ik de speling niet meer controleren omdat de fiets niet meer zo in elkaar steekt.
Of het echt past hangt ook af van de positie van de oogjes op de achterpatjes. Ik heb de drager eens gemonteerd op het andere'oogje en dat was krap (1mm) t.o.v. de bovenkant van de drager.
Links en rechts moet je uiteraard ook wat speling hebben voor beweging, kleine afwijkinkjes en om te voorkomen dat je bij een gebroken spaak meteen muurvast zit.
Leon
offroad + 29">50 ;)
Wat bedoelen jullie met 47 en 50? Is dit de hoogte van de band? Ik ga ik eerste instantie rijden met Marathon supreme 2.0 maar een echte mtb band moet wel kunnen.
Leon schreef:
JanW schreef: De Logo is ook ietsje zwaarder.
Er bestaan ook lichtere versies binnen de Logo modellen :

http://tinyurl.com/a9j4bh7
Han schreef:
Leon schreef:
JanW schreef: De Logo is ook ietsje zwaarder.
Er bestaan ook lichtere versies binnen de Logo modellen :

http://tinyurl.com/a9j4bh7
Er zijn ook zwaardere, namelijk die met alle blokjes, stangetjes, boutjes enz die je nodig hebt om hem op je fiets te schroeven ;)
m-gineering schreef:
Han schreef:
Er bestaan ook lichtere versies binnen de Logo modellen :

http://tinyurl.com/a9j4bh7
Er zijn ook zwaardere, namelijk die met alle blokjes, stangetjes, boutjes enz die je nodig hebt om hem op je fiets te schroeven ;)
Hoeft niet, dat bespaart onnodig gewicht ! :D
Han schreef:
m-gineering schreef:
Han schreef:Er bestaan ook lichtere versies binnen de Logo modellen : http://tinyurl.com/a9j4bh7
Er zijn ook zwaardere, namelijk die met alle blokjes, stangetjes, boutjes enz die je nodig hebt om hem op je fiets te schroeven ;)
Hoeft niet, dat bespaart onnodig gewicht ! :D
Ze staat inderdaad ook mooi in een vitrinekastje. :D
Leon
Dusss.. Gaat het nou wel of niet passen :roll: :wink:


Met offroad gebruik bedoel ik de brede paden ik het bos, hiervoor heb ik laatst de Marathon Supreme 2,0 28" getest en dit gaat prima, echte MTB paden laat ik links liggen. Daar heb ik een andere fiets voor.

Het frame is dus een Salsa Fargo 29er. Ik wou hier de SKS chromoplastic P50 voor bestellen en de Tubus cargo (530 gr) of de Tubus logo 29er (778 gr). Uiteraard koop ik liever de Cargo voor het lage gewicht maar deze moet wel passen uiteraard. Wanneer ik met nog bredere banden ga rijden en echt ga MTB'en gaan de spatborden en dragers eraf.
JanW schreef:Dusss.. Gaat het nou wel of niet passen :roll: :wink:


Met offroad gebruik bedoel ik de brede paden ik het bos, hiervoor heb ik laatst de Marathon Supreme 2,0 28" getest en dit gaat prima, echte MTB paden laat ik links liggen. Daar heb ik een andere fiets voor.

Het frame is dus een Salsa Fargo 29er. Ik wou hier de SKS chromoplastic P50 voor bestellen en de Tubus cargo (530 gr) of de Tubus logo 29er (778 gr). Uiteraard koop ik liever de Cargo voor het lage gewicht maar deze moet wel passen uiteraard. Wanneer ik met nog bredere banden ga rijden en echt ga MTB'en gaan de spatborden en dragers eraf.

Als ik een cargo op de weegschaal kwak zegt die 708 gram. Die briefkaart, het zakje en het elastiekje wegen bijna 2 ons?

Desalnitemin zie ik niet waarom je een logo zou nemen boven een cargo. Op bospaden met markeerkeien en overhangend struikgewas zie ik het nut van een lagere tas niet zo, of je moet veel dwars over de drager willen binden. De tassen willen namelijk verder open, maar dat is het zo'n beetje
Ok dan wordt het de Cargo, ik was bang dat het met de breedte niet zou passen, maar ik vind net een plaatje op MTBR dat het zou passen.

http://forums.mtbr.com/salsa/salsa-farg ... ost9786353

Hop, bestelling de deur uit...
Een spatbord van 50 mm is te smal voor een band van 50 mm. Denk eerder aan 60 of 65 mm.
Wim